Strčte to auto do múzea a už sa ho nechytajte! žartuje Verstappen
Až do poslednej chvíle sme čakali bitku o pole position medzi McLarenmi a Maxom Verstappenom. Úradujúci majster sveta sa do nej napokon nezapojil. Prezradil, že v kokpite ho trápili podobné problémy, ako v celej uplynulej sezóne.
Po skončení kvalifikácie sa Max Verstappen ocitol na piatom mieste. V záverečnom kole sa nedokázal zlepšiť napriek tomu, že v poslednej zákrute tentoraz nedostal šmyk. Vo vysielačke skonštatoval, že monopost nemal dobrý balans. “Na všetko je strašne citlivý. Ak zatočíte o trošku skôr alebo neskôr, dostanete šmyk.”
Potvrdzuje sa, že monopost RB20 má veľmi úzke pracovné okno a aj najmenšie zmeny v nastaveniach môžu spraviť z auta súceho na pole position monopost z druhej vlny. “Zmenili sme pár vecí na prednom krídle, a potom to celkom prestalo fungovať,” prezradil Verstappen, podľa ktorého auto nikdy nebolo “ako prilepené”. “Piate miesto nie je ideálne, ale bola to ťažká kvalifikácia s ťažkým autom.”
“Toto sa nám dialo aj počas roka. Niekedy sme to zvládli, ako napríklad v Katare, ale s tunajšími hrboľmi a obrubníkmi je to náročnejšie. Nemáme balans, aký by som v zákrutách chcel. Keď jazdíte na limite, ľahko sa to môže vymknúť spod kontroly,” vysvetlil. Keď sa pokúsil vyladiť nastavenia na prejazd jednej zákruty, pokazilo sa to zas v nejakej inej.
Verstappen mal pritom v poslednej časti kvalifikácie výhodu v porovnaní s ostatnými, keďže ako jediný mal dve čerstvé sady mäkkých pneumatík. V prvom pokuse však nechal na stole približne dve desatiny, keď v poslednej zákrute dostal šmyk.
“V jednej chvíli som šiel čelne k bariére, vtedy som si pomyslel, že toto bude ešte zaujímavé!” zasmial sa v mixzóne. “Ten prejazd poslednou zákrutou možno vyzeral efektne, ale z pohľadu času na kolo dobrý nebol. Už aj to by nás posunulo na druhú priečku, čo by nebolo zlé vzhľadom na problémy, ktoré nás trápili v kvalifikácii. Zároveň to však aj celkom dobre sumarizuje našu sezónu. Auto bolo trochu nepredvídateľné a ťažšie sa v ňom jazdilo. Niekedy tieto veci zvládnete, ale inokedy je to ťažké. To sa stalo aj dnes v kvalifikácii.”
Verstappen vidí aj nejaké plusy. “Mali sme lepšiu prednú časť [ako v tréningoch], čo je pozitívne. Na niektorých tratiach sa nám však v zákrutách presúva balans, čo nás potom obmedzuje.”
“Mal som stáť v prvom rade, ale nebolo to také zlé, keďže vieme, že ak odstránime naše problémy, získame veľa času na kolo. Ide však o tú nápravu, pretože pri zmenách balansu je ťažké nájsť správny kompromis s nastaveniami tohto auta. Pred ďalším rokom na tom potrebujeme popracovať, ale na druhej strane som sebavedomý, že máme rýchle auto na preteky.”
Monopost RB20 mu síce pomohol získať ďalší jazdecký titul, ale od svojho predchodcu má veľmi ďaleko. Tak či onak, už len jedny preteky a bude koniec. Mnohých to poteší. “Áno, strčte to auto do múzea a už sa ho nikdy nechytajte!” žartoval Verstappen.
(Ne)zmazaný čas Pérezovi pokazil kvalifikáciu
Sergio Pérez tentoraz postúpil do tretej časti kvalifikácie, v ktorej obsadil desiate miesto. S kvalifikáciou nebol spokojný, pretože v Q1 si musel minúť o jednu sadu mäkkých pneumatík viac, než by chcel. Riaditeľstvo pretekov mu príliš neskoro vrátilo jeho čas, aby nemusel siahnuť po nových softoch.
V tretej časti kvalifikácie tak mali všetci s výnimkou Maxa Verstappena rovnako rozdané karty — jedny nové a jedny použité softy. Sergio Pérez v tom vidí svoj hendikep, ktorý ho pripravil o lepší výsledok.
“Je trochu škoda, že sme o to kolo prišli. Znamenalo to, že sme museli obuť ďalšiu sadu. To nám trochu uškodilo,” vrátil sa k prvej časti kvalifikácie Sergio Pérez. “Ja som vedel, že som v limite. Cítil som to, pretože som na to dosť tlačil. Na druhej strane je to škoda. Myslím si, že by nemali trestať prekročenia traťových limitov, ak ich nedokážu poriadne kontrolovať.”
V tretej časti kvalifikácie mohol skončiť aj vyššie. “S dvomi sadami nových pneumatík by to bol veľký rozdiel. Komisárom trvalo príliš dlho, kým nám ten čas vrátili. V tej chvíli som mal už odjazdené ďalšie kolo.”
V úplne poslednom pokuse sa Red Bull rozhodol vyslať Péreza na trať skôr, aby mu nikto neprekážal. Nevyšlo to. “To je taký sumár našej sezóny. Snažíte sa nájsť balans. Keď si zlepšíte prednú časť auta, o niečo prídete vzadu…”