logo F1online.skF1online.sk

Cadillacu brániť nebudeme, ale ani za nich platiť, odkazuje Horner

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 11. 2024

Boli to dva roky plné hašterenia. Fanúšikovia chceli vidieť viac áut a jazdcov, FIA v tom nevidela problémy, ale zdalo sa, že Liberty Media a tímy sa aj na hlavu postavia, len aby neohrozili svoje zisky. V niečom znel argument desiatky stajní rozumne, ale každý vedel, že im nejde o šport, ale len o vlastné peniaze. Takéto názory nikdy nebudú populárne, ale teraz sa zdá, že všetky „neprekonateľné“ prekážky sa podarilo zdolať a v F1 uvidíme jedenásty tím.

V šťastné vyvrcholenie tohto príbehu zrejme už nikto ani nedúfal. Rozhodne sa to nezaobišlo bez strát. Michael Andretti sa v podstate musel vzdať svojho vplyvu, miesta v tíme i mena. Všetky renomované zdroje sa v súčasnosti zhodujú – potvrdil to dokonca aj šéf McLarenu Zak Brown –, že oficiálne potvrdenie jedenásteho účastníka je na spadnutie.

Je to tak, v roku 2026 by sme mali na rošte vidieť jedenásť tímov. S novou generáciou pravidiel nevstúpi do F1 len nemecká automobilka Audi, ale aj General Motors. Nový americký továrenský tím ponesie názov Cadillac a aj keď vo svojom DNA ponesie odkaz Michaela Andrettiho, zdá sa, že pre vstup do F1 sa toho Američania museli vzdať.

Beztak je to však veľký úspech. Ako sa im však podarilo presvedčiť tvrdošijnú Liberty Media a neoblomných desať tímov? Nuž, asi nie je ťažké uhádnuť, že dôvodom sú peniaze. „S tímami to naozaj nemá nič spoločné, v rukách to má držiteľ komerčných práv a FIA“ priznal šéf Red Bullu Christian Horner pre televíziu Sky niečo, čo Andretti tvrdil dlhé roky. „Ako to už v podobných prípadoch býva, je to o peniazoch a o tom, ako to všetko bude financované.“

Tímy predtým s obľubou vyťahovali logistickú otázku, dostatok priestoru na okruhoch a podobné problémy, ktoré sa teraz nezdajú byť prekážkou, keď zainteresované strany vyriešili finančný problém. „Ak sa to logisticky dá zvládnuť, nemáme absolútne žiadny problém so vstupom GM, ale nebudeme za nich platiť. Napríklad na mieste ako Zandvoort to ako bude fungovať?“ pýta sa Horner.

Logistická otázka je však beztak len podružná. Všetko je v prvom rade o peniazoch a zo slov šéfa Red Bullu to bolo cítiť. „Ako som povedal, nemáme problém s ich príchodom a privítame ich s otvorenou náručou. Nechceme však vidieť, že sa rozdelia finančné odmeny. Príde otázka, kto im nadelí zo svojho kúska koláča? Pravdepodobne každý dá svoju trošku,“ skonštatoval Horner.

Súvisiace články

Diskusia