logo F1online.skF1online.sk

Piloti Red Bullu o pochybnom zariadení vedeli. Odmietajú však, že by ho mohli použiť

Max Verstappen a Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 10. 2024

Formula 1 sa po trojtýždňovom spánku prebudila do obrovskej kontroverzie. Monopost Red Bull RB20 podľa všetkého disponoval zariadením, ktoré umožňovalo zmenu nastavenia svetlej výšky medzi kvalifikáciou a pretekmi, čo pravidlá parc fermé prísne zakazujú. Navyše, tím priznal, že týmto systémom disponoval, ale podľa ich verzie príbehu ho jazdci nemohli použiť.

V priebehu 24 hodín sme dostali zločin, obžalovaného aj priznanie. Zmena nastavenia svetlej výšky, pravdepodobne priamo z kokpitu, nemá veľa spoločného so skúmaním šedých zón v pravidlách. Aj keď slovo „podvádzanie“ zatiaľ nepadlo – dokonca aj Lando Norris sa mu vyhol –, možno si len musíme počkať, kým sa chopia mikrofónu Toto Wolff alebo Zak Brown a príde aj na túto najväčšiu urážku, akej sa môžete vo Formule 1 dopustiť.

V dnešnej dobe plnej politickej korektnosti a miliónových sponzorských zmlúv totiž nemôžete byť onálepkovaní ako podvodník. Niečo také môže mať na imidž vašej značky ďalekosiahly vplyv. V prípade poslednej kontroverzie sa však pravdepodobne nevyhneme ani otázke: podvádzal Red Bull?

Nuž, zo žiadneho porušenia pravidiel usvedčený nebol a ani nebude. Tím sa k inkriminovanému zariadeniu priznal, prepracoval svoj monopost a odmietol, že by sa dalo použiť za jazdy. Nastavovanie svetlej výšky nebolo určené pre pilotov, nebola ním nastavovaná svetlá výška počas kvalifikácie a pretekov a tým pádom sa tím nedopustil žiadneho porušenia pravidiel. Taká je verzia príbehu Red Bullu a tú teraz potvrdili aj piloti stajne.

„Nikdy sme nič také nerobili, v skutočnosti sme o tom ani nehovorili. Nie, niečo také nie je možné,“ začal s popieraním celej kauzy Sergio Pérez. „Spomínam si, ako sme tu vlani jazdili počas šprintového víkendu a nastavili sme našu svetlú výšku až niekam na Mesiac. Naše auto bolo veľmi vysoko, pretože sme sa obávali, že budeme diskvalifikovaní ako Ferrari a Mercedes pre nadmerné opotrebovanie dosky pod podlahou.“

Novinárom to však nedalo a opýtali sa mexického pretekára, či vedel o existencii tohto zariadenia. „Vedel som o tom, ale nemali sme ho k dispozícii na použitie,“ odpovedal Checo.

Pravdepodobne už nikdy sa so stopercentnou istotou nedozvieme, či hovorí pravdu. Tímu už dnes nie je možné dokázať porušenie predpisov. Red Bull v tejto chvíli musí len popierať, popierať a popierať, keďže trestu sa istotne vyhne. Tím ani jeho jazdci vraj zariadenie nepoužívali pre získanie výkonnostnej výhody a túto premisu potvrdil aj Max Verstappen.

„Informácie pochádzajú z otvoreného zdroja, však?“ opýtal sa holandský pretekár. „Každý sa na to môže pozrieť. Išlo o jednoduchý nástroj na použitie a úpravu, keď boli z auta odmontované všetky diely.“

„Keď je však celý monopost poskladaný dokopy, nemôžete sa toho nástroja ani dotknúť. Pre nás sa tým teda nič nemení. Keď som si o tom prečítal, premýšľal som, ktoré tímy to asi robili. Potom som zistil, že píšu o nás. Na našich poradách pritom o tomto zariadení nepadla ani zmienka,“ vyhlásil Verstappen.

Súvisiace články

Diskusia