logo F1online.skF1online.sk

Alpine ukázal súperom skratku k úspechu. O inžinierov z Viry sa strhla bitka, píše AMuS

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Renault SAS
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 08:46

Kedysi pionier na poli pohonných jednotiek sa z Formuly 1 vytratí. Renault po 40 rokoch ukončí svoj motorový projekt, nad čím smútia fanúšikovia francúzskeho tímu, ale každý smútok niekomu prinesie radosť. Vo Ferrari, Red Bulle a Audi už odštartovali poľovačku na inžinierov Renaultu.

Zamestnanci motorového oddelenia vo Viry už od začiatku letnej prestávky prejavovali nesúhlas s ukončením projektu v F1. Pokojné protesty s tričkami a transparentmi sa však minuli účinku. Alpine v posledný septembrový deň oznámil, že motoráreň vo Viry doslúži tímu po skončení aktuálneho motorového cyklu a zvyšok kapacít sa presunie na vývoj pohonných jednotiek v iných projektoch. Alpine bude namiesto toho odoberať motory od jedného zo súperov, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou to bude Mercedes.

Na mieste továrne má vzniknúť “pracovná skupina na monitorovanie F1”. Francúzsky výrobca to objasnil v stanovisku pre médiá. “Účelom zriadenia tejto skupiny bude uchovať znalosti a zručnosti zamestnancov z tohto športu a udržať sa na čele inovácií v rôznych projektoch značky Hypertech Alpine.”

Jedna vec je však niečo vyhlásiť, no splniť to je už niečo celkom iné. Konkurencia si už totiž pri pomyslení na prakticky voľných inžinierov mädlí ruky. Zrazu sa na trh dostali desiatky odborníkov, ktorí dobre poznajú motorový projekt Renaultu.

Vývoj motora bol už v pokročilej fáze vývoja. Len pár dní pred oznámením definitívneho rozhodnutia zamestnanci na sociálnych sieťach zverejnili aktuálny zvuk pohonnej jednotky vyvíjanej pre rok 2026. Inžinieri zvnútra spoločnosti sa navyše chválili tým, že na dynamometroch už prekonali výkonnostnú úroveň, na ktorú sa podľa plánu mali dostať v tomto období.

Získať týchto inžinierov a spolu s nimi aj poznatky či nápady Renaultu je teraz pre konkurenciu veľmi atraktívne. Magazín Auto Motor und Sport prezrádza, že sa to niekoľko z nich rovno snaží využiť.

“Najmä Ferrari nevyčkávalo príliš dlho,” píše AMuS. “Pár desiatok inžinierov z Viry-Châtillon už absolvovalo pracovné pohovory vo Ferrari. Ferrari by mohlo získať rozhodujúcu výhodu, ak by zamestnalo vysoko postavených inžinierov Renaultu.”

Šlo by o akýsi dvojitý zásah. Na jednej strane by vo Ferrari získali cenné informácie, ktoré by mohli použiť vo svojom vlastnom vývoji, na druhej strane by predišli tomu, že sa k týmto informáciám dostane konkurencia.

Ferrari však nie je jediný tím, ktorý takto uvažuje. Podľa nemeckého zdroja už zamestnancov Renaultu začína lákať aj Audi a Red Bull. Pre obe spoločnosti by to mohla byť akási skratka k úspechu, keďže prvýkrát vyvíjajú vlastnú pohonnú jednotku — navyše Audi už teraz avizuje, že v roku 2026 bude zaostávať za ostatnými. Desiatky inžinierov so skúsenosťami môžu urýchliť prirodzený rozvoj motorového oddelenia aj o niekoľko rokov.

Aj Red Bull by nové posily určite privítal. Christian Horner sa pred pár mesiacmi chválil tým, že z motorového oddelenia strieborných šípov už zlákal 220 ľudí. Prijať ďalších pár desiatok expertov z Renaultu by určite nebolo na škodu.

Nasledujúce týždne a mesiace ukážku, komu sa podarí ukoristiť tie najväčšie mozgy z Viry.

Súvisiace články

Diskusia