logo F1online.skF1online.sk

Alonso vysvetľuje, prečo je v tejto sezóne tak málo nehôd: Nejazdíme naplno

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 09:54

Verili by ste tomu, že už deväť veľkých cien po sebe sme na trati nevideli bezpečnostné vozidlo? Bernd Mayländer nemal takú dlhú pauzu už viac ako 20 rokov. Čím to je, že preteky zrazu prebiehajú tak pokojne? Fernando Alonso má jednu teóriu, ktorá by to mohla vysvetľovať.

Deväť veľkých cien bez zásahu safety caru sme vo Formule 1 nevideli už 20 rokov. Naposledy malo bezpečnostné vozidlo takúto dlhú prestávku medzi VC Maďarska 2003 a VC Španielska 2004. Nemenej fascinujúci je fakt, že tohtoročné preteky v Singapure boli historicky prvé bez jeho výjazdu či bez červenej vlajky.

V tejto chvíli nemáme jasné vysvetlenie, čo to spôsobuje. Fernando Alonso si však myslí, že za to môže súčasná generácia monopostov, pri ktorej neplatia staré známe rovnice. Španielovi sa totiž potvrdzuje, že je výhodnejšie nejazdiť na úplnom limite monopostu.

“S týmito autami sa nejazdí ľahko, no myslím si, že problémom týchto monopostov je vyžmýkať z nich 100 percent,” zamyslel sa Fernando Alonso. “Ak jazdíte na 90 percent, tak niekedy ste rýchlejší, pretože monopost sa nedostáva do nepríjemných uhlov alebo na nevhodnú svetlú výšku. Netlačíte na limit, kde sa to všetko začína rúcať. Niekedy je rýchle jazdiť na 90 percent.”

Pri predchádzajúcej generácii monopostov platilo, že čím ste na to viac tlačili, tým ste boli rýchlejší. Dnes však oveľa dôležitejšiu úlohu zohráva príprava monopostu a jeho nastavenia, no niekedy jazdcovi ani tie nedajú odpoveď. “Baku je toho veľmi dobrým príkladom. V Q1 som skončil na pätnástom mieste po Landových problémoch. Keby sa neobjavili, štartoval by som šestnásty a vypadol by som v Q1.”

Aston Martin sa zdal byť stratený. “O sedem minút neskôr som nasadil ďalšiu sadu pneumatík a v Q2 som sa ocitol na piatej priečke. Zlepšil som sa o 1,1 sekundy, pritom som jazdil rovnako. Brzdil som na tých istých miestach a mal som aj rovnakú prípravu, ale dokázal som sa zlepšiť o 1,1 sekundy.”

“Niektorí z nás dopadli naopak; v Q1 boli rýchli a v Q2 strašne pomalí. Občas si nevieme vysvetliť, prečo sme rýchli a prečo sme pomalí. Ak sa začnete vŕtať v detailoch a skúmať nespočetné množstvo senzorov na monoposte, môžete spozorovať drobné rozdiely, keď je auto pomalé. Monopost dostávame do rôznych polôh, keď možno nie je celkom spokojný,” pokračoval dvojnásobný šampión.

Preto je výhodné, ak je auto vždy v optimálnej pozícii vzhľadom na trať a svetlú výšku. Oplatí sa tomu podriadiť dokonca aj svoju jazdu — pokojnejšie prejazdy pomáhajú aerodynamike. “To je aj dôvod, prečo v pretekoch, keď jazdíme na 90 percent, staráme sa o pneumatiky, šetríme palivo a podobne, nevidíme také množstvo problémov, nevidíme výjazdy safety caru a nehody. Tieto autá sú spokojnejšie pri jazde v takej rýchlosti.”

“Ideme tak trochu proti inštinktom jazdca, ktorý keď v kvalifikácii nasadí nové pneumatiky, chce ísť na 110 percent. S týmto autom však niekedy musíte veci viac manažovať,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia