logo F1online.skF1online.sk

Verstappen si myslí, že Red Bull má to najhoršie už za sebou

Max Verstappen
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:35

Na Veľkej cene Bahrajnu Max Verstappen znechutil začiatok nového ročníka väčšine fanúšikov efjednotky, keď do cieľa dorazil s 22-sekundovým náskokom. Odvtedy sa však rozloženie síl dramaticky zmenilo a dnes rakúska stajňa hľadá cestu von z problémov. Verstappen konštatuje, že problémy si začal všímať už dávnejšie.

Z prvých siedmich veľkých cien Verstappen vyhral až päť a pritom preteky v Melbourne nedokončil. V Red Bulle tak nikto nebil na poplach, no zrejme by urobil lepšie, keby s tým začal. Ukázalo sa totiž, že tím sa rútil problémom do náruče.

Max Verstappen v rozhovore pre motorsport.com priznal, že pri vývoji sa niečo muselo pokaziť. “Na začiatku som bol tiež prekvapený, ale ak sa pozriem, aké sme mali problémy, tak to plne chápem,” pustil sa do vysvetľovania. “V istom bode sme sa vybrali nesprávnym smerom. Ostatne tímy sa buď ešte do toho bodu nedostali, alebo auto vyvíjali trochu iným spôsobom. Ťažko sa to hodnotí.”

Podľa šéfa Red Bullu Christiana Hornera sa tím prvýkrát začal odchyľovať od ideálneho kurzu už v predchádzajúcej sezóne. Čím viac vylepšení na auto nasadil, tým bolo správanie monopostu horšie. Nikto to však príliš neriešil, veď pri Verstappenovi boli zvyknutí na to, že jeho tímový kolega má s vyvážením problémy, a Holanďan predsa stále vyhrával.

“Už vo veľmi skorej fáze som pocítil, že toto auto sa po stránke balansu výrazne líši od minuloročného,” prezradil Verstappen. “Naše auto bolo v tom čase stále oveľa rýchlejšie ako autá súperov, alebo by som mal povedať, že ostatní vtedy ešte neboli takí dobrí. V tom období sme ešte dokázali kompenzovať naše problémy. V nasledujúcich pretekoch sa to však zhoršovalo a zhoršovalo. V istom momente sa už v aute jazdilo veľmi ťažko, a zároveň s tým ostatní dosiahli skutočné pokroky.”

Podozrenie padlo na viacero vylepšení monopostu RB20 vrátane zúženia otvoru chladenia v bočniciach či na “bazuky” na oboch stranách krytov motora. “Nemyslím si, že by ste zvonku dokázali povedať, čo sa pokazilo, o to nešlo. Problémom nie je to, ako vyzerá monopost zvonku.”

Skúmavé pohľady sa preto automaticky presunú na podlahu, ktorá v priebehu tohto ročníka pokazila náladu viacerým tímom. Ferrari po nasadení novej špecifikácie v Španielsku niekoľko dlhých týždňov hľadalo cestu von z bludiska, do ktorého sa samo nahnalo. Mercedes si tým istým prešiel po Belgicku.

“Je to náročnejšie, ako si všetci myslia. V tejto chvíli dokonca aj McLaren vyčkáva s nasadením novej podlahy, lebo si ňou nie sú stopercentne istí. Vylepšenia sú oveľa citlivejšie ako za predchádzajúcich pravidiel,” upozornil obhajca titulu.

Verstappen si preto nemyslí, že by bol problém v staručkom veternom tuneli Red Bullu, ktorý pochádza ešte z čias studenej vojny, hoci hľadanie riešenia určite neuľahčil. Helmut Marko otvorene priznal, že vývojové nástroje Red Bullu do istej miery klamú, pretože sa objavujú odchýlky medzi dátami z trate a tými z továrne. To sa však pravdepodobne týka najmä simulátora.

“Toto je veľmi ťažká téma. Trafiť to správne je komplikovanejšie než pri starých autách,” pokračoval Verstappen. “Je pravda, že máme pomerne starý veterný tunel, ale až do tohto roka v ňom všetko fungovalo správne. Niektoré veci je skrátka ťažšie pochopiť. Vidíme to aj pri iných tímoch s výnimkou McLarenu. Každý mal svoje problémy vrátane tých s modernými veternými tunelmi.”

“Myslím si, že je jednoducho veľmi ťažké doladiť detaily do dokonalosti, alebo z toho dostať správne dáta. Môže to spôsobovať veľa vecí vo veternom tuneli, alebo v tom, ako korelujú dáta s traťou,” uvažuje 27-ročný Holanďan.

To najhoršie je za nami

V Milton Keynes sa však blýska na lepšie časy. Továreň využíva jesennú prestávku, aby dotiahla do konca balíček vylepšení určený na preteky v Austine. Ten by mal reagovať na problémy auta s balansom a vrátiť ho do konkurencieschopnej formy.

Viditeľným zlepšením bola už nová podlaha v Baku, ktorá naznačila, že teraz sa inžinieri vydali správnym smerom. “Áno, mal som z nej lepší pocit. Už aj ona predstavovala dobrý krok vpred. Myslím si, že sa vydávame správnym smerom, ale chce to čas. Takéto niečo sa nedá celkom otočiť v priebehu jedného alebo dvoch týždňov. Myslím si však, že aj v tíme sú spokojní s tým, čo videli v Baku.”

Uvidíme, či to bude stačiť na McLaren, ktorý takisto chystá balík vylepšení, ale v jedno Verstappen verí; že to najhoršie má už za sebou. “Áno, ak mám povedať pravdu, myslím si to. Azda sa nám podarí v tom pokračovať.”

Súvisiace články

Diskusia