logo F1online.sk

Wolff kritizuje návrh o vyrovnaní motorového výkonu: To je začiatok konca F1

Toto Wolff
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2020

Red Bull a Ferrari sa zhodujú v jednom; ak má prísť zmrazenie pohonných jednotiek, Formula 1 musí mať v rukách páky na to, aby výkon jednotlivých agregátov vedela vyrovnať. A hoci Toto Wolff jasne deklaruje, že myšlienku zmrazenia podporí, vyrovnanie výkonov motorov sa mu nepozdáva.

Pohľad Ferrari je pochopiteľný. Scuderia má zatiaľ najslabšiu pohonnú jednotku, nuž a ak pristúpi na zmrazenie motorov, mohla by si tým fakticky sama podpísať ortieľ. Stalo by sa tak v prípade, ak sa do roku 2022 nestihla dotiahnuť na konkurenciu. Ak by sa takýto scenár skutočne naplnil, ďalšie minimálne tri roky (2022-24) by strácala bez možnosti dotiahnuť sa.

A pochopiť sa dá aj pohľad Mercedesu. Strieborné šípy sú v presne opačnej situácii ako Ferrari. Ak dôjde k zmrazeniu, len na tom zarobia. Na jednej strane ušetria financie, na strane druhej si udržia výkonnostnú výhodu aj do ďalších rokov. Nečudo teda, že zmrazenie ako také podporujú.

Ak by sa však Red Bullu a Ferrari podarilo presadiť návrh akéhosi vyrovnania pohonných jednotiek, náskok Mercedesu by sa mohol razom vypariť. Takéto niečo nemôže Mercedes prijať. Toto Wolff konštatuje, že akékoľvek umelé zásahy do výkonnosti pohonných jednotiek nemajú vo Formule 1 miesto.

“Myslím si, že to by bol začiatok konca Formuly 1,” reagoval na Binottov a Hornerov návrh Toto Wolff. “Pohonné jednotky sa neporovnávajú len z pohľadu čistého výkonu, ovplyvňujú aj jazdné vlastnosti auta, hmotnosť, chladenie. Prísť s jednoduchým kľúčom, ktorý by to všetko vyrovnal, nie je možné. A nie je to nič, s čím by Mercedes mohol súhlasiť.”

Šéf Mercedesu pokračoval po doplňujúcej otázke. V nej sa novinári spýtali, či by nepristúpil ani na žetónový systém. V ňom by mohli celky, ktoré strácajú najviac, dostať extra vývojové žetóny, aby sa dotiahli.

Wolff to označil za urážku. “V minulosti, keď sme predstavili tieto pravidlá, platil aj žetónový systém. Keď si niektorí naši kolegovia želali, aby sme žetóny odstránili, nech sa môžu dotiahnuť, súhlasili sme.”

“Teraz sa niektorí naši kolegovia vracajú s tým, že navrhujú systém vyrovnania výkonnosti. Ak mám byť úprimný, je to tak trochu urážka,” vyhlásil. “Pozrite sa na pár posledných rokov a zmeny vo výkonnosti pohonných jednotiek. Ferrari malo v roku 2018 jasne najvýkonnejší motor, a ďaleko najlepší aj v roku 2019. My sme vyvíjali našu pohonnú jednotku, neustále sme posúvali svoje hranice a v roku 2020 sme na trať priniesli niečo, o čom sme dúfali, že sa s tým dotiahneme.”

Mercedesu sa to podarilo. A to vďaka neúnavnej práci inžinierov. Dokázali tým, že patria medzi úplnú špičku. Ak to isté chcú o sebe tvrdiť aj ostatní, určite návrh zamietnu, argumentuje ďalej Wolff: “Neviem pochopiť, prečo by nejaký výrobca, ktorý verí vo svoje schopnosti vyvinúť pohonnú jednotku a šasi, pristúpil na nejaký mechanizmus vyrovnania pohonných jednotiek. Nemyslím si, že by niekto akceptoval takéto verejné poníženie.”

Zatiaľ sa o spomínanom “mechanizme” hovorí len vo veľmi abstraktnej rovine. Ako presne by fungoval, netušíme, no podľa Wolffa je isté jedno. Výrobcovia by sa ho snažili zneužiť vo svoj prospech a tí, ktorým by to uškodilo, by neustále bedákali.

“Videli sme to už v DTM, kde podľa vášho výkonu prideľovali závažia. Nuž a po kvalifikáciách sme počúvali jediné; ak by som nezískal pole position, nemal by som v aute päťkilové závažie. To sa nieslo celou sezónou DTM,” pripomenul Wolff. “Formula 1 sa od takého niečoho musí držať veľmi ďaleko, inak dopadneme ako gétéčka, kde vyvíjate pohonnú jednotku s jediným cieľom; manipulovať so systémom.”

Súvisiace články