Brown chce riešiť prepojenie tímov Red Bullu, Ricciardovo najrýchlejšie kolo vyvoláva otázky
Zak Brown môže po pretekoch v Singapure vyčítať vedeniu Formuly 1: Ja som vám to hovoril. Generálny riaditeľ McLarenu už dlho upozorňuje na prepojenie tímov Red Bullu a riziká, ktoré z toho vyplývajú. Po nedeľných udalostiach chce túto tému opäť otvoriť.
Daniel Ricciardo sa na návrh svojho pretekového inžiniera rozhodol zastaviť z osemnástej priečky a zajazdiť najrýchlejšie kolo v samom závere pretekov. Na tom by nič nebolo, keby sa tým nezamiešal do majstrovského boja a takto nepomohol Maxovi Verstappenovi zo sesterskej stajne.
Dnes už nikto nedokáže, či to mala byť ozajstná rozlúčka s Formulou 1, alebo taliansky tím dostal príkaz “zhora”. Faktom však je, že Ricciardo svojím počínaním uškodil hlavnému nepriateľovi svojho vlastného zamestnávateľa.
“To je ale krásny športový prístup A-tímu a B-tímu, o ktorom som si myslel, že nie je povolený,” vyhlásil nespokojný Zak Brown. “Ale hej, toto nie je prvýkrát, čo sme niečo také videli, a pravdepodobne ani posledný.”
McLaren to nechce nechať len tak. “Určite budem klásť otázky. V minulosti som už o tom hovoril a myslím si, že toto poukazuje na fakt, že sa to deje. Neabsolvovali by ste kvôli tomu pitstop. Nikomu to nezíska bod, takže celá vec len ilustruje problém okolo tejto témy.”
V zákulisí sa medzitým rokuje o novej Concordskej dohode, ktorá má riešiť aj otázku vlastníctva viacerých stajní. Zak Brown už od začiatku roka upozorňuje na majetkové prepojenie dvoch tímov a to, aké problémy to môže spôsobiť, ak sa Red Bull jednej stajne nezbaví.
Red Bull podľa Browna na jednej strane zaberá miesto potenciálne väčšiemu tímu, automaticky má na zasadnutiach o jeden hlas viac, nuž a má tiež možnosť takto manipulovať s priebehom veľkej ceny vo svoj prospech. Okrem toho si Red Bull môže pomáhať aj inak a dokonca to ani nemusí byť vyžiadané; stačí, aby jazdci z juniorského tímu po strate celého kola ochotnejšie púšťali pred seba svojich kolegov ako súperov.
Racing Bulls má zaujímavé priority
Šéf McLarenu Andrea Stella neobvinil Red Bull priamo z nešportového prístupu, ale poukázal na niektoré skutočnosti. “Toto je veľká téma. Akonáhle začnete hovoriť o športovom správaní, tak k tomu treba pristúpiť s istou dávkou zodpovednosti. Ja nepoznám fakty. Videl som, že RB šli po najrýchlejšom kole a zajazdili ho. Nebudem tu však hovoriť o športovom duchu, pretože to nie je namieste. Musíme to brať tak, ako to je. Zajazdili najrýchlejšie kolo.”
“Súčasťou dlhodobých rozhovorov by mala byť aj snaha dostať tento šport do takého stavu, že tímy budú konať celkom nezávisle na trati aj v továrni, pretože toto je konštruktérsky šampionát,” zdôraznil taliansky inžinier. “Toto určite treba riešiť.”
Čo teda hovorí na Ricciardovu motiváciu zajazdiť najrýchlejšie kolo, ktorá čírou náhodou pomohla Verstappenovi a uškodila Norrisovi? “Nemám dôkazy na to, aby som mohol tvrdiť, že RB sa pokúsil o najrýchlejšie kolo, aby podporil Red Bull. Len mi to príde — ako by som to povedal — zvláštne. Nečakal som to.”
“Prekvapilo ma, že top prioritou Racing Bulls v Singapure bolo zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov,” poznamenal Stella, ktorý však nechce dopustiť, aby tento bod rozhodol o titule. “Musíme pracovať tvrdšie, aby to nezlomil jeden bod. Na druhej strane však prechovávam súcit, podporu a priateľstvo k Danielovi a som rád, že si toto najrýchlejšie kolo mohol pripísať k svojim štatistikám.”