logo F1online.skF1online.sk

Péreza a Verstappena prekvapilo, že zadné krídlo McLarenu je legálne

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:14

Celý padok po víkende v Baku upriamil svoju pozornosť na zadné krídlo McLarenu. Veľmi pozorne ho skúmajú aj v Red Bulle, ktorý nemôže nad celou vecou len mávnuť rukou. V Milton Keynes si totiž uvedomujú, že ich hlavný súper získava čas k dobru vďaka spornému riešeniu.

Pojem mini-DRS pred pár dňami ešte neexistoval, no prítomný je už minimálne od VC Belgicka, na ktorej McLaren predstavil nové zadné krídlo. Flexibilitu hornej klapky zadného krídla si však padok všimol až v Baku, nuž a odvtedy sa prakticky o ničom inom nehovorí.

FIA vydala stanovisko, podľa ktorého McLaren prešiel všetkými kontrolami zadného krídla, a tak by jeho monopost mal byť v poriadku. “Znie to tak. Je jasné, že to v pravidlách nie je, ale auto je legálne. Som teda veľmi prekvapený. Navyše s týmto zadným krídlom odjazdili niekoľko pretekov a nič sa neudialo,” povedal vo štvrtok Sergio Pérez.

Je teda monopost McLarenu legálny alebo nie? Čo na to hovoria v Red Bulle? “Naozaj som si myslel, že to nie je súčasťou pravidiel. Jasne vidíte, že krídlo sa ohýba, no absolvovali všetky kontroly a zdá sa, že auto je legálne. Som dosť prekvapený. Myslel som si, že to nie je povolené, ale zdá sa, že je. Som prekvapený ako vy všetci.”

“Má to určite obrovský prínos. Nie som expert na technické veci, ale tím to určite skúma, prečo je to odrazu povolené. Som veľmi, veľmi prekvapený,” opakoval mexický pretekár.

FIA na jednej strane kontroluje flexibilitu zadného krídla ako celku, ale dokáže skontrolovať aj veľkosť štrbiny. Môžeme si spomenúť na rok 2021 a VC Brazílie, keď bol Lewis Hamilton diskvalifikovaný, pretože veľkosť štrbiny pri otvorenom zadnom krídle bola o 0,2 milimetra väčšia, než povoľujú pravidlá.

Samotný test prebieha s testovacím valcom, ktorého priemer je 85 milimetrov. Ak tento valec nie je možné pretlačiť cez štrbinu DRS pri sile 10 N, ktorá do istej miery preverí aj flexibilitu materiálu, tak je zadné krídlo v tomto smere v poriadku. Názornú ukážku môžeme vidieť v nasledujúcom videu:

V súčasných technických pravidlách sa nenachádza opis podobného testu pre zavreté zadné krídlo, no je možné, že sa jeho popis nachádza v niektorej z technických direktív — na základe testu z technickej direktívy bol aj v roku 2021 diskvalifikovaný Lewis Hamilton. Až neskôr bol test s 85-milimetrovým valcom vložený priamo do pravidiel. Je možné, že čoskoro sa v technických pravidlách objaví podobná sekcia aj pre zavreté krídlo. FIA totiž zvažuje ďalšie kroky.

O tejto téme hovoril vo štvrtok aj Max Verstappen. Rovnako ako ostatní, aj on si pozrel zábery z cieľovej rovinky a všimol si flexibilitu zadného krídla, ktorej dôsledkom bolo zväčšenie štrbiny.

“Je jasné, že v rýchlosti sa hýbe. Môže to byť šikovné, nemusí to byť šikovné. V konečnom dôsledku je na FIA, aby rozhodla, či je to legálne,” pripomenul Max Verstappen. “V Baku toto krídlo nebolo použité prvýkrát, bolo aj na iných tratiach. Myslím si teda, že dôležité bude dostať nejaké objasnenie. Netýka sa to však len zadného krídla, ale aj toho predného. Je to povolené? Aká flexibilita je povolená a podobné veci. Musíme si počkať a uvidíme.”

Ak dá FIA tomuto riešeniu zelenú, v Red Bulle sa ho budú musieť pokúsiť napodobniť. “Ak je to povolené, tak áno. Je však jasné, čo sa deje, môžete to vidieť aj jedným okom. Ak je to povolené, stane sa to súčasťou balíka. V tejto chvíli však nie je zrejmé, či je to povolené alebo nie — aspoň nie pre nás.”

Súvisiace články

Diskusia