logo F1online.skF1online.sk

Bearmana v piatok vychválil aj Hülkenberg: Ja som ako 19-ročný rozhodne nebol pripravený

Oliver Bearman
© X/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala14. 9. 2024

Ollieho Bearmana čaká jeho druhá veľká cena v kariére. V Haase zaskakuje za “vykartovaného” Kevina Magnussena a zatiaľ svojho zamestnávateľa úspešne utvrdzuje v tom, že sa rozhodol správne, keď ho menoval hlavným jazdcom na sezónu 2025. Svojou jazdou zaujal aj Nica Hülkenberga či šéfa Mercedesu Tota Wolffa.

Okruh v Azerbajdžane je veľmi nevyspytateľný. Na trati je málo gripu a bariéry sú nebezpečne blízko. Oliver Bearman to však zatiaľ zvláda ako ostrieľaný profík. V piatok sa vyhol problémom a dokázal stíhať aj oveľa skúsenejšiemu kolegovi, ktorý je takmer dvakrát taký starý ako on sám.

Od Nica Hülkenberga si preto vyslúžil pochvalu. “Ak mám byť úprimný, aj som to čakal. Dnes odviedol veľmi slušnú prácu,” okomentoval Bearmanov vyzretý výkon. “V prvom rade nespravil žiadne chyby, bolo to veľmi čisté. Je dobre pripravený a mohli ste na ňom vidieť, že mestské okruhy má rád. Darilo sa mu tu aj vlani vo Formule 2, nuž a dnes na tom staval, v aute sa cítil komfortnejšie a šiel na to krok po kroku, kolo po kole.”

Keď vo Formule 1 začína Hulk, Ollie Bearman mal štyri roky. Porovnávať svoj debut s Bearmanovým však nechcel. “Časy sa zmenili, teraz je už iná dekáda, ale taký je trend. Do Formuly 1 sa jazdci dostávajú čoraz mladší. Keď si spomeniem na časy, keď som mal ja devätnásť, tak som asi len začínal vo Formule BMW. Ani zďaleka som nebol pripravený na Formulu 1. Časy sa však menia a niektorí sú skrátka pripravení skôr ako iní.”

Bearmanova jazda zaujala aj šéfa Mercedesu Tota Wolffa, ktorý ju hodnotil v rozhovore pre Sky Sports. “Bola neskutočne dobrá,” uviedol na margo juniora z akadémie Ferrari. “Na jedno kolo bol takmer rýchlejší, no napokon rovnako rýchly ako Nico. To je dobrý odkaz. A za predpokladu, že pri dlhých jazdách mali rovnako ťažké autá, bol rýchlejší.”

Viedenčan však pripomína, že rozhodovať sa bude v sobotu. “Toto ešte nič neznamená. Hülkenberg má skúsenosti a keď príde na lámanie chleba, tak pridá.”

V prvom tréningu bola trať v žalostnom stave

Nie je až takým prekvapením, že v piatok sme videli dve nehody a množstvo výletov mimo trať. Doplatil na to napríklad druhý nováčik v poli Franco Colapinto, ale aj viacero skúsených jazdcov.

“Ráno bola trať v žalostnom stave,” zhodnotil Hülkenberg. “Bolo to, akoby pršalo! Za autami bol kúdoľ prachu. Potrebujeme také tie záhradné fukáre, aby sme aspoň nájazdy do zákrut a apexy trochu vyčistili,” odkazuje organizátorom.

Na margo nemeckého pilota ešte poznamenajme, že kvalifikačná simulácia mu mohla vyjsť aj lepšie. Svoj úvodný pokus prerušil hneď za prvou zákrutou, v ktorej to netrafil optimálne. “Svoj najlepší čas som zajazdil až v treťom kole, takže stále máme potenciál sa zlepšiť.”

Bearmana podmienky zaskočili

Pirelli už pred víkendom avizovalo, že evolúcia trate bude patriť medzi najvýraznejšie v kalendári. Potvrdilo sa to. “Ráno to bolo strašne zlé. Zostal som dosť šokovaný z toho, v akom zlom stave bol celý okruh,” prezradil Oliver Bearman, ktorý je opäť o skúsenosť bohatší. “Ohromilo ma, ako sa to medzi tréningmi zmení. Obyčajne s Haasom odjazdím len prvý tréning, takže bolo fajn odjazdiť dva tréningy v jeden deň.”

V rozhovore pre F1TV uviedol, že druhý tréning bol “najlepší v mojom živote”. “Odjazdiť plnohodnotný piatok bolo super. Postupovať krok po kroku a v ničom sa nenáhliť. Som spokojný s tým, ako to prebiehalo aj ako sa to skončilo. V aute som mal sebavedomie, čo je na takejto trati veľmi dôležité.”

Inokedy musí Bearman skákať z jedného monopostu do druhého, no teraz nebolo nutné meniť štýl jazdy, ale všetko mohol vložiť do príprav s Haasom. “Obyčajne skáčem medzi F1 a F2, takže je fajn sa koncentrovať na jednu vec, vložiť do nej všetku energiu a venovať jej celú svoju pozornosť.”

Nakoniec z toho bolo desiate miesto, čo značí, že Haas by mohol bojovať o body. Nesmieme však zabudnúť napríklad na to, že Lando Norris nepridal relevantný čas na mäkkých pneumatikách a zrejme aj Fernando Alonso sa posunie vyššie, keď Aston Martin prestane experimentovať s nastaveniami.

Bearman nechcel predbiehať a dávať si za cieľ postup do Q3. “Myslím si, že na to je ešte skoro. Mojím cieľom je, aby som mohol byť na svoj výkon pyšný. Dosiahnem to tak, že sa budem zlepšovať a dostanem sa na úroveň, na ktorú som podľa mňa schopný sa dostať, a tiež, že to prebehne čisto. Čistá sobota bude dôležitá.”

Ak sa mu podarí doladiť svoju techniku jazdy napríklad v dvanástej zákrute, môže byť z toho dobrý výsledok. “To bola jedna z mojich slabín, najmä počas jázd s malým množstvom paliva. Bola to jedna z mojich slabých zákrut a dlho som tomu celkom nerozumel, až kým som popoludní neabsolvoval stint na softoch. Zvládol som to, ale chvíľu mi to trvalo.”

Súvisiace články

Diskusia