logo F1online.skF1online.sk

Ako Williams opravil nelegálnu podlahu? Šmirgľom 400-vkou

Alex Albon
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 9. 2024

Formula 1 je v motoristickom svete vrcholom nielen zo športovej, ale aj technologickej stránky. Niekedy však treba siahnuť aj po riešeniach, ktoré fanúšika moderných technológií príliš nenadchnú. Williams napríklad upravoval svoju podlahu, aby vyhovovala technickým pravidlám, aj obyčajným šmirgľom.

Alex Albon bol vylúčený z kvalifikácie na VC Holandska. Technici FIA zistili, že podlaha bola v oblasti pred zadnými kolesami širšia, než povoľujú pravidlá. Britský tím tak prišiel o ôsmu priečku na štarte aj šancu na zisk bodov. Pred nedeľou musel navyše vymyslieť, ako novú podlahu upraviť tak, aby sa zmestila do predpísaných limitov.

James Vowles prezradil, že k porušeniu došlo o “desatiny milimetra”, a že “kúsok šmirgľa” problémy vyriešil. “Minúta brúsenia so šmirgľom 400-vkou a bolo hotovo,” vyhlásil šéf Williamsu. Keby nebola náprava taká jednoduchá, Williamsu by hrozilo, že s novou podlahou vôbec nebude môcť jazdiť.

Pravidlá sú pravidlá a aj pár desatiniek milimetra rozhoduje. Lewis Hamilton bol napríklad diskvalifikovaný z kvalifikácie na VC Brazílie 2021 pre 0,2-milimetrovú odchýlku v štrbine zadného krídla.

V prípade merania štrbiny zadného krídla majú tímy na kontrolu pripravené valce predpísaných maximálnych rozmerov: Ak valec prejde cez štrbinu zadného krídla, niekde je problém a nastavenie zadného krídla treba upraviť.

Ako sa však meria šírka podlahy monopostu? “V továrni máme dve metódy kontroly. Prvou je v podstate forma, ktorá má šírku legálnej podlahy. Ak do nej zapadne, tak inými slovami je legálna,” vysvetľuje Vowles.

Dokáže však test s formou odhaliť chyby na úrovni desatiny milimetra? Nie je to nutné. Každý tím používa aj laserové skenery. “Druhá kontrola auta je v továrni, ktorou sme prešli v utorok [pred Zandvoortom]. Obe kontroly ukázali, že auto je v podstate legálne.”

“Vo štvrtok sme ju kontrolovali opäť a ukázalo sa, že auto je tesne nad limitom. Tým tesne myslím, že išlo o desatiny milimetra,” pokračuje bývalý stratég Mercedesu. Williams tento problém musel napraviť, no neurobil to dostatočne. “Spravili sme dve veci. Neustále upravujete osadenie podlahy, aby bola na správnom mieste kvôli aerodynamike. Ja osobne si myslím, že jedna z týchto úprav posunula podlahu na miesto, kde bola tesne nad hranicou legálnosti. To nás dostalo nad limit.”

Tímy chcú vo všetkom ísť až na doraz. Nemôžu si dovoliť nechávať si veľké rezervy, pretože to by ich stálo čas na kolo. “Snažíte sa priblížiť sa až k nule. Nechcete podliezať limit o dva milimetre. Nie je to dôležité na celej podlahe, ale sú na nej oblasti, kde to podstatné je. Ukázalo sa, že na tom našom nelegálnom mieste to pre aerodynamiku nebolo vôbec dôležité. Ľahko sme sa mohli zmestiť do limitu.”

Williams hneď začal upravovať svoje kontrolné procesy, no jedno je podľa Vowlesa jasné: “Pri skenovaní sme neodviedli dostatočne dobrú prácu. Nezabezpečili sme, že naše procedúry budú presne kopírovať to, čo robí FIA. Keď sa totiž bavíte o desatinách milimetra, netreba toho zmeniť tak veľa, aby ste sa vychýlili z pozície.”

Súvisiace články

Diskusia