logo F1online.skF1online.sk

Bude Alpine jazdiť s motormi Mercedes? Rozhodnutie padne už o pár týždňov

George Russell a Esteban Ocon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 9. 2024

Vo Formule 1 sa schyľuje k ďalšej prelomovej novinke. Na prvý pohľad sa to možno nezdá ako také podstatné, ale odchod jedného z dodávateľov motorov je pre imidž športu veľmi zlá správa. Renault je však odhodlaný zásadne obmedziť náklady a pretransformovať Alpine na zákaznícky tím. Napriek protestom z viacerých strán by k tomu oficiálne mohlo dôjsť už tento mesiac.

Alpine budú od roku 2026 poháňať zákaznícke motory Mercedes. Táto správa je formálne stále len špekuláciou, ale ešte v júli ju potvrdil aj bývalý šéf stajne Bruno Famin. Renault, na čele s prezidentom Lucom de Meom, zjavne stratil dôveru vo vlastné motorové oddelenie a neúspechy z posledných rokov nakoniec viedli automobilku k zásadnému rozhodnutiu.

V roku 2026 budeme mať na rošte päť dodávateľov pohonných jednotiek, nie šesť. Po odchode Renaultu zostanú Audi, Ferrari, Honda, Mercedes a Red Bull Ford. Nič na tom nezmení ani otvorená nespokojnosť zamestnancov motorového oddelenia vo Viry, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti a k verejnému protestu sa odhodlali aj na Veľkej cene Talianska v Monze.

„Máme štyri alebo päť týždňov, aby sme na úrovni predstavenstva definovali charakter situácie,“ povedal pre Motorsport.com prezident Renaultu Luca de Meo. „Analyzujeme, ako pristúpiť k programu v F1 od roku 2026. Chceme byť konkurencieschopnejší a vyhodnocujeme všetky možnosti.“

Prezident Renaultu pritom otvorene pripustil, že prechod na zákaznícke motory je jednou z možností. „Myšlienka prechodu na pohonné jednotky Mercedes je na stole, ale môžem vás ubezpečiť, že ešte nedošlo k žiadnemu konečnému rozhodnutiu,“ vyhlásil de Meo.

Taliansky manažér otvorene priznal, že Renault ušetrí obrovské milióny, hoci tým zaplatí cenu aj po marketingovej stránke. Asi to nebude najlepšia reklama pre automobilku Alpine, a skupinu Renault celkovo, keď bude jeho monopost F1 pretekať s motormi Mercedes. Nezabúdajme pritom, že aj v Majstrovstvách sveta vytrvalostných pretekov jazdí továrenský tím Alpine s motorom Mecachrome (známym z Formuly 2), ktorý inžinieri upravili podľa vlastných požiadaviek, pripojili k nemu elektrický generátor dodaný nemeckou spoločnosťou Bosch s prevodovkou od britskej spoločnosti Xtrac.

„Keď si to zanalyzujeme čisto z finančného hľadiska a porovnáme si náklady na vývoj vlastnej pohonnej jednotky pre rok 2026 s úsporami pri nasadení zákazníckeho motora, rozdiel je skutočne enormný,“ priznal de Meo. „Pri pohľade na čísla nie je ťažké vytušiť, že máme príležitosť vstúpiť do novej éry s konkurencieschopnejším, ale lacnejším projektom.“

„Návrh je na stole, ale rozhodnutie ešte nepadlo. Je to jeden z mnohých dôležitých bodov diskusie o tom, ako v budúcnosti pristúpime k projektu F1. Do debaty vstupuje množstvo premenných. Čo na to povie marketing? Aké sú negatívne dôsledky v porovnaní s obrovskými finančnými úsporami? To je len finančný aspekt, ale zvážiť treba aj všetko ostatné. Máme ambíciu vybudovať konkurencieschopný projekt, takže do hry vstupuje množstvo faktorov, ktoré musíme starostlivo zvážiť,“ vysvetlil prezident Renaultu.

Ten zároveň už po niekoľkýkrát podčiarkol, že pretekársky tím Renaultu nie je na predaj a obávať sa vraj nemusia ani zamestnanci vo Viry. Spoločnosť im vraj nájde nové uplatnenie pri realizácii ďalších projektov. Je však prudko otázne, či sa mu tentoraz podarí utíšiť špekulácie.

„Nič nie je na predaj,“ vyhlásil de Meo. „Vo Viry-Chatillon máme schopných a pripravených ľudí, ktorí nemusia pracovať len na vývoji vo Formule 1. Rozbehli sme dôležité inovatívne projekty nielen v motoristickom športe. Musíme zachovať pokoj a dospieť k najlepším rozhodnutiam.“

Súvisiace články

Diskusia