logo F1online.skF1online.sk

Sainz upozorňuje na navyšovanie minimálnej hmotnosti: Jedno kilo sem, jedno tam…

Júki Cunoda na váhe
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 8. 2024

Medzinárodná automobilová federácia nedávno schválila ďalšiu zmenu minimálneho hmotnostného limitu monopostov. Carlos Sainz na jednej strane toto rozhodnutie chápe, ale na druhej strane varuje regulačný orgán, že takéto navyšovanie môže pôsobiť nenápadne, ale časom sa kilogramy nazbierajú.

Od sezóny 2025 bude minimálna hmotnosť monopostov na úrovni 800 kilogramov, čo v porovnaní s aktuálnym ročníkom predstavuje navýšenie o dva kilogramy. FIA má na tento krok zdravotné dôvody; vysokí jazdci musia intenzívnejšie trénovať a takpovediac “hladovať”, aby si svoju hmotnosť držali v predpísanom limite 80 kilogramov, do ktorého je však zahrnuté aj sedadlo a vybavenie jazdca v kokpite. Od budúcej sezóny to teda bude 82 kíl.

“Dve kilá nie sú taká veľká zmena,” uznáva Carlos Sainz, ale jedným dychom dodáva: “Problém nastáva, keď začnete pridávať dve kilá sem, dve kilá tam, potom ďalšie dve. To je trend, ktorý sa objavuje vo Formule 1 v posledných desiatich rokoch. Raz pridáme dve kilá, potom tri, päť a zrazu majú autá 800 kíl.”

Po zmene pravidiel v roku 2007 mali monoposty len 605 kilogramov. V priebehu necelých dvoch desaťročí tak autá pribrali takmer dvesto kíl. “V minulosti mali okolo 600 kíl,” prikyvuje Španiel. “Myslím, že na rok 2026 sa už na tom pracuje.”

F1 sa skutočne snaží znížiť hmotnosť, no problémom je stále elektrická časť pohonnej jednotky. FIA síce z pravidiel vyškrtla jednotku MGU-H a rôznymi opatreniami znížila hmotnosť šasi, no väčšie batérie a výkonnejšie MGU-K túto snahu do veľkej miery negujú. Na papieri majú byť autá len o 30 kíl ľahšie, no tímy už teraz avizujú, že dostať sa na túto hodnotu bude tvrdý oriešok, ktorý väčšina tak skoro nerozlúskne.

Jedno však treba uznať. “Na druhej strane táto hmotnosť pomohla spraviť autá bezpečnejšími, pretože majú veľké nárazové štruktúry. Po stránke bezpečnosti jazdcov sa toho robí veľa. Nebudem popierať, že chcem čo najvyššiu bezpečnosť.”

“Ak však vieme niečo spraviť pre zníženie hmotnosti, myslím si, že všetci jazdci to ocenia. Dúfame, že tímy a FIA to berú do úvahy, keď rozhodujú o podobe budúcich pravidiel, nie len tých pre rok 2026,” pokračoval Sainz.

Pilot Ferrari skonštatoval, že nízky hmotnostný limit jemu osobne nijako nekomplikoval život po zdravotnej stránke. “Ale musel som byť opatrný pri tom, koľko svalstva som nabral a aký mám jedálniček. Vždy som bol na limite s hmotnosťou, no viem si predstaviť, ako sú na tom Nico [Hülkenberg], Esteban [Ocon] alebo George [Russell]. Keby som mal viac ako 180 centimetrov, nebol by som veľmi spokojný. Chápem teda, že sa to robí pre ťažších alebo vyšších jazdcov, pretože oni s tým zvyknú mať viac problémov ako ja s mojimi strednými rozmermi.”

Daniel Ricciardo dokonca prezradil, že vysokí piloti musia pred súťažnými víkendmi a pretekmi prijímať aj drastické opatrenia. Vzhľadom na to je táto úprava pravidiel rozhodne pozitívna.

“Nemôžu za to, že sú vysokí,” konštatuje Daniel Ricciardo. “Nie je to férové, ak sa musia odvodňovať, len aby sa dostali s hmotnosťou na limit. Avšak, aj v prípade nás, ktorí nenarážame na limit, je fajn mať túto voľnosť. Nemusíme si dávať taký pozor, že by sme nemohli robiť aj viac silového tréningu. Mať na tréningoch trochu viac voľnosti prospeje nám všetkým.”

Súvisiace články

Diskusia