logo F1online.skF1online.sk

Williams sa chce vrátiť na body a chystá rozsiahle vylepšenia

Alex Albon
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

Ako sa na jeseň vyvinie súboj v druhej polovici štartového poľa? Karty sa zdajú byť rozdané jasne, VCARB a Haas sú v tesnom boji o šieste miesto, Alpine je dnes trochu v území nikoho a Williams bojuje so Sauberom o deviatu priečku. Rovnako ako na čele však ešte nie je rozhodnuté a stajňa Jamesa Vowlesa chystá ofenzívu na jesennú časť sezóny.

Forma Williamsu patrí k menej príjemným prekvapeniam tohto ročníka. Rozrastajúci sa tím pod vedením ambiciózneho mladého šéfa vlani zaujal. Aj keď mal na trati v podstate len jedného jazdca, vytiahol to na pekné siedme miesto so ziskom 27 bodov, čo bola vzhľadom na výkony tímu v posledných piatich rokoch hotová žatva.

V tejto sezóne však Williams trpí na niektoré strategické rozhodnutia a jazdecké chyby z úvodu sezóny. Inžinieri vykonali zásadné zmeny konštrukcie monopostu, čo znamenalo, že tím neabsolvoval pred predsezónnymi testami žiadne filmovacie dni – obvykle sú skúškou všetkých systémov – a len s problémami stihol skompletizovať auto na predsezónne testy.

Williams následne pribrzdili nehody. Ako sa ukázalo, tím mal v úvode hotové len dve šasi a výrobná linka sa po nehodách oboch pilotov musela popasovať s nemalými výzvami pri výrobe náhradných dielov. To všetko malo negatívny vplyv na rozpočet a v konečnom dôsledku aj na vývoj stále pomerne málo disponovaného tímu. Jeho boss James Vowles však sľubuje, že na jeseň všetko dobehnú.

„Na jesennú časť sezóny pripravujeme vylepšenia – dúfam, že do Zandvoortu a potom aj do Baku, prípadne Singapuru,“ povedal médiám šéf Williamsu. „Môžem vám povedať, že máme v rukách slušné čísla, ktoré by nás mali vrátiť do boja o bodované priečky.“

„Dokážeme to vďaka niekoľkým zlepšeniam. Nasadíme upgrady aerodynamiky, uvidíte vylepšenia zavesenia a takisto znížime hmotnosť monopostu. V podstate teda ide o tri základné cesty. Vo svete Formuly 1 sú to veľké kroky, ale zostávam zdržanlivý, keďže sme videli, ako tímy RB a Mercedes v poslednom období stiahli zo svojich monopostov vylepšenia. To sa len tak nevidí, keďže stajne majú dôveru vo svoju prácu,“ skonštatoval Vowles.

Vrátiť sa na body však znamená porážať aj Aston Martin, hoci ten nemá v poslednom období fantastickú formu, ale stále ide o mocný tím, ktorého vývoj takisto nespí. Okrem toho nesmieme zabúdať, že sa dostávame do fázy, keď stajne začínajú uzatvárať tohtoročný vývoj a sústredia sa na sezónu 2025.

„Investujeme aj do auta na rok 2025,“ ubezpečuje Vowles. „Vo veternom tuneli nevyvíjame tohtoročný monopost, už pár mesiacov tam máme ten budúcoročný. Dôvodom nie je moja dôvera smerom k roku 2025, ale monopost pre rok 2026 chcem dostať do veterného tunela čo najskôr a zároveň odjazdiť slušnú sezónu 2025.“

„S dodatočnými zdrojmi máme zamestnancov rozdelených do projektov na rok 2024, 2025, 2026 a dokonca aj na 2027. To je pre Williams veľká zmena, keďže sme boli zvyknutí pracovať maximálne na rok dopredu. Ako si však asi dokážete predstaviť, adaptácia chce čas,“ dodal Vowles.

Súvisiace články

Diskusia