logo F1online.skF1online.sk

Podľa Autosprintu je hotovo: Newey pôjde do Aston Martinu. Ferrari neodmietol pre peniaze

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 8. 2024

V utorok ráno sa dostalo do obehu nové číslo talianskeho týždenníka Autosprint, v ktorom sa fanúšikovia motoršportu na Apeninskom polostrove dozvedeli, že aj štvrtý pokus Ferrari získať do svojho tímu Adriana Neweyho stroskotal. Píše o tom ako o hotovej veci: V Maranelle nevznikne “tím snov” v zložení Vasseur-Newey-Hamilton a legenda medzi konštruktérmi namiesto toho pôjde do Aston Martinu ako superkonzultant.

O budúcnosti Adriana Neweyho sa intenzívne špekuluje už od oznámenia jeho odchodu z Red Bullu. O služby britského inžiniera malo záujem viacero tímov a on si mohol vyberať. Nesplní si však jeden zo svojich snov a nebude spolupracovať s Lewisom Hamiltonom a Ferrari. Taliansky zdroj, ktorý patrí k najstarším týždenníkom o svete motoršportu v krajine, tifosi poriadne zarmútil.

Autosprint totiž informuje o tom, že dohoda je na svete, no nie s Maranellom. Počiatok spolupráce Adriana Neweyho s Aston Martinom bude oficiálne potvrdený začiatkom septembra v súlade s dohodou, ktorá vznikla medzi ním a Red Bullom: Žiadne oficiálne vyhlásenia pred 1. septembrom.

Čo teda preklopilo misky váh na stranu Aston Martinu? V prvom rade ponuka Lawrenca Strolla, ktorú by bolo len ťažké odmietnuť. Okrem toho, že za štyri roky v Silverstone bude kráľovsky odmenený na úrovni tých najlepších jazdcov — dovedna 100 miliónov dolárov —, bude mať k dispozícii mnoho zbraní, ktoré majú zaručiť úspech.

Lawrence Stroll mu mal predstaviť konkrétny plán postavený na pevných základoch. Tie pozostávajú z novučičkej továrne, ktorú Newey začiatkom júna sám navštívil, a v ktorej chce kanadský boháč preinvestovať stovky miliónov. Okrem toho bude môcť Newey pokračovať v exkluzívnej spolupráci s Hondou, s ktorou Red Bull doviedol k posledným titulom. Dobré výkony sľubuje aj palivový partner Aramco, keďže skúsenosti s biopalivami a ich využitím vo Formule 1 zbiera už teraz v šampionátoch F2 a F3.

Personálne obsadenie bude tiež stáť za to. Aston Martinu sa podarilo pritiahnuť do tímu motorového génia a otca úspechov Mercedesu z hybridnej éry Andyho Cowella, ktorý nahradí Martina Whitmarsha. Newey bude ako superkonzultant spolupracovať aj s novou posilou a bývalým technickým riaditeľom Ferrari Enricom Cardilem.

Podľa Autosprintu to teda nebude Frédéric Vasseur, ale Lawrence Stroll, kto sa pokúsi napísať moderný príbeh Ferrari. Podobne ako v 90. rokoch Jean Todt pritiahol do tímu Michaela Schumachera, Roryho Byrna a Rossa Brawna, sa v Silverstone už onedlho môže objaviť nielen Adrian Newey, ale vraj aj Max Verstappen. Britský tím mal už rozbehnúť rokovania o jeho príchode v roku 2026, teda zároveň so začiatkom novej technickej éry vo Formule 1.

Prečo stroskotali rokovania s Ferrari?

Taliansky zdroj v čísle z utorka priniesol aj druhý článok na túto tému, v ktorom zas vysvetľuje, prečo Adrian Newey nenašiel spoločnú reč so Scuderiou Ferrari. Všetko padlo na podmienkach, ktoré si mal klásť Adrian Newey, no ktoré vraj nesúviseli s jeho platovými požiadavkami, ako sa pôvodne špekulovalo. Odmena nebola kameňom úrazu.

Prvé náznaky rokovaní s Adrianom Neweym mal už vlani v septembri 2023 začať Piero Ferrari, syn zakladateľa značky Enza Ferrariho. Vlažné rozhovory trvali dlho, no keď Newey oznámil odchod z Red Bullu, bolo treba sa do toho vložiť naplno.

Nakoniec Ferrari požiadalo Adriana Neweyho, aby predstavil všetky svoje želania a požiadavky. Ako píše Autosprint, bol z toho celkom dlhý zoznam, v ktorom sa objavilo niekoľko bodov, na ktoré Frédéric Vasseur nebol ochotný pristúpiť.

Newey vraj chcel mať kompletnú kontrolu nad technickým oddelením a vývojom monopostu. Zamýšľal dokonca prevziať na seba niektoré právomoci, ktoré štandardne patria šéfovi tímu. Zahŕňali povinnosť šéfa tímu požiadať o schválenie nových inžinierov Adriana Neweyho, právomoc nad prerozdelením úloh inžinierov či schvaľovanie technologických partnerstiev.

V tejto chvíli si môžeme pripomenúť slová Adriana Neweyho z úvodu sezóny, keď sa nechal počuť, že na monoposte Red Bullu je jedna vec, s ktorou nie je spokojný. Taliansky insider Giuseppe Donadoni neskôr vyrukoval s informáciou, že má ísť o chladenie, pri ktorom si technické oddelenie urobilo po svojom bez súhlasu hlavného technického riaditeľa. Zároveň pripomenul, že práve po nasadení vylepšení s “bazukami” a žraločím otvorom chladenia v bočniciach sa začali objavovať problémy s monopostom. Bolo by pochopiteľné, ak by sa Newey chcel podobnému “podrazu” vyhnúť vo svojom novom pôsobisku.

Ale späť k téme: Vasseur nakoniec zhodnotil, že mať v tíme Adriana Neweyho za každú cenu nemusí byť skutočne prínosné, udržateľné a ani politicky správne, ak by mal jeden človek v tíme také právomoci. Smerom do budúcna by to bol navyše nebezpečný precedens. Koncom mája, teda po predstavení týchto požiadaviek, začali z úst šéfa Ferrari padať výroky, v ktorých retrospektívne môžeme azda vyčítať viac, než sme vedeli vtedy.

“Ako som už povedal, máme dobrú sezónu a ideme správnym smerom. Najdôležitejšia je však pre mňa stabilita celého tímu a nie jednotlivec. Ja som so súčasnou situáciou veľmi spokojný,” vyhlásil Frédéric Vasseur v jednom z množstva rozhovorov, v ktorých sa ho pýtali na Adriana Neweyho.

Neskôr sa ho na túto tému spýtal aj nemecký Auto Motor und Sport a zdalo sa, že šéf Ferrari bol už o štipku konkrétnejší: “Z mojej strany by to bola veľká chyba, keby som neuvažoval o Neweym. Otázka však znie inak: Zapadne do tohto tímu? Čo prinesie tímu do budúcna? To nie je istá vec. Niekedy sa jeden plus jeden nerovná dva, ale dva a pol. Newey je určite téma, a to pre každého.”

Generálny riaditeľ Ferrari John Elkann sa na konci júna rozprával o Neweym s talianskymi médiami. “Veľa vecí treba vyhodnotiť a musíme byť opatrní. Na takéto veci treba nájsť tú správnu chvíľu, ako sa nám to podarilo s Lewisom. S Lewisom sme našli spoločný úmysel, ktorý nám umožnil pracovať spolu. Takže máme veľa možností, Neweyho alebo ostatných, ale musíte dôkladne zhodnotiť, či sú podmienky správne. Musíme pochopiť mieru motivácie a schopnosť vytvoriť niečo nové, nie napodobňovať ostatných.”

Keď pred 50 rokmi Bernie Ecclestone odkúpil Brabham a kritizoval jeho vedenie, Ron Tauranac musel zo stajne odísť. Ako neskôr spomínal Ecclestone, tento vzťah nikdy nemohol fungovať, pretože obaja boli neoblomní a riadili sa heslom “buďte rozumní a spravte to po mojom”. Ak by sa vo Ferrari stretli Vasseur a Newey s podobným pohľadom na vec, v konečnom dôsledku by to mohlo narobiť viac škody ako úžitku.

Za predpokladu, že sa tieto správy o odmietnutí “predmanželskej zmluvy” medzi Ferrari a Neweym potvrdia a začiatkom septembra príde oficiálne vyhlásenie o Neweyho príchode do Aston Martinu, bude to už štvrtýkrát, čo si Ferrari na znak úspešného ukončenia rokovaní nedokázalo podať ruku s touto legendou efjednotky.

Možno to raz vo svojej budúcej knihe sám vysvetlí podobne, ako vysvetlil odmietnutie v 80. rokoch, lákanie Jeana Todta a do tretice aj Stefana Domenicaliho po skončení zlatej éry Sebastiana Vettela.

A možno je to celé celkom inak. Dozvieme sa krátko po skončení letnej prestávky.

Súvisiace články

Diskusia