Verstappen nevyhral ani na štvrtý pokus: Zvyšok balíka je pred nami
Posledné preteky pred letnou prestávkou priniesli definitívne potvrdenie, že Red Bull nemá rýchlostnú prevahu. Rozhoduje každá desatinka a aj keď Max Verstappen absolútne dominoval v kvalifikácii, v pretekovom tempe už jeho RB20 nemala takú prevahu nad súpermi ako vlani a predvlani, keď sa po štarte z hĺbky poľa prepracoval dopredu. Čakanie trojnásobného šampióna na víťazstvo sa tak natiahlo na štyri veľké ceny.
Red Bull naposledy zvíťazil ešte na Veľkej cene Španielska a za posledný mesiac sa Formula 1 pretvorila na poriadne nepredvídateľný biznis. Veľkú cenu Belgicka sprevádzali nemalé očakávania. Vráti sa Red Bull po dominantnej kvalifikácii na výslnie, alebo potvrdí McLaren svoju formu z posledných týždňov? Nuž, nestalo sa v podstate ani jedno.
Nekonal sa ani razantný postup Maxa Verstappena cez štartové pole, ktorého sme boli po penalizáciách svedkami v rokoch 2022 a 2023. Holanďan zažil na takmer domácom podujatí neviditeľné preteky a do cieľa prišiel na piatom mieste za dvoma Mercedesmi, jedným McLarenom a dokonca aj jedným Ferrari.
„Zostali sme zaseknutí v DRS-vláčiku a nemali sme oveľa lepšie tempo než ostatní, takže sa nedalo útočiť. Podľa mňa sme z pretekov vyťažili maximum. Keby sme mali dve čerstvé sady tvrdých pneumatík, tak by som sa možno prinajlepšom dostal cez Charlesa na štvrté miesto, ale po prvom stinte som na lídra strácal deväť sekúnd a v cieli bola moja strata rovnaká,“ povedal Verstappen pre televíziu Sky.
„Keby som štartoval na prvom mieste, na ktorom sme sa v sobotu kvalifikovali, pravdepodobne by moje preteky vyzerali diametrálne odlišne. V takom prípade by som možno dokázal útočiť na víťazstvo, ale akceptovali sme trest, štartovali z jedenásteho miesta a zostali zaseknutí v premávke na trati, kde sú životnosť a prehrievanie pneumatík kľúčové. Bolo to teda náročné,“ dodal Max.
Nevieme, ako by vyzerali jeho preteky nebyť trestu za výmenu spaľovacieho motora. Jeho Red Bull však rozhodne nebol dominantný. V Spa sa predbiehalo ťažšie a pneumatiky vydržali dlhšie, ako sa očakávalo. Napriek tomu väčšina ľudí očakávala hladký posun aspoň na pódiovú priečku, ale to sa nestalo.
„Po štarte z prvého miesta by sme prinajmenšom mali lepšiu príležitosť. Takmer celý prvý stint som zostal zaseknutý vo vláčiku, šetril som pneumatiky a snažil som sa optimalizovať moje tempo. Veľmi podobné to bolo aj v druhom stinte. Moje preteky tým pádom boli o minimalizácii škôd, ale to som vedel už včera,“ priznal Verstappen.
Ten so svojím tímom čelí nepríjemnému faktu. Red Bull nevyhral štyrikrát v rade. To sa stalo naposledy ešte počas COVID-om zasiahnutej sezóny 2020, ktorá videla dominanciu Mercedesu. Tento fakt je skvelým dôkazom toho, že nadvláda Red Bullu skončila.
„Nuž, zvyšok balíka je pred nami,“ povedal s ironickým smiechom Verstappen. „Záleží od okruhu, niekedy je rýchlejší McLaren, niekedy Mercedes. Myslím si, že dnes sme boli rýchlejší než Ferrari, ale keďže sme štartovali na jedenástom mieste, nemali sme dosť času na predbehnutie.“
„Vieme, že máme prácu a chceme si počínať lepšie. Nie sme spokojní so súčasným stavom. Všetci v tíme však odvádzajú úžasnú prácu a musíme držať hlavy hore,“ dodal povzbudzujúco Max.