logo F1online.skF1online.sk

Verstappena sklamali “kľúčové” vylepšenia: Ťažko predpovedať, čo sa teraz stane

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 7. 2024

Predné krídlo, kryty motora, svätožiara, aerodynamika ramien predného zavesenia a deflektory okolo difúzora. Všetky tieto nové komponenty mali Red Bull vrátiť späť na čelo veľkých cien. Max Verstappen však po víkende len znechutene krúti hlavou a zamýšľa sa, čo bude ďalej.

“Ak nám tento balík nepridá slušný čas na kolo, tak neviem, ako sa to vyvinie vo zvyšku sezóny,” poznamenal na margo “najväčšieho balíka sezóny” Max Verstappen, keď sa ho naň spýtali na štvrtkovej tlačovej konferencii.

Na nej ešte živil nádej, že sa to podarí, no už piatok ho vyviedol z omylu. Vedenie tímu bolo po prvých dvoch tréningoch spokojné; nový balík vraj fungoval. Keď však prišla kvalifikácia, Max Verstappen reálne strácal na najrýchlejší McLaren tri desatiny a priznal, že v piatok to videl inak ako jeho šéfovia.

Vo výsledkoch vraj stratil len päť stotín? Netreba sa tým nechať zmiasť. Výsledky vyzerali tak dobre len opticky, pretože v Q3 na rozdiel od Landa Norrisa zajazdil dva pokusy, nie len jeden — a pri tom druhom sa v podstate všetci veľkí hráči zlepšili o tri, prípadne aj viac desatín. Norris túto príležitosť nedostal.

Na nedeľnej prehliadke jazdcov Max Verstappen vysvetľoval Danielovi Ricciardovi, čo vlastne na novom aute nefunguje. Netušil, že mikrofóny stále nahrávajú každé jeho slovo. “V zákrutách je to možno lepšie, ale charakteristiky auta sú stále rovnaké,” posťažoval sa líder priebežného poradia. Naznačil tiež, že s vývojom šli možno až do priveľkého extrému. “Myslím si, že sme to prehnali. Balans je veľmi posunutý dozadu a niekedy neviem, ako to mám vykompenzovať.”

Posunúť balans na prednú nápravu je pomerne jednoduché; stačí pridať prítlak na prednom krídle. Samozrejme, to sa veľmi ľahko povie. Nič totiž nie je zadarmo. Verstappen si počas nedeľných pretekov uvedomoval, že keby pridal prítlak na prednej náprave, auto by bolo o čosi viac pretáčavé a rýchlejšie by ničilo zadné pneumatiky.

11. kolo
Gianpiero Lambiase: Ako je na tom balans, Max?
Max Verstappen: Je to nedotáčavé a pretáčavé.
Gianpiero Lambiase: OK, nastavenie klapky [predného krídla] na ďalší stint?
Max Verstappen: Je pomerne nízko, ale toto je jediný spôsob, ako prežiť.

To však len navyšovalo jeho celkovú frustráciu. Viackrát sa posťažoval, že auto vôbec nezatáča, hoci sa to snažil riešiť zmenou aj iných parametrov než len uhla klapky predného krídla. K tomu sa pridala kolízia s Lewisom Hamiltonom a bolo z toho piate miesto.

V Red Bulle budú veriť, že horšie výsledky už na nasledujúcich veľkých cenách neprídu. Max Verstappen to však nevidí tak jednoznačne. Reportér Viaplay sa ho spýtal, čo to preňho znamená, že nový balík — podľa neho kľúčový — nepriniesol očakávané zisky? “Že to nie je dobré,” znela reakcia.

Čo príde teraz? “To sa ťažko predpovedá. Ťažko predpovedať, čo bude nasledovať. V tejto chvíli sme skrátka príliš pomalí.”

Niekde v továrni niečo nefunguje tak, ako by malo a ako to fungovalo v posledných sezónach. Verstappen sa nezdráhal a cez víkend to opakoval. “Už v sobotu som povedal, že niektorí ľudia možno nie sú na rovnakej vlnovej dĺžke. Je to také vážne,” zdôrazňuje. “Vedel som, že to budú náročné preteky a poraziť McLaren bude ťažké, ale potrebujeme získať aspoň to tretie miesto. Ani to sme nedokázali.”

Môže za to aj stratégia, ktorú už Helmut Marko otvorene označil za zlyhanie tímu. S lepšou taktikou z toho mohlo byť pódium, ale určite nie viac. McLaren bol nedostihnuteľný. Zaujímavosťou inak je, že Max Verstappen vlani ovládol VC Maďarska s náskokom 33 sekúnd. Teraz na čelo 21 sekúnd stratil.

“Musíme pracovať. Nie je to tak, že na nasledujúci víkend prinesieme na monopost nejaké novinky. Takže áno, je to problém,” odkazuje Verstappen. “Vieme, že na McLaren strácame. Neteší ma to, ale my sa musíme pustiť do analýz našich vlastných vecí, ako by sme vedeli vylepšiť balík ako celok. To sa však tak ľahko nespraví. Uvidíme o týždeň, ako sa to bude vyvíjať, ale v tejto chvíli zaostávame z hľadiska pretekového aj kvalifikačného tempa. Sme za McLarenom.”

Súvisiace články

Diskusia