logo F1online.skF1online.sk

Verstappen vystavil vysvedčenie svojmu tímu: Niekto sa musí zobudiť

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala20. 7. 2024

Red Bull je v Maďarsku pod drobnohľadom. Nový balíček má byť na jednej strane predzvesťou toho, ako sa bude dariť tímu na okruhoch s vysokými nárokmi na prítlak, ale na druhej strane dosť veľa prezradí aj o kvalite vývoja v továrni. Nelichotivé hodnotenie mu pripravil Max Verstappen, ktorý neskrýval frustráciu.

Holanďan bude na Hungaroringu štartovať až z tretieho miesta. V kvalifikácii ho dokázali poraziť oba McLareny. Sčasti by ho mohlo potešiť to, že na víťaza stratil len pár stotiniek sekundy, ale toto manko neodráža skutočný rozdiel vo výkonnosti. Lando Norris mal v Q3 k dispozícii len jednu čerstvú zmes, navyše pred červenou vlajkou nestihol dokončiť svoj druhý pokus. Keby sme porovnávali len prvé pokusy jazdcov, Verstappen by stratil viac ako tri desatiny.

“Som naozaj frustrovaný, pretože toto všetko nestačí,” lamentoval po kvalifikácii Max Verstappen. “Nemyslím si, že by na mojom kole bolo niečo zlé, ale auto nie je dosť dobré. Je príliš citlivé a tiež strašne pomalé. Naštve vás to, keď sa vám niekto pripletie do cesty v poslednej zákrute, ale nakoniec to nespravilo taký veľký rozdiel. Ak ste dosť rýchli, vždy ste v hre.”

Holanďan má pocit, že jeho tím z hry o víťazstvá pomaly vypadáva. Nový balík pred víkendom označil za “rozhodujúci”. Mal celkom zmeniť priebeh hry. Na vylepšenia má však po prvých skúsenostiach svoj názor. “Fungujú, ale nie sme na prvom mieste, takže to nestačí. Ja na to tlačím ešte viac ako vlani, ale také dobré kolá sa už nerodia ľahko. Znamená to, že sme o čosi pomalší. Čaká nás práca,” odkázal.

Pred mikrofónom Sky Sports bol ešte o čosi výrečnejší. “Dúfal som, že nájdeme viac výkonu, ale tak to už raz chodí. Možno sme to neoptimalizovali, neviem, uvidíme na nasledujúcich veľkých cenách.”

Getty Images/RB Content Pool

Keď Verstappen pred červenou vlajkou preťal cieľovú čiaru, videli sme, že od hnevu začal búchať po volante. Novinárov na tlačovej konferencii zaujímalo, čo sa stalo, že ho prepadol taký hnev? “To nemôžem byť ani frustrovaný? Áno, to sa stalo.”

“Som frustrovaný, pretože nie sme dostatočne rýchli. Takto je to už dlhšiu dobu. Cez víkend sme priniesli pár vylepšení, no stále nie sme dosť rýchli. Ak už nebudem ukazovať svoje emócie, tak mi to bude jedno. Takže mi na tom záleží. Je to však frustrujúce. Mám pocit, že som spravil maximum pre zisk pole position. Viem, že tu je veľmi dôležitá, ale aj s ohľadom na šampionát. A opäť nám chýbala rýchlosť,” povzdychol si.

Red Bull pred víkendom vyhlásil, že sa pri vývoji monopostu chcel koncentrovať na zlepšenie balansu. Ak bude auto lepšie vyvážené, aj piloti budú môcť ukázať viac zo svojho umenia a vydolovať ďalšie desatinky. Má Verstapppen pocit, že by sa balans zlepšil? “Nie, je veľmi podobný,” znie neveselé hodnotenie.

Red Bull sa nemôže spoľahnúť na chyby McLarenu

Pre Maxa Verstappena je, samozrejme, najdôležitejší jazdecký šampionát. V ňom stále s prehľadom vedie aj vďaka tomu, že McLaren robí priveľa chýb. Keby poslednú pretekovú trojičku vyhral, čo reálne mohol, ktovie, či by mu už Lando Norris nedýchal na krk.

Verstappen chce byť na prvom mieste bez cudzej pomoci. Raz mu totiž aj McLaren prestane dávať body zadarmo. “Aj to sa raz skončí. Každý sa učí zo svojich chýb. Nepôjdem teraz do svojho motorhomu, nevyložím si nohy na stôl a nepoviem si, že všetko je v pohode. Som frustrovaný.”

“Nie som ani trochu spokojný s tým, ako sa veci vyvíjajú. Viem, že takýmto štýlom bude pred nami ešte dvanásť dlhých pretekov. McLaren bol v posledných týždňoch vždy rýchly, či bolo horúco, alebo chladno, a na každej trati. Z hľadiska čistej rýchlosti nás zakaždým porážajú,” pripomenul Holanďan.

Musíme sa prebudiť

Helmut Marko však v piatok víťazoslávne hlásil, že nový balík funguje. Obhajca titulu s ním nadšenie nezdieľal. “Ani v piatok som si nemyslel, že je to optimálne. Mali sme na to rozdielny pohľad,” vyhlásil s tým, že niektorí ľudia z tímu, ktorých nemenoval, sa skrývajú a vymýšľajú si výhovorky.

“Nemyslím si, že všetci chápu túto situáciu. V mojom prípade vedia, že sa nikdy nevyhováram a veci pomenúvam veľmi priamo. Možno všetci nie sú na rovnakej vlnovej dĺžke. Niektorí ľudia sa možno budú musieť trochu prebudiť,” vzal si na paškál aj svoju stajňu Verstappen. “Nie je to celé nanič, ale ak sa chcete stať majstrami sveta, musí to fungovať lepšie než teraz.”

Ako poraziť McLaren?

Do prvej zákruty je to pomerne ďaleko a Max Verstappen sa čisto teoreticky môže dostať do čela už v prvom kole pretekov. To by mu výrazne pomohlo a o dobrý štart sa bude určite usilovať, no čo, ak tento plán stroskotá?

“V tejto chvíli netuším, no čo s tým môžete robiť?” pokrčil plecami. “Dáme do toho všetko. Pokúsime sa nájsť dobrý, stabilný balans. Ak ho nájdem, tak ich dokážem nasledovať, ale neviem. Moje dlhé jazdy boli OK, ale nič fantastické ani výnimočné. Podľa mňa je lepšie voliť realistický pohľad a nešíriť falošné nádeje.”

Súvisiace články

Diskusia