logo F1online.skF1online.sk

Hotová jadrová fyzika. Pilotom sa nepáčia zamotané pravidlá súbojov

Max Verstappen pred Landom Norrisom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala15. 7. 2024

Posledná preteková trojička opäť otvorila tému toho, čo by malo byť pri vzájomných súbojoch povolené, čo zakázané, a podľa čoho by sa to všetko malo vyhodnocovať. Jazdci a komisári sa musia držať rôznych smerníc, ktoré sú však už také komplikované, že piloti sa pri nich môžu cítiť ako pri štúdiu fyzikálnych zákonov.

Adrian Newey sa po svojej víkendovej jazde vo Ferrari 312, v ktorom Niki Lauda získal majstrovský titul, rozplýval nad tým, aká bola Formula 1 v minulosti jednoduchá. Priznal tiež, že žasne nad tým, že si šport pri konštruovaní šasi vystačil s technickými pravidlami napísanými na dvoch stranách. To si už dnes ani nevieme predstaviť. Pre porovnanie pravidlá pre rok 2024 majú takmer 180 strán.

Na dĺžke a komplexnosti rovnako naberá aj športová časť pravidiel a v posledných rokoch k nej pribudli rôzne príručky a smernice, ako smú jazdci na trati predbiehať alebo sa brániť, kedy smú meniť smer, kedy majú právo na ponechanie jednej šírky vozidla a kedy si môže stopu slobodne voliť brániaci sa jazdec.

“V priebehu rokov sa to veľmi skomplikovalo,” prikyvuje Lance Stroll, ktorému sa pravidlá zdajú byť veľmi zamotané. “Keď som začínal [v roku 2017], bolo to pomerne jednoduché: Ak máte vedľa seba monopost, na vnútrajšku alebo na vonkajšku, tak mu musíte nechať jednu šírku.”

Také prosté to už v dnešnej dobe nie je. “Teraz je to komplikované ako jadrová fyzika; kde musíte mať predné krídlo relatívne k zrkadlu a tiež ak ste na vonkajšku, právo na miesto máte len vtedy, keď vaše predné krídlo je pred jeho predným krídlom.”

“Je to extrémne komplikované. Formula 1 je asi dobrá v komplikovaní vecí,” utrúsil kanadský pretekár. “Myslím si, že ak je vedľa vás auto alebo nejaká jeho časť, či už napravo alebo naľavo, musíte mu nechať miesto. Je to jednoduché a pretekanie je pri tom čisté a férové. To je môj pohľad na vec.”

“Tajné” pravidlá

Pre fanúšikov sú tieto pravidlá navyše celkom zmätočné. Nevedia si totiž sami skontrolovať, či v tom alebo onom prípade boli tieto smernice dodržané; v Športových pravidlách F1 totiž chýbajú. Rovnako ako napríklad technické direktívy ich majú k dispozícii len tímy, FIA a časť z nich môže preniknúť na verejnosť. Bežný fanúšik sa však k týmto informáciám dostane takpovediac len “z druhej ruky”.

K vytvoreniu “pravidiel pretekania” sa FIA podujala po kontroverzných súbojoch Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona v sezóne 2021. “Bolo to najskôr zjednodušené a potom sa to zas zmenilo. Ja som sa tak nepozeral na to, čo robia ostatní. Na trati mám skrátka takú skúsenosť.”

“V minulosti platilo, že ste mohli spraviť jeden pohyb. Následne pri brzdení ste tam museli zostať. Ak ste sa chceli vrátiť na pretekársku stopu a niekto bol na vonkajšku, tak ste mu na výjazde zo zákruty museli nechať jednu šírku vozidla,” pripomenul Stroll.

Carlos Sainz súhlasí s tým, že pravidlá sú príliš komplikované. “Podľa môjho názoru je jasné, že sa pri obrane môžete pohnúť a potom vrátiť. Vždy však musíte nechať šírku auta pred bielou čiarou, kam sa druhé auto môže zmestiť. Také je pravidlo.”

“Mám však problém s tým, že po stránke pretekania na to musíme nabaľovať ďalšie pravidlá. Aj bez toho ich už je veľa. Keby ste si prečítali pravidlá a čo máte podľa nich robiť… Keď ste na vnútrajšku, čo máte robiť, aby ste sa na vnútrajšku ubránil; čo máte spraviť, keď útočíte z vonkajšej strany; čo keď útočíte, keď sa bránite na vonkajšku… Pravidlá sú strašne detailné a špecifické.”

Hotová kombinatorika za jazdy. “Mám celkom problém to všetko sledovať, keď jazdím v rýchlosti 300 km/h. V takých rýchlostiach nemôžete rozmýšľať nad všetkými tými pravidlami. Takže nechcem už žiadne ďalšie pravidlá,” odkázal Sainz.

Podľa Nica Hülkenberga to však nie je všetko. Na rôznych podujatiach komisári prihliadajú na súboje inak prísne. “Myslím si, že minulý víkend [v Rakúsku] sa komisári veľmi angažovali. Boli veľmi aktívni pri rozdávaní trestov. Myslím si, že v niektorých prípadoch to s reakciou preháňali.”

Súvisiace články

Diskusia