logo F1online.sk

Schumachera museli na prvých testoch krotiť, hoci on “len spoznával auto”

Michael Schumacher, Jordan 1991
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2020

Michaelovi Schumacherovi netrvalo dlho, aby tím Jordan presvedčil o svojom talente a rýchlosti — stačilo mu na to konkrétne šesť kôl na okruhu v Silverstone. Inžinieri, ktorí dohliadali na priebeh testov, zostali stáť v nemom úžase.

Meno Michaela Schumachera sa vo Formule 1 prvýkrát objavilo na Veľkej cene Belgicka 1991, na ktorej mal zaskakovať za Bertranda Gachota, ktorý bol vo väzení za to, že londýnskemu taxikárovi nastriekal do očí slzný sprej, v tom čase zakázanú zbraň.

Krátko pred pretekmi v Belgicku sa tak členovia tímu Jordan vybrali na silverstonský okruh, keďže bolo treba splniť príkazy šéfa tímu Eddieho Jordana: “Dobre, vyskúšame tohto Michaela Schumachera. Bude za nás pretekať v Spa.”

Andrew Green bol jedným z inžinierov, ktorí boli pri tom, ako si Schumacher prvýkrát sadol do Jordanu 191. “Nikto z nás toho o ňom veľa nevedel, vtedy sme nemali žiaden Google, na ktorom by sme si ho preklepli.”

V dobrej viere, že lichotivé informácie o mladom jazdcovi sú pravdivé, Schumacherovi dali do rúk monopost, ktorý bol kľúčový pre nadchádzajúci súťažný víkend. V žiadnom prípade sa nemohol zničiť.

“Nasadol do auta, začal prvé zavádzacie kolá a boli vidieť, že hneď na to šliapol, vôbec sa s tým nebabral,” spomína v podcaste Beyond the Grid Andrew Green, dnešný technický riaditeľ Racing Pointu. “Priamo pred nami bola tvrdá brzdná zóna, on bol na trati len nejaké dve-tri kolá a brzdy už žiarili. Naozaj na to tlačil.”

Trevor Foster, Schumacherov inžinier, si ho po príjazde do boxov zavolal k sebe, aby mu dohovoril. “Vieme, že si tu nový, ale asi by si mal trochu zvoľniť, netlač na to príliš skoro,” cituje Fostera Green. “Michael sa naňho začudovaným pohľadom pozrel: ‘Ja som na to netlačil, len sa snažím spoznať auto.'”

“No dobre, a čo si teda zistil?” mal sa ho spýtať Foster. Konverzácia nabrala nečakaný spád, Schumacher mal už auto v malíčku: “Michael nám vymenoval charakteristiky auta presne tak, ako sme to v prechádzajúcich pretekoch počuli od našich jazdcov, a to s presnosťou na najmenšie detaily: čo auto robilo, kde, ako sa to dalo využiť… Nehovoril len o samotných charakteristikách, ale aj o tom, ako by sa dali využiť v pretekoch, ako by sme mali pred veľkou cenou nastaviť auto, čo pomeniť — my sme tam len stáli s otvorenými ústami.”

Inžinieri stáli na prahu niečo výnimočného: na prahu zrodu legendy. “Dovtedy sme nezažili, aby si niekto prvýkrát vo svojom živote sadol do auta a hneď by nám vedel presne povedať, ako sa auto správalo a ako by sme ho mali nastaviť. A to bolo asi len päť alebo šesť kôl.”

Teda Schumacherove poznámky sedeli s tým, čo na margo auta konštatovali Bertrand Gachot a Andrea de Cesaris? “Totálne sa zhodovali, pritom oni už v aute odjazdili polovicu sezóny. On to zvládol za šesť kôl. Hovorili sme si, že tento chlapec je dosť talentovaný.”

Nasledovali preteky v Belgicku, kde už inžinieri vedeli, čo môžu čakať, nie však Andrea de Cesaris, jeho kolega. De Cesaris vtedy dostal za úlohu Michaelovi spraviť sprievodcu po okruhu. Zdržali ho však iné povinnosti, a tak sa Schumacher previedol po okruhu sám, údajne na bicykli, ktorý si sám doniesol.

“Potom sme prišli do Spa a tam bol jeho talent evidentný. Už v prvých kolách doslova letel. Andreu to zaskočilo, vôbec nečakal, že jeho kolega takto vyštartuje,” pokračuje Green. Prekvapený de Cesaris to nemohol nechať len tak: “Hneď ako zistil, že je Michael taký rýchly, tak si jeho dáta prezeral odpredu-odzadu.”

Viac ako desaťročné skúsenosti vo Formule 1 mu spolu so preštudovaním si Schumacherových dát pomohli. “Dotiahol sa na jeho úroveň, ale Michael bol ohromne rýchly. Kiežby sme nemali tých pár problémov, čo sa objavili. Napríklad Michaelov nedostatok skúseností so štartami, to sa jednoducho nedá natrénovať, a tak mu to nevyšlo. Na štarte prepálil spojku. Auto by ale aj tak nedorazilo do cieľa. Motor bol upravovaný a neskoro sme si uvedomili, že spaľoval priveľa oleja. Nemal ho v nádrži dostatok, aby tie preteky dokončil.”

De Cesarisovi sa v tú nedeľu darilo, krátko pred koncom pretekov bol na druhej priečke za Ayrtonom Sennom. Nasledovalo však zlyhanie motora a odstúpenie. “Andrea ukázal, čoho bolo to auto schopné.”

Keby sa Schumacherovi podarilo lepšie vyštartovať a vyhli by sa mu technické problémy, mohol získať pódium? “Bez najmenších pochybností. Bol by to jeden z tých vyšších stupienkov na pódiu. Stavil by som si naňho.”