Chce Renault ukončiť svoj motorový projekt? Verím nášmu vedeniu, hovorí Gasly
Formula 1 sa pri predstavení nových pravidiel pochválila tým, že v roku 2026 bude mať až šesť originálnych výrobcov pohonných jednotiek. Možno však toto tvrdenie bude musieť poopraviť vo svetle správ, že Renault uvažuje o ukončení svojho motorového projektu. Zo štvrtkových vyjadrení Pierra Gaslyho môžeme medzi riadkami vyčítať, že to nie sú len plané reči.
O zajačích úmysloch Renaultu informoval už dávnejšie renomovaný novinár Joe Saward, ku ktorému sa v posledných dňoch pridal aj Autosport: Alpine uvažuje o tom, že od roku 2026 sa zriekne svojho postavenia továrenského tímu a bude odoberať pohonné jednotky od niektorého zo súperov.
Rokovania sa už mali rozbehnúť, no aj keby nedopadli podľa očakávaní, Alpine sa nemusí báť toho, že by zostal bez motorov. Na jednej strane môže zostať pri tých vlastných, na druhej ho chránia aj pravidlá. Je totiž povinnosťou výrobcu pohonných jednotiek s najmenším počtom zákazníkov poskytnúť agregáty tímu, ktorý si ich nedokázal zaobstarať sám. Noví výrobcovia však majú výnimku, takže reálne sa dá očakávať, že táto povinnosť by neprischla Red Bullu, ale Honde.
Pierre Gasly prezradil, že od svojho tímu očakáva, že “zváži všetky možnosti” a vyberie tú najlepšiu. Ani súčasné motory Renaultu totiž nie sú bohvieako výkonné, nuž je otázne, či to v roku 2026 bude lepšie. “Pre tím je dôležité zvážiť všetky možnosti a potom sa rozhodnúť, čo bude najvýhodnejšie z hľadiska výkonnosti.”
“Ciele pre tento tím sú veľmi jasné. Chceme byť konkurencieschopní a chceme bojovať na čele. S tímom vedieme veľmi otvorené rozhovory, takže dôverujem rozhodnutiam vrcholového manažmentu. Po tejto stránke nemám žiadne obavy,” ubezpečil francúzsky pilot.
Hovorí sa, že o majstrovský titul môžu reálne bojovať len továrenské tímy, ktoré nemusia prijímať kompromisy pri osádzaní pohonných jednotiek do šasi. Alpine by o túto výhodu prišiel, no Gaslymu to nerobí veľké starosti.
“Ako továrenský tím nemáte žiadne obmedzenia, nastavujete si vlastné limity. To je výhoda,” uvedomuje si Gasly. “Pravidlá sú v tejto chvíli zostavené tak, že jednotlivé strany (dodávateľ a zákazník, pozn. red.) sú si výkonnostne vyrovnané, najmä po motorovej stránke. Prichádzate však o flexibilitu, ktorú môžete mať ako továrenská stajňa.”
Jeden tím dokonca aj v súčasnosti dokazuje, že sa to dá. Je ním McLaren, ktorý ďaleko prevyšuje svojho dodávateľa. “Jasne ukazujú, čo je možné dosiahnuť. Vidieť náznaky, že môžete byť konkurencieschopní aj bez vlastného motora. Je to o balanse, ale vo všeobecnosti je dôležité vyložiť na stôl všetky možnosti. Verím manažmentu, že vyberie správne v prospech tímu.”
- Značky
- Alpine
- motory
- Pierre Gasly