logo F1online.skF1online.sk

Stella: Výjazd safety caru bol nešťastný aj preto, že Norris bol taký rýchly

Max Verstappen za safety carom Aston Martinu
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala12. 6. 2024

McLaren na jednej strane nemal smolu s načasovaním výjazdu bezpečnostného vozidla, keďže v prípade rýchlych reakcií mohol stále stihnúť zastávku v boxoch, no na druhej strane tú smolu predsa len mal. Aj preto je Andrea Stella s výsledkom spokojný. Jeho stajňa vraj maximalizovala svoj bodový zápis.

Keď Logan Sargeant havaroval vo štvrtej zákrute, Lando Norris mal na čele jednoznačný náskok. Viac ako jedenásť sekúnd k dobru sa však rozplynulo ako ranná hmla, keď McLaren po spustení fázy SC zostal na trati a Norris musel celé kolo odjazdiť za bezpečnostným vozidlom.

“Pozreli sme sa na to a zostávalo mu 1,5 sekundy do chvíle, keď sa potreboval rozhodnúť, či zatočí, alebo pôjde rovno,” prezradil Andrea Stella. “Retrospektívne sme mohli jazdcovi povedať, nech v prípade výjazdu bezpečnostného vozidla zastaví, takže by mu stačilo len inštinktívne zareagovať, ale monitorovali sme aj intenzitu dažďa a dážď v posledných minútach ustával.”

Inžinier Landovi Norrisovi okamžite hlásil výjazd bezpečnostného vozidla, no namiesto toho, aby mu dal jasný príkaz, sa ho začal pýtať na dážď. Zrejme chcel zistiť, či by si trúfol zostať na trati, keby prišla menšia prehánka.

Potvrdil to šéf tímu. “Nechceli sme zbytočne zastavovať po nové intermediálky, ak by táto sada bola dostatočne dobrá v prípade slabšieho dažďa. Napríklad pre auto vzadu bolo oveľa jednoduchšie spraviť presný opak toho, čo Lando.”

Norris teda nemal vyslovene smolu v tom, že by nestihol zastaviť, ale načasovanie mu predsa len nezahralo do karát. Keby k Sargeantovej nehode došlo o tri-štyri kolá neskôr, McLaren mohol mať na čele nie jedenásť sekúnd náskok, ale takmer dvadsať.

“Myslím si, že sme mali trochu smolu nielen z toho pohľadu, kde sa Lando nachádzal na trati v čase vypustenia bezpečnostného vozidla, ale aj z hľadiska načasovania v pretekoch. Lando bol totiž v tom čase najrýchlejším mužom na trati,” pripomenul moment, ktorý Norrisovi pristrihol krídla. Až dovtedy získaval na konkurenciu dve či tri sekundy v každom kole.

Lando následne stratil dve pozície v prospech Maxa Verstappena a Georgea Russella. Na Holanďana už nemal dostatočnú rýchlosť, ale McLaren dokázal zachrániť aspoň druhé miesto. Podľa Stellu môžu byť v tíme spokojní s tým, ako zvládli zvyšok pretekov po výjazde safety caru.

“Myslím si, že Mercedes mal skončiť pred Landom. Ak sa nám niečo podarilo, tak sme optimálne využili to, čo sa ponúkalo po výjazde bezpečnostného vozidla,” pokračoval vo svojom hodnotení Stella. “Nebyť safety caru, Lando si mohol vybudovať takú veľkú výhodu, že sme sa mohli pokúsiť dôjsť až do cieľa na slikoch, no myslím si, že Mercedes by sa dotiahol, pretože bol i o pár desatiniek rýchlejší.”

“Aby sme sa bezpečne doviezli do cieľa, potrebovali by sme mať slušnú výhodu,” poznamenal s odkazom na Norrisov náskok, ktorý utešene rástol. Tento náskok mohol McLarenu poskytnúť potrebný vankúš. “Toto je však už trochu akademická debata, pretože v takýchto pretekoch a s takým počasím musíte rátať s dvoma-tromi výjazdmi safety caru. Vedeli sme teda, že preteky rozhodnú rôzne scenáre.”

Súvisiace články

Diskusia