logo F1online.skF1online.sk

Verstappen zmiernil kritiku nových pravidiel: Ich podobu určili motory

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 6. 2024

V roku 2026 prejde Formula 1 zásadnými zmenami. Budú však pozitívne? Max Verstappen mal z novej generácie monopostov také obavy, že sa dokonca vyhrážal odchodom z F1. Po zverejnení nových pravidiel však svoju kritiku trochu zmiernil, aj keď výhrady pretrvávajú.

Podoba nových pohonných jednotiek bola schválená už pred asi dvoma rokmi. Vtedy si možno nikto neuvedomil, aké ťažké bude zostrojiť okolo týchto motorov nové autá. Predpisy na rok 2026 tak získali podobu, z ktorej je zrejmé, že aerodynamika a šasi sa museli prispôsobiť pohonným jednotkám.

„Ak mám byť úprimný, tak teraz som viac uprostred,“ povedal novinárom na margo predpisov. „Nové pravidlá sú také, aké sú, ale myslím si, že ich podobu určili najmä motory. Zavedenie aktívnej aerodynamiky bolo nevyhnutné, aby sa znížil odpor vzduchu a dosiahlo slušné kolo. V opačnom prípade by nestačila energia z batérie. Sami na to nakoniec prišli.“

Bol to práve Verstappen, ktorý v posledných mesiacoch so svojím tímom upozorňoval, že monopostom bude dochádzať energia na konci dlhých roviniek a budú musieť podradzovať. FIA však vykonala nevyhnutné úpravy, ktoré tomu zabránia, ale stále čelíme viacerým otáznikom.

„Trochu zmenili spôsob, akým využívate energiu na rovinkách. Myslím si, že nebudeme podraďovať, ale zmenila sa rýchlostná krivka. Podľa mňa potrebujú všetci viac simulácií, aby to dobre pochopili. Aktívna aerodynamika je v prvom rade nevyhnutná na vyriešenie problémov na rovinkách,“ skonštatoval Max.

Sú tu však aj ďalšie aspekty. Prvým je koniec DRS, ktoré má nahradiť viac energie z batérie pre prenasledujúci monopost. Znie to zaujímavo a odlišne, ale bude to fungovať? „Dúfajme, že to nebude príliš komplikované a umelé,“ hovorí Verstappen. „Práca stále pokračuje a potrebujeme viac simulácií. Uvidíme, aké to bude v aute. Preto mám trochu neutrálny postoj. Koniec koncov, musíme jazdiť s tým, čo máme.“

Holandský pretekár bol tiež veľkým zástancom menších a ľahších áut. FIA sa vydala touto cestou, ale vzhľadom na prirodzené obmedzenia sa ďaleko nedostala. Hmotnostný limit sa znížil o 30 kíl, ale už teraz mnohí upozorňujú, že znižovanie hmotnosti bude takmer neriešiteľná úloha. „Autá by mali byť o 100 alebo 150 kilogramov ľahšie,“ vyhlásil Verstappen bez okolkov.

„V súčasnosti to však nie je možné a hlavným dôvodom je motor. Batéria je veľmi veľká, veľmi dlhá a široká, takže odľahčenie o sto kíl sú len vzdušné zámky. Musíme však autá odľahčiť, aby boli obratnejšie a zábavnejšie. Množstvo kíl pridali aj bezpečnostné opatrenia, ale ja si myslím, že by sa to dalo aj inak. Záleží len na tom, ako napíšete pravidlá,“ dodal Verstappen.

Súvisiace články

Diskusia