logo F1online.skF1online.sk

McLaren odstránil slabinu, v jednej oblasti však zaostáva: Potrebujeme zásadnejší vývoj

Oscar Piastri
© Martin Trenkler
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl5. 6. 2024

Pomalé zákruty či maximálna rýchlosť boli v posledných rokoch typickou slabinou McLarenu, zvlášť po zmene pravidiel v roku 2022. Zdá sa, že po výraznom upgrade z Miami sa situácia konečne začína meniť a výkonnosť MCL38 bude stabilnejšia bez ohľadu na typológiu okruhu.

V úvode roka ešte papájoví trochu trpeli predovšetkým v Bahrajne. Zásadným bodom bolo Miami. Jednak tam tím priniesol výrazný upgrade, a Lando Norris zaznamenal prvý triumf v kariére. Pritom práve Miami pred rokom McLarenu práve kvôli svojej charakteristike s viacerými pomalšími sekciami vôbec nesedelo.

„Zdá sa, že auto, ktoré sme priniesli do Miami, sa v pomalých sekciách správa veľmi dobre. V podstate až prekonáva naše očakávania,“ vyhlásil Andrea Stella, šéf tímu.

Pomalé zákruty boli považované za najväčšiu prednosť Ferrari, ktoré v nich bolo v Miami či Imole naozaj ešte o niečo rýchlejšie. V Monaku sa však karta prekvapujúco otočila. Kým McLareny získavali čas práve v pomalších sekciách, Ferrari dominovalo v rýchlejších častiach okruhu.

Kľúčový je samozrejme vždy finálny výsledok. Kým v Miami vyhral McLaren, v Monaku Ferrari, čiže môžeme konštatovať, že tímy v oboch prípadoch zvolili správny prístup pri nastavení, ktoré je vždy kompromisom medzi rovinkami a rôznymi typmi zákrut.

„V Miami sú kľúčové sekcie v nízkej rýchlosti. Ak sa pozrieme na Monako, tam sme sa najviac trápili v prvom sektore, ktorý je tam o strednej a vyššej rýchlosti,“ hovorí Stella, ktorý sa z tohto faktu paradoxne aj trochu teší. „Vyzerá to tak, že obraz našej konkurencieschopnosti sa konečne začína meniť. Pomalé sekcie sa už nejavia ako naša jasná slabina.“   

Ak v Monaku hovoríme o vysokých rýchlostiach, máme ich pochopiteľne na mysli v kontexte miestneho mestského okruhu. Skutočným testom aj pre McLaren bude skôr trať v Montreale. Tiež mestská, no oveľa rýchlejšia s výzvou v podaní nastavenia. Rovinky sa totiž striedajú s viacerými pomalšími zákrutami i šikanami.

„Mali sme veľmi dobrú rýchlosť na viacerých typoch okruhov. Avšak vieme, že v Kanade budeme mať čo robiť. Naši súperi tam zrejme budú silní,“ vyhlásil šéf britskej stajne, nadväzujúc na tvrdenia Landa Norrisa, ktorý bol opatrný ohľadom vyhliadok do Kanady. Spomeňte si však na vyhlásenia z Wokingu pred aprílovým víkendom v Číne. Z tých sršala veľká opatrnosť, nakoniec z toho bolo parádne druhé miesto Landa Norrisa…

Aj v Montreale budeme jazdiť na mestskej trati, čiže opäť vstúpia do hry hrbole či nerovnosti. A to aj napriek faktu, že trať bola preasfaltovaná, takže by mohla byť o niečo hladšia než zvyčajne. Podľa Pirelli by sa charakteristika asfaltu veľmi meniť nemala, a naďalej bude ponúkať nižší grip.

Andrea Stella práve v prejazde cez hrbole či obrubníky vidí aktuálne slabiny monopostu. „Nie sme úplne spokojní so správaním auta pri prejazde cez obrubníky či hrbole. Máme tam na čom zapracovať. Bude si to vyžadovať zásadnejší vývoj a nie ´len´ prispôsobenie toho, čo máme aktuálne k dispozícii.“

O tom, čo budú vo Wokingu v najbližšom období vylepšovať, je teda jasno. „Hráme sa s nastavením, avšak nie sme schopní docieliť také jazdné vlastnosti a takú výkonnosť pri prejazde cez obrubníky ako vidíme na iných autách. Aj naši jazdci hovoria úplne jasne, že naši súperi prechádzajú cez obrubníky s väčšou sebadôverou,“ pokračoval skúsený inžinier.

McLaren v poslednom období zmazal veľa negatívnych sérií či štatistík. Zostáva tá veľká kanadská, priam neuveriteľná. Jedna z najslávnejších značiek histórie F1 tam nebodovala od roku 2014!

A práve v Montreale sa začne šnúra okruhov, keď sa opäť viac ukáže, aký je skutočný potenciál MCL38. Na jazyk sa ešte tisne otázka, či tým, že sa monopost zlepšil v pomalých zákrutách, nestratil niečo zo svojej sily v rýchlejších sekciách…

 „Cieľom nášho vývoja je mať istotu, že pri snahe získať niečo naviac neohrozíme silné stránky auta. Samozrejme, nie je to vždy úplne možné, no zároveň je to súčasťou kvality samotného vývoja v rámci jednotlivých tímov,“ tvrdí Andrea Stella, ktorý je presvedčený, že McLaren nestratí zo svojich doterajších silných stránok.

Súvisiace články

Diskusia