logo F1online.skF1online.sk

Flavio Briatore sa vracia do Alpinu, píšu zahraničné médiá

Flavio Briatore
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2024

Alpine sa ani po rokoch snáh vrátiť sa späť k víťazstvám nevie odlepiť zo dna. Podľa talianskych a francúzskych médií sa preto rozhodol siahnuť po nukleárnom riešení. Do tímu by sa mal vrátiť jeho bývalý šéf Flavio Briatore.

O prekvapivej akvizícii Alpinu už informoval taliansky denník Corriere della Sera aj francúzsky L’Equipe: Nespokojný generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo hľadá spôsob, ako vrátiť Alpine na správnu koľaj a vystužiť jeho technické oddelenie.

Francúzsky tím už za posledné roky skúsil naozaj hocičo, no žiadna garnitúra nevydržala dlhšie ako pár krátkych rokov. Na scénu sa má preto vrátiť Flavio Briatore. V pozícii “špeciálneho poradcu” by malo byť jeho hlavnou úlohou presvedčiť špičkových inžinierov prísť do továrne v Enstone, ktorá po viacerých odchodoch nie je ani zďaleka v dobrej kondícii. Podľa spomínaných zdrojov sa dokonca pokúša zlákať Adriana Neweyho.

Alpine na špekulácie zareagoval vyhlásením, ktorým nič nepotvrdil, ani nevyvrátil. “Ako tím sme v častom kontakte s radom odborníkov z odvetvia, aby sme zlepšili naše celkové výkony. Berieme do úvahy všetky relevantné vstupy a v prípade potreby vyhľadávame rady od ľudí so skúsenosťami a predchádzajúcimi úspechmi. Nemôžeme sa vyjadrovať k žiadnym konkrétnym záležitostiam.”

Flavio Briatore je vo Formule 1 jednou z najkontroverznejších postáv a jeho návrat bude určite prinajmenšom rozpačitý. Bývalého šéfa Benettonu a Renaultu si ľudia totiž nespájajú len s majstrovskými titulmi Michaela Schumachera a Fernanda Alonsa, ale oveľa častejšie sa v súvislosti s ním spomína Veľká cena Singapuru 2008. Briatore bol jedným z režisérov zinscenovanej nehody Nelsinha Piqueta, ktorá viedla k Alonsovmu víťazstvu a napokon ovplyvnila aj výsledok šampionátu. Za podvod dostal doživotný zákaz pôsobiť v športe, ktorý bol v roku 2013 zrušený.

To je však len vrchol ľadovca kariéry Flavia Briatoreho. Tá sa začala už v sedemdesiatych rokoch a priniesla mu dva odsudzujúce rozsudky z podvodu, po ktorých sa skrýval pred spravodlivosťou na Panenských ostrovoch. Po príchode do Formuly 1 sa postaral o kontroverzné angažovanie Michaela Schumachera z Jordanu a v nasledujúcich rokoch sa zas rozoberal škandál s trakčnou kontrolou.

Je Alpine na predaj?

Alpine ešte stále hľadá aj nového šéfa tímu, ktorého úloh sa v júli minulého roka zhostil Bruno Famin. Z pôvodne dočasného riešenia sa stalo dlhodobejšie, no nie trvalé. Podľa šumov v monackom padoku sa Alpine pokúsil presvedčiť dvoch potenciálnych kandidátov, ktorí však ponuku odmietli.

Je možné, že to súvisí aj s nejasnou budúcnosťou stajne. Aj keď Alpine pred mesiacom rezolútne odmietol špekulácie, že by bol tím na predaj, v zákulisí si to očividne nikto nevšimol. Záujem majú mať minimálne dve strany, pričom jednu z nich predstavuje čínsky gigant Geely, ktorý už s Renaultom spolupracuje na projekte Horse. Jeho ciele sú veľkolepé; sedemnásť tovární, tri vývojové centrá a 19-tisíc zamestnancov má vyrábať spaľovacie motory pre automobilky.

Okrem talianskych zdrojov o záujme Geely píše aj renomovaný novinár Joe Saward, ktorý priniesol rozširujúce informácie o tom, čo sa deje v Renaulte. “Luca de Meo, zdá sa, už vzdal snahu dať dokopy problémový tím, ktorý nedosiahol to, čo očakával. Už istý čas sa šíria chýry, že tím by mohol byť na predaj. Tieto špekulácie boli popreté, ale v posledných dňoch sa ukázalo, že de Meo skúma možnosti a snaží sa zaobstarať si dodávateľa pohonných jednotiek pre rok 2026. To môže znamenať len jedno; že zvažuje vzdať sa vlastného projektu Renaultu, ktorý je vyvíjaný vo Viry. Toto nie je špekulácia, informáciu potvrdili dva extrémne dobré zdroje.”

Angažovanie Flavia Briatoreho tak môže byť povestnou slamkou, ktorej sa treba chytiť pred utopením sa. A ak sa podarí Alpinu stajňu predať, jeho meno z Formuly 1 ešte vymiznúť nemusí. “Biznismodel by bol založený na ten istý spôsob, ktorý si pred rokmi osvojila Alfa Romeo, keď Sauberu zaplatila za práva na meno a lakovanie, a používala pohonné jednotky Ferrari; navonok navodzovala dojem, že ide o továrenský tím Alfy Romeo.”

“Bola z toho F1 vo výpredaji a hoci Bernie Ecclestone by to za svojich čias nepripustil, Liberty Media sa tým príliš netrápi, ak sa do hry zapoja nejaké sexy znejúce značky.”

“Myšlienka za tým je jednoduchá: Väčšina ľudí netuší, ktoré automobilky vlastnia ktoré značky, tak prečo by malo záležať na tom, že v útrobách auta nie je ten motor, o ktorom si to myslia? Týmto spôsobom sa aspoň dá vyhnúť absurdnostiam, akým je blížiace sa spojenie dvoch konkurenčných značiek Aston Martin-Honda, pretože to tímu takto najviac vyhovuje. A zrušenie motorového programu Renaultu v F1 by ušetrilo kopu peňazí, čo šéfovia automobiliek milujú,” skonštatoval Saward.

Anglický novinár zároveň poznamenal, že potenciálne ukončenie vývoja drahých a komplikovaných pohonných jednotiek pre Formulu 1 vo Viry automaticky nemusí znamenať zatvorenie továrne. Vývojové a výrobné kapacity sa skrátka môžu presunúť na iné projekty.

Súvisiace články

Diskusia