logo F1online.skF1online.sk

Hľadá sa spôsob, ako vylepšiť monacké preteky. Jazdci majú viacero návrhov

Valtteri Bottas, monoposty zozadu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala28. 5. 2024

Po pretekoch v Monaku sa takmer každoročne debatuje o tom, ako by sme ich mohli vylepšiť, aby si ich užili nielen boháči na jachtách a na štartovom rošte, ale aj jazdci a bežní diváci doma pred televíznymi obrazovkami. FIA si nakoniec bude môcť vyberať, keďže nápadov je niekoľko.

V prvej desiatke sa toho v nedeľu neudialo veľa. Ako poznamenal Fernando Alonso, červená vlajka nás obrala o jediný zaujímavý víkend pretekov. “Ak vezmete ešte aj vzrušenie zo zastávok v boxoch, tak vám nezostane nič.” A nezostalo nám nič, len sa pozerať, ako sa celá desiatka vlečie slimačím tempom a nikto nedokáže nikoho predbehnúť.

Max Verstappen prezradil, ako to vyzeralo z jeho pohľadu: “Ja som len nasledoval Georgea. Snažili sme sa manažovať pneumatiky a šli sme strašne pomaly. Je to dosť nudné, keď na niektorých rovinkách jazdíte na pol plynu, máte zaradený vyšší stupeň ako obyčajne a krúžite o štyri sekundy za vašimi možnosťami. To nie je pretekanie.”

Getty Images/RB Content Pool

Alex Albon hlásil, že za Júkim Cunodom sa tak vliekol, že nemusel štartovať svoj monopost, ale vystačila by mu hocijaká Vespa. Lewis Hamilton zas poľutoval fanúšikov: “Veľa sa toho nedialo. Neviem, aký ste z toho mali pocit, keď ste to sledovali, ale som si istý, že ľudia zaspávali.”

Tento ročník monackej veľkej ceny podľa Christiana Hornera vykastrovala červená vlajka. “Boli to veľmi statické preteky. Prvá desiatka skončila tak, ako vyštartovala. Červená vlajka zabila preteky, pretože všetci šli až do cieľa. Spoločne by sme sa na to mali pozrieť. Toto nie je pretekanie, keď jazdíte o tri-štyri sekundy pomalšie, pretože iné auto nemá šancu vás predbehnúť.”

“Autá sú teraz také veľké, že sa budeme musieť pozrieť, či by sme vedeli vytvoriť miesto na predbiehanie alebo aspoň potenciálne predbiehanie, keďže prvá desiatka dorazila do cieľa presne podľa poradia zo štartu a nevideli sme v nej jediný predbiehací manéver,” krútil hlavou šéf Red Bullu, podľa ktorého netreba lipnúť na tradičnej konfigurácii okruhu. “Je to skvelé miesto, dýcha históriou, ale všetko sa vyvíja. Autá sú teraz také veľké, že keď si ich porovnáte s obdobím pred desiatimi rokmi, tak sú takmer dvakrát také rozmerné.”

Svoj názor pridal aj Max Verstappen. “Víkend ako taký je super, len nedeľa je trochu nudná, hoci scenéria je skvelá. Ak by sme našli spôsob, ako preteky trochu vylepšiť, prečo nie? To by som uprednostnil,” hovorí Holanďan a potenciálnu zmenu konfigurácie trate schvaľuje. “Áno, pretože teraz nedokážeme predbiehať. Ak sa ma budú pýtať na názor, skúsim sa pozrieť na možnosti, ale bude to závisieť aj od toho, ktoré ulice si vyberiete.”

V Monaku tých ulíc na výber nie je zas tak veľa. Zmena trasovania by si vyžiadala aj nový schvaľovací a homologizačný proces zo strany FIA, nuž a je otázne, či by kniežatstvo súhlasilo s ešte rozsiahlejším ochromením dopravy.

Jednou z možností je však zatočiť pred zákrutou Portier doľava a vydať sa (po zelenej) popri novom komplexe, ktorý Monako stavia na umelo vytvorenom ostrove. Ak by sa šikana Nouvelle za tunelom upravila tak, aby tu vznikla širšia a ostrejšia zákruta s možnosťou predbiehať, Monako by mohlo získať aspoň jedno vhodné miesto, kde by ste mohli súpera dostať za seba. Otázka je, ako by to bolo s bezpečnosťou v tuneli, ak by sa tam monoposty rútili rýchlosťou cez 300 km/h?

Naporúdzi sú však aj lacnejšie a schodnejšie riešenia. Lewis Hamilton navrhuje nasadiť buď oveľa mäkšie pneumatiky, alebo viac povinných pitstopov. “Naše pneumatiky zvládnu celú dĺžku pretekov, takže gumy sú o dva stupne tvrdšie [než by mali],” vyslovil sa pilot Mercedesu. “Musíme nájsť spôsob, ako to okoreniť. Možno povinné tri zastávky v boxoch alebo niečo také, čo by tomu dodalo šťavu.”

Fernando Alonso uvažoval, či by nebolo dobré počas červenej vlajky zakázať meniť pneumatiky, alebo aspoň prikázať zostať na rovnakej zmesi. Jazdci by sa tak nemohli splniť povinnosť nasadiť vo veľkej cene dve rôzne zmesi gúm. FIA však tomuto nápadu zrejme nebude naklonená z bezpečnostných dôvodov. Formula 1 chce po červených vlajkách pevné štarty, čo by na starých gumách bolo rizikové.

George Russell by chcel vidieť, aby sa súťažný víkend odjazdil len na jednom type pneumatík. “Keby sme priniesli len mäkké pneumatiky… Mäkká guma by nevydržala celé preteky a možno by ste potrebovali aj dve zastávky. Niekto by sa mohol pokúsiť o jeden pitstop. Myslím si, že keby sa celý víkend odjazdil na softoch, tak by to vytvorilo množstvo problémov.”

Dvorný štatistik Formuly 1 Sean Kelly navrhol, aby v monackých pretekoch bolo prikázané nasadiť všetky tri pneumatikové zmesi. “Nič to nestojí. A ešte skôr, než vyhlásite, že pre Monako by nemali platiť špeciálne pravidlá: Pre Monako v súčasnosti platia špeciálne pravidlá.” Jedným z nich je napríklad dĺžka veľkej ceny, ktorá je skrátená z predpisových 305 na 260 kilometrov.

Majster sveta z roku 1996 Damon Hill s Kellym súhlasí, no má ďalšie nápady. “Je to dobrá myšlienka. A mali by sme autá skrátiť o jeden meter a odľahčiť o sto kíl,” vyhlásil komentátor britskej Sky, ktorému dávajú za pravdu juniorské série, ktoré ukazujú, že v Monaku sa dá predbiehať. “Nižší výkon nie je problém, ak budeme mať lepšie preteky.”

Toto však nie je návrh, ktorý by sme vedeli implementovať skôr ako v roku 2030. Monoposty pre sezónu 2026 sú už na papieri takmer hotové. Podľa Stefana Domenicaliho FIA plánuje zverejniť nové pravidlá už tento, resp. budúci týždeň.

Súvisiace články

Diskusia