logo F1online.skF1online.sk

Nezmenili sme smer vývoja monopostu, hovorí Clear

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík18. 5. 2024

Prvé veľké vylepšenia Ferrari sú tu. Ako to už na začiatku európskej časti sezóny býva, podoba viacerých monopostov sa mení a došlo k nasadeniu prvých veľkých balíkov vylepšení. McLaren v Miami ukázal, aké dôležité sú prvé plody práce na tohtoročnom vývoji. Teraz je na rade Ferrari, ktoré vykonalo na aute viditeľné zmeny.

Nejde o žiadnu zmenu konceptu, ku ktorému Ferrari muselo pristúpiť vlani. Ide o ďalší prirodzený krok pri vývoji auta, ktoré sa v úvodnej fáze sezóny ukázalo ako najbližší prenasledovateľ Red Bullu. McLaren však taktiež tlačí na pílu a vo Ferrari sa potrebujú posúvať dopredu. Prvým ovocím ich práce sú nové predné a zadné krídlo, nové bočnice, nová podlaha, nový kryt motora, difúzor a zadné zavesenie. To sú viac ako zásadné zmeny a podľa niektorých správ si Ferrari od noviniek sľubuje zlepšenie minimálne o tri desatiny.

„Zmeny môžete vidieť na prvý pohľad,“ povedal výkonnostný inžinier Ferrari Jock Clear. „Vykonali sme ich v kľúčových oblastiach – v okolí podlahy, v oblasti okolo zadných pneumatík, pod zadným krídlom a pod.“

„Úprimne, ide o prirodzené vylepšenia. Nezmenili sme smer vývoja monopostu. Tento upgrade prináša drobný posun v tom, čomu hovoríme prevažovanie auta. Pri niektorých rýchlostiach totiž dodávalo viac výkonnosti, v iných však možno menej, takže ako my hovoríme, trochu to otočí s našou mapou,“ pokračoval Clear svojimi typicky anglickými jazykovými figúrami.

V skratke sa však Ferrari snaží o vyváženejší stroj v rýchlych, stredne rýchlych a pomalých zákrutách. V Číne napríklad tím zistil, že rozdiel medzi výkonnosťou v dvoch rôznych typoch zákrut sa môže veľmi líšiť. Potrebujete však vyvážený stroj na každej trati a za každých podmienok a presne o to sa Ferrari usiluje.

„Snažíme sa dosiahnuť menší posun vyváženia pri prejazde zákrutou – na vjazde, na vrchole a na výjazde z nej. Vďaka tomu získate konzistentnejšie auto, ktorému pilot viac dôveruje a môže s istotou prenášať rýchlosť,“ vysvetlil Clear.

Pri vonkajšom pohľade vidíme zmenu dôležitých aerodynamických prvkov. Naprieč celým štartovým roštom sledujeme trendy v oblasti bočníc, karosérie, podlahy, difúzora, zadného krídla a pod. Úloha inžinierov je vždy rovnaká – dostať čo najviac vzduchu do tých najdôležitejších miest.

„Je to o vyčistení prúdenia vzduchu v oblasti zadných kolies a difúzora,“ hovorí Clear. „Potom, samozrejme, chcete dostať čo najviac energie na zadné krídlo. O to sa snažia všetci. To vám prináša generický prítlak. Z estetického pohľadu je to výsledok tohto snaženia. Z vonkajšieho pohľadu vidíte výsledok vášho sústredenia na kľúčové oblasti vývoja.“

Súvisiace články

Diskusia