logo F1online.skF1online.sk

Williams trpí obrovskou nadváhou: Stojí nás to takmer pol sekundy na kolo

Alex Albon
© X/Williams
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík17. 5. 2024

Williams rozhodne nezažíva takú vydarenú sezónu ako vlani. Stajňa z Grove sa pred rokom prepracovala až na celkové siedme miesto aj napriek faktu, že drvivú väčšinu bodov získal len jeden pilot. V tomto roku sa očakávalo, že tím nadviaže na svoje minuloročné výkony, ale to sa nestalo. Od začiatku roka totiž dopláca na nemalé problémy s monopostom.

Williams pred začiatkom sezóny neabsolvoval žiadny filmovací deň. Ako sa neskôr ukázalo, tím to jednoducho nestíhal. Nechýbalo veľa a partička okolo Jamesa Vowlesa by nedorazila načas ani na predsezónne testy.

Neprekvapí, že tieto problémy sa s tímom preniesli aj do úvodu sezóny, v ktorej sú zatiaľ najlepším umiestnením Williamsu dve jedenáste miesta. Hlavným dôvodom je podľa všetkého obrovská nadváha. Tím privezie do Imoly ľahšie diely, ktoré monopost FW46 priblížia k 798-kilogramovému váhovému limitu, ale dostane ich len Alex Albon.

Ako k tomu však mohlo dôjsť v treťom roku nových pravidiel? Podľa bossa stajne Jamesa Vowlesa tím chystal pre rok 2024 úplne nové šasi, ktoré sa podarilo odľahčiť o krásnych štrnásť kíl. Agresívny vývojový program však paradoxne znamenal, že vývojové a výrobné plány tímu meškali; a tiež prispel ku skutočnosti, že tím musel byť konzervatívny pri iných aspektoch monopostu.

Podľa Vowlesa tak bol FW46 z úvodu sezóny ťažší než jeho predchodca, čo tím pripravilo približne o pol sekundy na kolo. „Medzi rokmi 2023 a 2024 sme šasi odľahčili o štrnásť kilogramov. Keď sa pohybujete v tejto brandži, tak viete, že je to mimoriadny výkon a tím odviedol veľmi dobrú prácu. Znamená to však, že tohtoročné auto je pre nadváhu o 0,45 sekundy na kolo pomalšie,“ povedal boss stajne pred víkendom v Imole.

Aj keď nepovedal konkrétne číslo, vieme, že každý kilogram navyše znamená približne 0,035 sekundy. Trinásť kíl nadváha je 0,455 sekundy. Samozrejme, hovoríme o priemernom okruhu, v takom Spa by bola strata ešte vyššia.

„Keď meškáte, nadváha je dôsledkom snahy o rýchlu nápravu, aby ste sa vôbec dostali na trať. Pridali sme obrovské množstvo hmotnosti napriek tomu, že sme postavili oveľa ľahšie šasi,“ povedal Vowles, ktorý tiež priznal, že požiadal Alexa Albona, aby o tejto skutočnosti mlčal.

„Ak sa teraz obzriete späť, pozriete sa na všetky časy a odrátate štyri a pol desatiny, tak pochopíte, prečo bol Alex taký frustrovaný. Umlčal som ho. Chcel som povedať, čo sme urobili a čo robíme, aby sme to napravili. Imola je začiatkom znižovania hmotnosti, ktoré bude pokračovať nasledujúcich šesť veľkých cien,“ povedal Vowles.

Ten tiež priznal, že Williams nebude na konci tohto cyklu na hmotnostnom limite, ale bude k nemu dostatočne blízko, aby bol spokojný.

Súvisiace články

Diskusia