logo F1online.sk

Je to oficiálne: Adrian Newey opúšťa Red Bull Racing!

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2024

Špekulácie sa potvrdili. Red Bull Racing v stredu predpoludním v oficiálnom tlačovom vyhlásení potvrdil, že technický riaditeľ tímu Adrian Newey odchádza zo svojej pozície. S červenými býkmi sa rozlúči v prvom štvrťroku roka 2025.

Adrian Newey sa stal súčasťou Red Bullu Racing v roku 2006, odkedy doviedol rakúsku stajňu k štyrom konštruktérskym titulom v časoch dvojitých a fúkaných difúzorov a (zatiaľ) k ďalším dvom v modernej turboére. A hoci aj monopost pre rok 2025 bude niesť rukopis britského konštruktéra, potenciálne majstrovské oslavy si už neužije.

“Oracle Red Bull Racing dnes oznamuje, že hlavný technický riaditeľ Adrian Newey opustí Red Bull Technology Group v prvom štvrťroku 2025,” informuje stajňa na svojom webe. “Inžiniersky vodca sa zriekne svojich povinností súvisiacich s vývojom vo Formule 1, aby sa koncentroval na záverečnú fázu vývoja prvého hyperauta Red Bullu, dlho očakávaného modelu RB17. Na tomto projekte sa bude podieľať až do jeho ukončenia.”

Ako každý vysoko postavený inžinier vo Formule 1, aj Adrian Newey musí pred potenciálnym prestupom ku konkurencii stráviť istý čas “na tribúne”, aby sa zamedzilo prenosu informácií k súperom. Red Bull v tomto vyhlásení naznačuje, že jeho “nútená dovolenka” by sa mohla začať už dnešným dňom. Po skončení tohto obdobia — ktoré má podľa niektorých zdrojov v jeho prípade trvať dvanásť mesiacov — by mal mať Newey rozviazané ruky.

Ak je to skutočne tak, najneskôr 1. mája 2025 by mohol nastúpiť vo svojej novej práci. Kam povedú jeho kroky? To zatiaľ netušíme.

“Už od detstva som chcel konštruovať rýchle autá,” hovorí pri tejto príležitosti Adrian Newey, ktorý v priebehu sezóny 2024 ešte vycestuje na vybrané veľké ceny. “Sníval som o tom, že budem inžinierom vo Formule 1. Mal som šťastie, že som z tohto sna mohol spraviť realitu. Počas takmer dvoch dekád mi bolo veľkou cťou, že som hral kľúčovú rolu v progrese Red Bullu Racing od nováčika až po tím, ktorý vyhral niekoľko titulov.”

“Teraz však cítim, že je ten správny čas posunúť žezlo ďalej a hľadať si nové výzvy,” naznačuje ďalšie pokračovanie jeho konštruktérskej kariéry. “Medzičasom nás čaká záverečná fáza vývoja RB17, takže zvyšok môjho času v tíme strávim pri ňom.”

Newey sa zároveň poďakoval “úžasným ľuďom”, ktorí ho posledných osemnásť rokov sprevádzali. “Bolo mi veľkou cťou. Som presvedčený, že tím inžinierov je dobre pripravený na prácu na poslednej evolúcii auta v rámci súčasného štvorročného cyklu tejto sady pravidiel.”

“Osobne sa chcem poďakovať akcionárom, zosnulému Dietrichovi Mateschitzovi, Markovi Mateschitzovi, Čalermovi Júvitjovi za ich neochvejnú podporu počas môjho pôsobenia v Red Bulle, a Christianovi [Hornerovi], ktorý nebol len mojim obchodným partnerom, ale boli sme aj priatelia s našimi rodinami. Ďakujem tiež Oliverovi Mintzlaffovi za jeho dozor a Eddiemu Jordanovi, môjmu blízkemu priateľovi a manažérovi,” doplnil.

Prvým monopostom z pera Adriana Neweyho bol Red Bull RB3, ktorý na VC Európy 2007 získal pre stajňu historicky druhé pódium. Odvtedy ich Red Bull nazbieral ešte ďalších 270 a pri všetkých stáli spolu Newey s Christianom Hornerom.

“Ku všetkým našim najkrajším momentom za posledných 20 rokov sme sa dopracovali s Adrianovou rukou na technickom kormidle,” ďakuje svojmu “dvornému” technickému riaditeľovi Christian Horner, šéf Red Bullu. “Jeho vízia a brilantnosť nám v 20 sezónach pomohli k zisku 13 titulov. Jeho výnimočná schopnosť chápať veci aj za hranicami F1 a inšpirovať pri konštruovaní pretekárskych monopostov, jeho pozoruhodný talent uchopiť zmeny a nájsť najhodnotnejšie oblasti, na ktoré sa pri daných pravidlách treba koncentrovať, jeho nepoľavujúca túžba víťaziť pomohla Red Bullu Racing stať sa väčšou silou, než si kedy Dietrich Mateschitz mohol predstaviť.”

“Ba čo viac, posledných devätnásť rokov s Adrianom bolo ohromne zábavných. Keď sa Adrian pripojil k Red Bullu, bol hviezdnym konštruktérom. O dve dekády a trinásť majstrovských titulov neskôr odchádza ako skutočná legenda,” potľapkáva po pleci najúspešnejšieho konštruktéra v dejinách F1.

Horner napokon uzavrel svoj príhovor: “Je aj mojím priateľom a človekom, ktorému budem navždy vďačný za to, čím prispel k nášmu partnerstvu. Odkaz, ktorý za sebou zanecháva, bude rezonovať chodbami Milton Keynes a monopost RB17 bude vhodným svedectvom a dedičstvom jeho pôsobenia u nás.”