logo F1online.skF1online.sk

Newey o zákutiach rozpočtového stropu: Už si nemôžeme dovoliť najlepších inžinierov

Boxový múrik Red Bullu, Horner, Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Zavedenie rozpočtového stropu má svoje nesporné výhody, ale tímy postupne začínajú pociťovať aj negatíva, ktoré sú s ním spojené. Technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey konštatuje, že Formula 1 si už napríklad nemôže vyberať spomedzi tých najlepších inžinierov na svete. Musí si vystačiť s tými, na ktorých má peniaze.

Rok 2021 predstavoval z hľadiska financovania tímov veľký zlom. Prvýkrát v histórii Formuly 1 si tímy museli začať strážiť svoje výdavky pod hrozbou penalizácií. Viaceré stajne museli prepúšťať alebo presunúť časť zamestnancov na iné projekty. Iné stajne zas začali inžinierov zamestnávať v F1 len na čiastočný úväzok a do stropu započítali len alikvotný podiel ich mzdy.

FIA však postupne odstraňuje jednu šedú zónu za druhou a stajne sa musia zmieriť s tým, že už sa k tým najlepším inžinierom nedostanú. “Jednou z odvrátených stránok rozpočtového stropu, nad ktorou sa pred jeho príchodom azda nikto do hĺbky nezamýšľal, je fakt, že Formula 1 zvykla byť najlepšie platenou oblasťou pre inžinierov na svete,” povedal pre racingnews365.com Adrian Newey.

Vtedy si tímy vyberali inžiniersku smotánku. “Preto sme si mohli dovoliť, najímať a dokázali sme prilákať najlepších absolventov univerzít. Teraz s rozpočtovým stropom, infláciou a tým, že sa strop nenavyšuje spolu s infláciou, to už neplatí.”

Každý rok dochádza k istému navyšovaniu rozpočtov, ktoré reaguje aj na infláciu, no nie na zväčšujúci sa dopyt po kvalifikovaných odborníkoch. Nedostatok ľudí a veľký dopyt ženie ich mzdy nahor ešte rýchlejšie ako samotná inflácia.

“Je to dvojsečná zbraň, keďže technologické startupy im ponúkajú veľmi vysoké mzdy. Keď teda prídeme na univerzity a snažíme sa prilákať absolventov, tak už nie sme najlepší,” konštatuje Newey, podľa ktorého už dochádza aj k odlivu mozgov. “Rovnaká vec platí pri našich súčasných zamestnancoch. Prichádzame o ľudí, ktorí odchádzajú do technologických spoločností. Je to skutočný problém, pretože to celému nášmu priemyslu, nie len nášmu tímu, komplikuje lákanie najlepších inžinierov sveta.”

Tímy sa tak snažia využiť iné páky: Prilákať spomedzi absolventov najlepších z tých, ktorí sú ochotní uskromniť sa výmenou za to, že si splnia svoj detský sen a budú pracovať vo Formule 1. “Naše snahy prilákať ich sú založené na vášni, nie čisto na najlepších platoch.”

Súvisiace články

Diskusia