logo F1online.sk

Alonso už v roku 2007 predbehol dobu, spomína de la Rosa

Fernando Alonso a zadné krídlo Aston Martinu
© LAT Images/Aston Martin
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl17. 4. 2024

Fernando Alonso ako priekopník jazdeckej metódy, ktorá je v dnešnej F1 úplne bežná? Jeho krajan Pedro de la Rosa, ktorý s ním spolupracoval počas prvého pôsobenia v McLarene, sa rozhovoril o tom, čím bol nestarnúci Španiel už vtedy originálny.

Keď Fernando Alonso v roku 2007 prišiel do McLarenu, bol Pedro de la Rosa testovacím pilotom. V podcaste F1 Nation prezradil, čím jeho krajan uchvátil britský tím.

„Všetci, podotýkam všetci v tíme, sme sa od neho veľa naučili. Zistili sme, že Fernando už v roku 2007 využíval postup ´lift and coast´(plachtenie na konci roviniek, voľný preklad). Dnes to piloti robia úplne bežne, ale vtedy to bola úplná novinka. On bol prvý, u koho som to v danej ére videl,“ povedal Pedro de la Rosa.

V dnešnej F1 už bežne aj vo vysielačkách počujeme pokyny inžinierov pre jazdcov, aby využili práve tzv. plachtenie. O čo teda presne ide? „Pointou je šetrenie paliva, prípadne chladenie bŕzd či starostlivosť o zadné pneumatiky. Pri nájazde do brzdnej zóny dáte dole nohu z plynu a celé zastavenie necháte na aerodynamiku bez dotyku brzdy. Až v poslednom momente, keď auto spomalí, stlačíte brzdu. Znamená to, že na plnom plyne strávite menej času, čím šetríte palivo, a brzdíte kratšie, vďaka čomu držíte nižšie teploty brzdového systému. My sme videli na dátach, že Fernando to robí, a bola to úplná novinka,“ pokračoval Alonsov krajan, ktorý jazdil aj za Arrows, Jaguar, HRT či Sauber.

Pedro de la Rosa je dnes ambasádorom Aston Martinu, preto sa pochopiteľne teší z predĺženia spolupráce s hviezdou a jasným lídrom tímu v jednej osobe. „Fernando sa mohol pozerať po iných možnostiach, preto jeho zotrvanie dáva kredit projektu Aston Martin. Kľúčovou otázkou bolo, či bude chcieť pokračovať. On sa vždy drží svojho slova. Pred sezónou povedal, že si potrebuje vziať čas na rozmyslenie, aby si bol istý, či chce ešte pretekať. Akonáhle videl, že má dostatok energie, upísal sa nám.“

Príbeh Fernanda Alonsa je v ostrom kontraste s trendom, pri ktorom sa do F1 v posledných rokoch dostávali piloti v čoraz mladšom veku. Aktuálnou témou diskusií je Andrea Kimi Antonelli, ktorý bude mať v auguste 18 rokov, a pri ktorom sa skloňuje miesto v budúcoročnom Mercedese.

„Skutočnosť, že čoskoro 43-ročný pilot je odhodlaný odjazdiť ešte minimálne dve sezóny s 24 pretekmi, je skvelou správou pre novú generáciu. Mladí piloti si totiž môžu uvedomiť, že sa nemusia ponáhľať. Od mnohých 20-ročných jazdcov v F3 počúvam, že už sú príliš starí na Formulu 1. O čom to rozprávajú? Nemusia ísť hneď do F1, čo je aj téma Antonelliho, fakt sa nie je kam ponáhľať. Fernando je skvelý príklad, akú dlhú kariéru môžete mať, a hlavne, ako dlho môžete jazdiť na vysokom leveli,“ vyhlásil de la Rosa.

Podpis Fernanda Alonsa zužuje budúcoročné možnosti pre Carlosa Sainza, ktorému tak ´zostáva´ či už Sauber, resp. neskoršie Audi, a potenciálne ešte miesto v Mercedese.

V spomínanom podcaste diskutoval aj bývalý majster sveta Damon Hill, ktorý nadhodil, že ak by sa Lance Stroll „rozhodol ísť hrať tenis, tak by dvaja Španieli v Astone boli skvelou dvojicou,“ čím vyvolal pomerne ráznu reakciu ambasádora tejto značky. Tým druhým Španielom samozrejme myslel Carlosa Sainza.

„Prečo by Lance nemal pokračovať? Ale no tak! Sú tu všetky dôvody na to, aby pokračoval. Odjazdil dva úžasné preteky v Džidde i Austrálii, v ich častiach bol rýchlejší ako Fernando, a v Austrálii skončil technicky pred ním. Aj on vidí, čo sa deje za oponou v našej továrni a v celom tíme. Ak máte silnú jazdeckú dvojicu, je zlé ju meniť. Preto si chceme túto dvojicu udržať,“ uzavrel Pedro de la Rosa.

Súvisiace články