logo F1online.sk

Verstappenovi sa nepozdáva aktívna aerodynamika v F1: Radšej znížme hmotnosť

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 4. 2024

Ešte nejakých dvadsať mesiacov a Formula 1 vstúpi do novej éry. V roku 2026 nás čaká ďalšia veľká zmena pravidiel, aj keď ešte nevieme, ako presne budú vyzerať. Poznáme základný rámec, ale konkrétna podoba nových technických predpisov ešte nebola schválená. Hovorí sa o niektorých novotách, ale nie všetky sa pozdávajú trojnásobnému majstrovi sveta Maxovi Verstappenovi.

Popravde sme si mysleli, že v tomto čase už budeme dávno poznať definitívnu podobu nových technických pravidiel pre rok 2026. FIA pokračuje vo svojom úsilí, ale ako ukazujú niektoré simulácie, nový projekt naďalej sprevádzajú nemalé problémy. Najnovšie hovoria médiá o hrozbe, že nové monoposty budú dostávať s otvoreným DRS hodiny na rovinkách. Pre aerodynamické vyváženie tak bude nevyhnutné pohybovať aj s predným krídlom.

Taký Max Verstappen by však bol najradšej, keby sa FIA zamerala na inú oblasť. „Nie som si istý, či by sme sa mali vydať týmto smerom, ale presne tak to zatiaľ vyzerá. Dúfam, že všetko dokážeme optimalizovať,“ povedal na margo aktívnej aerodynamiky trojnásobný majster sveta.

„Pre mňa je dôležitejší boj s hmotnosťou monopostov. Presne to potrebujeme optimalizovať, nie všetky tie nástroje a triky, ktoré majú pomôcť prenasledovaniu a predbiehaniu. Musia existovať aj iné spôsoby, ako to urobiť,“ uviedol Max.

Už teraz je však jasné, že toto prianie sa Holanďanovi nesplní. Dôvodom je nová pohonná jednotka, ktorej charakteristikám sa musí prispôsobiť aj aerodynamika. Hrozba, že monopostom bude na rovinkách dochádzať energia, je stále živá a prítomná. Plánom FIA tak je, aby autá na rovinkách znižovali odpor a šetrili energiu, kým v zákrutách využívali plný potenciál krídel a deflektorov.

„S novými pravidlami pre pohonné jednotky však musia urobiť práve takéto zmeny, aby autá dosahovali maximálnu rýchlosť a nepotrebovali dodávať energiu z batérie. Na niektorých tratiach to bude fungovať, na iných to asi bude trochu na hrane. Samozrejme, niektorí ľudia budú proti mojím tvrdeniam, ale beztak sa všetko dozvieme v roku 2026,“ dodal Verstappen.

Skeptický je aj Sainz

Svoje pochybnosti vyjadril aj pilot Ferrari Carlos Sainz, podľa ktorého sa všetko až príliš komplikuje. Okrem toho, keď sa už bavíme o aktívnej aerodynamike, tak prečo sa nevráti aj aktívne zavesenie? Španielsky pretekár pripomenul, že aj to je predsa jednoduché riešenie mnohých súčasných problémov.

„Podľa môjho názoru sú tieto autá príliš veľké a príliš ťažké,“ povedal Sainz. „Keby som mohol hneď zajtra niečo zmeniť, presne toto by som urobil. Okrem toho tu máme zavesenie, ktoré sa stáva dôležitou súčasťou diskusií na mnohých tratiach. Ide o záťaž na jazdca.“

„Keby som teda mohol niečo navrhnúť FIA pred rokom 2026, tak keď už hovoríme o aktívnej aerodynamike, prečo nehovoríme o aktívnom zavesení, aby sme ochránili chrbty jazdcov, ich zdravie a prispeli k bezpečnosti na niektorých okruhoch?“ pýta sa španielsky pretekár.

„Teraz žiadame od okruhov a organizátorov veľa zmien. Chceme odstrániť drobné hrbole, ktoré by sme v roku 2021 ani nepocítili. Teraz však môže dochádzať k hodinám a veľkým nehodám presne z tohto dôvodu,“ dodal Sainz.