logo F1online.sk

Zaklínačom pneumatík bol Leclerc. Ferrari odstránilo veľký hendikep, hovorí Vasseur

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala8. 4. 2024

Pravoverní fanúšikovia Ferrari, ktorí si spomínajú na zlaté časy zo začiatku milénia, z tretieho a štvrtého miesta nemôžu byť nadšení. Musia však uznať, že ich obľúbený tím robí obrovské pokroky. Frédéric Vasseur si zo Suzuky odnáša jedno dôležité zistenie: Monopost SF-24 má opotrebovanie pneumatík pod kontrolou.

To nie je samozrejmosť. V predchádzajúcej sezóne malo Ferrari presne opačný problém. Okrem toho, že sa monopost správal nepredvídateľne a bol náchylný na vietor, pneumatiky nedokázal držať pri živote. Vasseur sľúbil, že jeho inžinieri na tom budú pracovať.

Podarilo sa to. Dôkazom je nedeľa v podaní Charlesa Leclerca, ktorý odjazdil Veľkú cenu Japonska v podstate na dvoch sadách pneumatík. Na stredne tvrdej zmesi nikto iný nedokázal prejsť 25 kôl a ešte tak konzistentne. Podľa analýz bol Monačan hotovým zaklínačom pneumatík s najnižšou degradáciou v štartovom poli.

Analýza degradácie pneumatík: Charles Leclerc v dôsledku opotrebovania strácal 0,05s na kolo.

“Úprimne si myslím, že v nedeľu šlo všetko dobre. Obe autá mali dobrú stratégiu vzhľadom na ich pozície na trati. Manažment pneumatík je pod kontrolou, pitstopy prebehli dobre, rýchlosť bola OK,” analyzoval preteky v Japonsku Frédéric Vasseur, šéf Scuderie Ferrari. “Som skutočne presvedčený, že sme mali dobrú nedeľu. Ak by sme mali niečo zmeniť, tak sa skôr potrebujeme zlepšiť v sobotu ako v nedeľu. Ale odviedli sme dobrú robotu a fajn tímový výkon.”

Ferrari má v tejto sezóne trochu iné problémy ako vlani, keď hravo zohrievalo pneumatiky v sobotu, no doplácalo na to v nedeľu. Môžeme sa však domnievať, že napraviť kvalifikačné problémy bude jednoduchšie ako tie pretekové. Keď sa to podarí, taliansky tím bude môcť útočiť. Len si predstavte, ako by sa Leclercovi darilo, keby štartoval z druhého radu ako Sainz.

“Ale bolo to dobré na oboch zmesiach v oboch stintoch, pretože sme zastavili dosť skoro. Myslím, že posledný stint na hardoch mal okolo 30 kôl. Ak sa pozriete na to, čo spravil Mercedes, tak to bolo dosť ambiciózne,” pochvaľuje si možnosti auta a odvahu tímu Vasseur aj v súvislosti s Mercedesom, ktorý dlho navodzoval dojem, že chce tiež absolvovať len jeden pitstop.

Scuderii sa to podarilo. “V skutočnosti sme mali veľmi nízku degradáciu pneumatík. Neviem, či by sme zvládli odjazdiť ďalších 20 kôl, ale to si nemyslím. Mali sme ju však pod kontrolou a mali sme aj možnosť stint ešte trochu natiahnuť. Potom šlo už o manažment pneumatík, pozíciu na trati a podobne.”

Ďalší dôkaz

Francúzsky inžinier našiel ešte ďalší dôkaz toho, že manažment gúm je už na inej úrovni. “Od začiatku sezóny sme z hľadiska manažmentu pneumatík a opotrebovania na tom oveľa lepšie. V Džidde a Melbourne sme dokázali zajazdiť najrýchlejší čas v poslednom kole. Dnes sa to takmer podarilo zas, myslím, že rozhodla jedna desatina.”

“Z tohto hľadiska sme spravili veľký krok vpred. Intenzívne sme pracovali na našich slabinách a výrazne sme sa zlepšili pri práci s pneumatikami, jazdcami, stratégiou a tímom. Určite teraz máme iné slabiny a iné oblasti, kde sa treba zlepšiť, ak chceme odviesť lepšiu prácu,” uvedomuje si, že teraz bude nutné sa presunúť na nový bojový front.

Ak máme veriť vyjadreniam predstaviteľov Red Bullu, tak monopost RB20 pôsobil v treťom tréningu žalostne. Celý tím avizoval, aké trápenie ho čaká v nedeľu, no problémy s nedotáčavosťou sa nevrátili. Nahralo Red Bullu do karát teplejšie počasie, ktoré vyriešilo jeho problémy s vyvážením?

“V Číne azda dostaneme šancu to preveriť aj v chladnejších podmienkach,” odkladá svoj súd Vasseur. “Neviem však, pretože tretí tréning sme odjazdili v nižších teplotách. Nie som si istý tým, že sme boli na tom lepšie. Nikdy neviete, aké sú nastavenia motora či množstvo paliva. V sobotu sme mali opotrebovanie pod kontrolou, ale aj oni.”

Nuž a Ferrari tiež musí zostať v strehu. “Myslím si, že v tomto prípade sme to mali jasne pod kontrolou. Čo však platí dnes, nemusí platiť zajtra. Nemôžeme to považovať za vybavené. O týždeň v Číne nás čaká iný typ asfaltu, iné a poveternostné podmienky. Bude to nová výzva.”