logo F1online.sk

McLaren v roku 2022 opäť v boji o špičku?

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl27. 5. 2020

Sezóny 2020 a 2021 môžu byť pre McLaren veľmi náročné a plné otáznikov, no výkonný riaditeľ Zak Brown na rovinu hovorí, že v roku 2022 chce so svojím tímom vyzvať Mercedes, Ferrari či Red Bull. Bude môcť McLaren skutočne už o dva roky bojovať ak nie o titul, tak aspoň o pódiá či víťazstvá?

Je možné, že k naplneniu tohto cieľa povedie veľmi tŕnistá cesta. V sezóne 2020 ešte bude McLaren používať motory Renault a od roku 2021 prejde na pohonné jednotky Mercedes.

Vývoj monopostov medzi rokmi 2020 a 2021 je však zmrazený a FIA povolí britskej stajni len nevyhnutné úpravy na integráciu novej pohonnej jednotky. Vsadiť motor do už postaveného šasi nie je nič jednoduché a McLaren s tým má vlastné skúsenosti. Prechod z Hondy na Renault oznámili neskoro (až na jeseň 2017), a preto mali prakticky počas celej ďalšej sezóny problém, pretože šasi museli na poslednú chvíľu prispôsobovať inému motoru. „Bude to pre nás trochu zložité. Vývoj monopostov bude vo veľkej miere zmrazený. Na zlepšovanie áut budeme mať k dispozícii žetónový systém, čiže každý tím získa limitovaný počet žetónov. Niekoľko žetónov budeme musieť použiť na úpravu šasi a integráciu motora, čo je trochu nešťastné, pretože tieto úpravy neznamenajú nevyhnutne aj zvýšený výkon. Preto, ako už bolo povedané, očakávame, že výkonnostný posun príde skôr vďaka samotnému novému motoru,“ povedal Zak Brown, jeho slová citoval Autoweek.com. Ani šéf tímu nepopiera, že hrozí určité riziko. „Pri zmene prichádza isté riziko. Musíte to urobiť správne a zároveň máte menej času pre vývoj priamo na trati.“

Dokedy má McLaren zazmluvnené dodávky motorov Mercedes? „Sme dohodnutí zatiaľ do konca aktuálneho vývojového cyklu motorov, čo vyzerá, že do roku 2024.“

Vo Wokingu sa netešia len zo zlepšujúcej sa výkonnosti, ale aj z nových partnerstiev s celosvetovo známymi spoločnosťami. Práve zisk nových partnerov bol jedným z cieľov Zaka Browna po príchode na čelo McLarenu. Tímu však chýba hlavný sponzor. Naposledy ním bol Vodafone v rokoch 2007-2013, odvtedy boli monoposty i kombinézy pilotov čoraz prázdnejšie, a reklamami sa viac zaplnili až v posledných dvoch ročníkoch. „Nie je to niečo, na čo momentálne tlačím. Máme dohodnutých niekoľkých sponzorov, a titulný medzi nimi nie je. Nesnažíme sa žiadneho nájsť. Ani náš rozpočet nie je od toho závislý, i keď určite by sme si polepšili. Akceptoval by som jedného sponzora, avšak muselo by to byť pri splnení správnych podmienok. Vedel by som si predstaviť napríklad Vodafone, na vrchu zoznamu by bol určite aj Dell,“ vyhlásil Zak Brown.

McLaren dlho volal po rozpočtovom strope, ktorého sa konečne dočká. Aj preto sú vo Wokingu naladení optimisticky a ak Zak Brown hovorí o výzve integrovať motor Mercedes do auta pre rok 2021, je zároveň optimistický ohľadom sezóny 2022. „Rok 2022, to je niečo, z čoho som najviac nadšený. Neznamená to, že chcem preskočiť 2021, aj na tieto preteky sa veľmi teším. Avšak verím, že v roku 2022 sa zmení debata o tom, kto je náš najväčší súper. A pri všetkej úcte, nemal by to byť Racing Point, ale tímy ako Mercedes, Ferrari či Red Bull. Práve 2022 je rok, keď by sme chceli častejšie atakovať ich postavenie,“ uzavrel výkonný riaditeľ McLarenu.