logo F1online.sk

Vasseura ohromila Bearmanova bezchybnosť: Išiel do toho krok za krokom

Frédéric Vasseur
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 3. 2024

Samozrejme, ako to už v týchto prípadoch býva, našli sa ľudia, ktorých výkon Olivera Bearmana nijak neohromil. Britský mladík vraj skončil siedmy s autom, ktoré malo na štvrté miesto. Ide však o veľmi krátkozraký pohľad na vec. Poukázal na to aj šéf Ferrari Frédéric Vasseur, ktorý pripomenul, že Ollie neurobil chybu, čo o sebe po víkende v Saudskej Arábii nemôžu povedať ani omnoho skúsenejší jazdci.

Lance Stroll trafil v Džidde múr dvakrát, Logan Sargeant raz, Kuan-jü Čou sa roztočil a skončil v bariére, Daniel Ricciardo sa roztočil a neskončil v múre – ako poznamenal aj Helmut Marko, týmto mohol poľahky pripraviť o druhé miesto Sergia Péreza, na ktorého sedačku Austrálčan pomýšľa. Pre osemnásťročného chlapca pri úplne prvej veľkej cene v kariére, na jednom z najnáročnejších okruhov a po jedinom voľnom tréningu je to skutočne pozoruhodné.

Ako v priebehu víkendu povedal aj sám Ollie, šéfovia mu zverili jednoduché úlohy: priviesť auto neporušené a žiadne hrdinstvá. Bearman túto úlohu splnil a ako bonus priviezol Ferrari šesť bodov do Pohára konštruktérov.

„Myslím si, že je to situácia – a už sme párkrát mali dobrých mladých jazdcov v aute, nielen vo Ferrari, ale aj v iných tímoch –, keď pilot dokáže nájsť tempo, aj keď nehovorím, že je to ľahké. Pre mňa je však nerealistické, že takýto jazdec bez prvého a druhého tréningu dokázal odjazdiť bezchybne,“ pochválil svojho zverenca expert na mladých pilotov Frédéric Vasseur.

„Úprimne, toto ma dosť ohromilo práve tu v Džidde, kde sú všade múry. Vynechal pritom dva tréningy a nastupoval takmer priamo do kvalifikácie,“ dodal Vasseur.

Ten podobne ako väčšina fanúšikov a odborníkov hodnotil výkon mladého Angličana len v superlatívoch. „Boli to z jeho strany mega preteky. Zavolali sme ho v piatok niekedy o druhej popoludní, aby naskočil do tretieho tréningu. Toto však nie je Barcelona, toto je Džidda, ktorá je obrovskou výzvou,“ hovorí francúzsky manažér.

„Odjazdil veľmi dobrý tretí tréning. Išiel do toho krok za krokom. V kvalifikácii mu ušiel postup do Q3 len o pár tisícin. Pred pretekmi som však bol trochu nervózny, pretože vo Formule 1 musíte zvládnuť obrovské množstvo vecí pri štartovacej procedúre, pri zastávke v boxoch, pri práci s volantom. Nebolo to vôbec ľahké,“ povedal Vasseur.

Ollie si pritom počas 50 kôl v Džidde mohol vyskúšať všetky možné „štandardné situácie“. Okrem 300 kilometrov za volantom monopostu F1 sme mali aj safety car, preplnenú boxovú uličku, v úvodných kolách jazdil ofenzívne a postupoval vpred, v záverečných sa zas musel brániť, kontrolovať spätné zrkadlá a manažovať rozostup na jazdcov za ním. Všetko toto však zvládol na jednotku a pochvala je určite namieste.

„Od začiatku k tomu pristupoval veľmi pokojne. To mu podľa mňa veľmi pomohlo, pretože bol pod tlakom, každý mu pripomínal celý ten príbeh, napríklad že je najmladším pilotom Ferrari a bla, bla, bla. Určite bol pod obrovským tlakom,“ priznal Vasseur.

„Myslím si však, že to dokázal vymazať zo svojej mysle a sústrediť sa na to podstatné. Myslím si, že si stanovil jasný cieľ. Pokiaľ viem, tak nevenoval príliš veľkú pozornosť detailom, sústredil sa na to najdôležitejšie a nakoniec to skončilo veľmi dobre. Bál som sa, že by mohol urobiť chybu pri zastávke v boxoch alebo pri štartovej procedúre a podobne, ako sme to už párkrát v minulosti videli u nováčikov, ale on to zvládol veľmi dobre,“ skonštatoval Fred.