logo F1online.sk

Prečo Norris nedostal penalizáciu za uliaty štart?

Lando Norris
© Screenshot/Sky Sports
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík11. 3. 2024

Asi tak 99 percent ľudí si myslelo, že príde trest, ale ten neprišiel. Už sme si v minulosti mysleli, že niekto ulial štart, ale podľa pravidiel neznamená každý pohyb pred zhasnutím červených svetiel porušenie pravidiel. Ak sa jazdec pohne, ale zastaví ešte v štartovacom boxe, tak nejde o uliaty štart a nenasleduje trest. V tomto prípade sa však z pohľadu na palubné zábery pilota McLarenu zdalo očividné, že je prednými kolesami za bielou čiarou. Prečo teda komisári nereagovali?

Uliaty štart sa obvykle trestá prejazdom boxovej uličky, čo je približne dvadsaťsekundová strata. Niečo také vás môže pripraviť o preteky a o šancu na body aj v takom rýchlom monoposte ako McLaren. Britský pretekár však z nejakého dôvodu vyviazol.

George Russell štartujúci zo siedmeho miesta si to okamžite všimol a do vysielačky hlásil tímu, že Norris ulial štart. Samotný pilot po pretekoch s potmehúdskym úsmevom a slovom „neviem“ reagoval na otázku, čo sa stalo na štarte. Nakoniec mu to prešlo, ale zrejme len o vlások.

Norrisov pohyb na štarte totiž neaktivoval transpondér FIA. Komisári vysvetlili, že tento štandardný transpondér je jediným platným parametrom na určenie toho, či pilot ulial štart. A keďže Norrisov obmedzený pohyb vpred zostal v rámci existujúcich tolerancií, Brit vyviazol bez ujmy.

„Komisári preskúmali dáta z polohovacieho a kontrolného systému, prezreli si videozáznamy, a zistili, že opakované zábery možno odhalili monopost s číslom 4, ako sa pohol pred signálom pre štart,“ uvádza sa v stanovisku komisárov.

„Transpondér schválený FIA umiestnený v monoposte však neindikoval uliaty štart. Článok 48.1 písm. a) Športových pravidiel Formuly 1 jasne uvádza, že posúdenie, či došlo alebo nedošlo k porušeniu pravidiel pri štarte, sa má vykonať podľa transpondéra, ktorý neukazoval uliaty štart. Za daných okolností sme neprijali žiadne ďalšie opatrenia,“ vysvetlili komisári.

Zdá sa teda, že Norris by vyviazol aj v prípade, že by sa transpondér v jeho aute ukázal ako nefunkčný alebo nesprávne kalibrovaný. Očividne neexistuje spôsob, ako rozhodnúť na základe analýzy videozáznamu a v tomto prípade je pre komisárov smerodajný jedine transpondér.

„Neviem, čo sa stalo. Došlo k tomu strašne rýchlo. Trochu som sa pohol, pokúsil som sa hneď zastaviť a potom som sa opäť rozbehol. Celkovo som tým však stratil, nič som tam nezískal,“ povedal Norris po pretekoch pre televíziu Sky.

Vysvetlenie teda máme, ale zrejme nie každého uspokojí. Aj komentátori na televízii Sky Sports si počas pretekov, aj po ich skončení, mysleli, že to mala byť penalizácia. Nikomu nevadilo, že Norris sa pohol pred zhasnutím červených svetiel, problém bol, že opustil štartovací box a teda prekročil bielu čiaru. Ak by to tak bolo, z pohľadu na opakované zábery sa zdá jednoznačné, že porušil pravidlá. Dokonalým príkladom toho je krátka analýza bývalého pilota Anthonyho Davidsona pre televíziu Sky.

„Tu je okamih, na ktorý Lando poukazuje, keď sa pohol a očividne sa nachádza mimo štartovacieho boxu. Podľa mojich znalostí pravidiel, a ja nie som komisár, pokiaľ sa jazdec pri štarte nachádza mimo štartovacieho boxu, znamená to penalizáciu. Možno pre to, že zastavil a zo športového hľadiska tým nič nezískal, v skutočnosti dokonca stratil, sa nad ním zľutovali, ale neviem. Rád by som sa porozprával s komisármi a vypočul si ich teórie a myšlienky za týmto rozhodnutím,“ povedal Davidson.