logo F1online.sk

Ferrari je podozrivo dobré v pretekovom tempe, píše Hughes

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 2. 2024

Robiť predikcie na základe predsezónnych testov je častokrát ako variť z vody. Poprední žurnalisti však trvajú na tom, že sa to dá, aj keď nič nedokážete vypočítať s presnosťou na stotinu sekundy. Hoci nepoznáme motorové režimy jednotlivých tímov a množstvo ich paliva, z historickej skúsenosti a s nejakou tou odchýlkou dokážeme spísať zaujímavú analýzu. A len málokto je v tejto disciplíne lepší ako ostrieľaný reportér portálu The Race Mark Hughes.

Keby vám vychádzali drobné rozostupy a piloti jazdili vyrovnane v rovnakom čase a na rovnakých pneumatikách, potom by sme mohli špekulovať o množstve paliva a motorových režimoch. Druhý deň testov nám však v prípade pretekového porovnania ponúkol zaujímavé dáta. Začnime však kvalifikačnými simuláciami.

„Porovnanie tempa si, samozrejme, vyžaduje určité predpoklady – v našom prípade je to predpoklad, že Red Bull a Ferrari používajú rovnaké množstvo paliva. To však nemusí byť pravda,“ varuje Hughes na úvod svojej analýzy.

„Nedávna história však naznačuje, že tieto dva tímy v skutočnosti jazdia s pomerne podobnou záťažou – odvodzujeme to z výsledkov kvalifikácie v úvode sezóny v porovnaní s predsezónnymi testami. Minulý rok bol v bahrajnskej kvalifikácii rozdiel medzi najrýchlejšími jazdcami týchto dvoch tímov dosť podobný tomu, ako to vyzeralo na testoch,“ uviedol Hughes.

„Vzorce z posledných pár sezón naznačujú, že Mercedes a McLaren jazdia na testoch s vyššou záťažou, Aston Martin zas s nižšou. To, samozrejme, nemusí byť nevyhnutne prípad tohto roka, ale je to to najlepšie, z čoho môžeme vychádzať,“ dodal známy novinár.

Dajú sa porovnať jazdy na C3 a C4?

V druhý deň testov nasadilo Ferrari do akcie mäkšiu zmes C4. Budúci víkend však budú „softami“ gumy C3, s ktorými vo štvrtok zajazdili najrýchlejšie časy Pérez, Hamilton a Norris. Sainz bol na pneumatikách C4 o 758 tisícin rýchlejší ako Pérez na C3. Čo to znamená? Podľa Pirelli sú pneumatiky C4 „o päť až šesť desatín rýchlejšie“ ako C3. Skutočnosť je však zrejme predsa len trochu odlišná.

Sainz absolvoval rýchle kolá na C3 a C4 v krátkom slede asi pätnásť minút za sebou. Rozdiel v časoch bol okolo sedem desatín. Niečo podobné urobil aj Daniel Ricciardo, ktorého jazdy na C3 a C4 oddeľovalo len desať minút a rozdiel v časoch bol podľa Hughesa asi šesť desatín.

Teraz by sme mohli zaradiť do rovnice ďalšie premenné. Napríklad Pérez bol vlani v kvalifikácii v priemere o tri desatiny pomalší než Verstappen. Sainz však bol o osemnásť stotín pomalší ako Leclerc. Mohli by sme hovoriť aj o motorových režimoch či množstve paliva, ktoré nepoznáme, ale v každom prípade to nevyzerá, že by Ferrari v kvalifikačnom tempe prepadalo. „Všetko, čo sme doteraz videli, naznačuje, že nové Ferrari je veľmi rýchle na jedno kolo, rovnako ako minuloročný monopost,“ skonštatoval Hughes.

„Lewis Hamilton urobil popoludní s Mercedesom veľký pokrok a z počiatočných problémov s vyvážením sa prepracoval k niečomu oveľa lepšiemu. Jeho najlepšie kolo s nízkym objemom paliva však bolo približne o pol sekundy pomalšie než Sainzovo, a to aj s prihliadnutím na rozdiel šesť desatín v zmesiach pneumatík. Lando Norris na McLarene bol o ďalšie dve desatiny pomalší ako Mercedes, ale musíme jedným dychom dodať, že oba tieto tímy v minulosti jazdili na testoch s vyšším množstvom paliva ako Red Bull a Ferrari,“ uviedol Hughes.

„Daniel Ricciardo bol opäť najrýchlejší zo zvyšku sveta a hoci jeho piatemu najrýchlejšiemu času pomohla pneumatika C4, s pripočítaním šiestich desatín sekundy dosiahol približne rovnaký čas ako Lance Stroll. Aj keby sme však k jeho času prirátali efekt Fernanda Alonsa, stále je to približne o päť desatín pomalší čas, ako zajazdil McLaren,“ uviedol Hughes, čím asi nepotešil fanúšikov zeleného tímu.

Ďalším tímom v poradí je podľa britského reportéra Alpine, ktorý zaostáva za RB a Aston Martinom asi o desatinu. Za nimi nasledovali Sauber, Williams a Haas.

Teraz príde nečakaný zvrat

Poďme k pretekovému tempu, ktoré prinieslo oveľa menej vyrovnané čísla ako kvalifikačné. Nie však v tom zmysle, aký by ste očakávali. Nech to znie akokoľvek kruto, je škoda, že v aute nesedel Max Verstappen, pretože pri všetkej úcte k Sergiovi Pérezovi vieme, ako na tom bola v minulej sezóne jeho sebadôvera. Nech však Hughes prekladal čísla akokoľvek, zakaždým mu vyšlo, že Mexičan musel mať vo štvrtok na palube tatrovku s pieskom. „Počiatočný pohľad na pretekové simulácie ponúka odlišný obraz,“ napísal reportér portálu The Race.

„Red Bull a Ferrari absolvovali pretekové simulácie v takmer rovnakom čase a počas troch stintov jazdili postupne na pneumatikách C3, C2 a C1,“ napísal Hughes, čím znegoval argument o rýchlejšej trati v inej fáze dňa. Sainz a Pérez skrátka jazdili zakaždým na rovnakých pneumatikách a takmer v rovnakej fáze dňa. A výsledky boli vskutku pozoruhodné.

„V tomto porovnaní vyzerá Ferrari až podozrivo dobre, pričom tempo naznačuje, že Carlos Sainz by v pretekoch na 57 kôl porazil Sergia Péreza o… nuž, o celú minútu,“ vyhlásil Hughes.

Porovnanie vyzerá nasledovne:

  • Prvý stint:
    •  Sainz (C3) – priemerný čas: 1:38.21s (15 kôl)
    •  Pérez (C3) – priemerný čas: 1:38.65s (13 kôl)
  • Druhý stint:
    •  Sainz (C2) – priemerný čas: 1:37.30s (17 kôl)
    •  Pérez (C2) – priemerný čas: 1:37.46s (18 kôl)
  • Tretí stint:
    •  Sainz (C1) – priemerný čas: 1.35.38s (17 kôl)
    •  Pérez (C1) – priemerný čas: 1:37.13s (21 kôl)

Red Bull odjazdil 52 kôl a Ferrari 49. Hughesovi však na celú dĺžku pretekov vyšlo číslo, ktorému sám neveril. „Ak zoberieme priemerný čas na kolo pre každú z týchto simulácií a vynásobíme ho 57 kolami, Sainz by takéto ‚preteky‘ vyhral o 60 sekúnd. V priemere bol o viac ako sekundu rýchlejší,“ uviedol Hughes.

Takže kým v kvalifikačnom tempe tomuto reportérovi vyšlo, že Ferrari má drobnú prevahu, pri porovnaní pretekového tempa nemohol veriť vlastným očiam. Preto pre úplnosť dodal: „Nemôžeme veriť, že toto je presný obraz skutočného tempa Red Bullu. Ale to hovoria čísla z druhého dňa. Počkajme si na tretí deň a uvidíme, či sa tento zjavný dôkaz potvrdí alebo vyvráti.“

Ak chcete kalkulovať s palivom, tak vedzte, že dvadsať kilogramov navyše znamená približne o šesť desatín pomalší čas. Red Bull by teda musel mať na palube poriadnu záťaž, aby odôvodnil stratu rovnej sekundy. V hre je však množstvo premenných a v tomto prípade musíme, bohužiaľ, zarátať do rovnice aj umenie a sebadôveru Sergia Péreza, ktorý vlani nezriedka strácal na Verstappena pol sekundy.

Preto bude zaujímavé sledovať posledný tretí deň. Popoludní by totiž mali byť v akcii Max Verstappen a Charles Leclerc. V poslednej hodine alebo polhodine očakávame záverečné kvalifikačné simulácie na najmäkších pneumatikách, ale tiež dlhé pretekové simulácie. Tímy totiž majú milý zvyk odjazdiť v posledný deň konštantne celú dĺžku pretekov. Inými slovami, autá natankujú až po okraj a simulujú preteky na 57 kôl vrátane zastávok v boxoch.