logo F1online.sk

Neweyho zaujal Mercedes W15. Predné krídlo len tak neskopíruje, upozorňuje Collins

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 2. 2024

Po prvom dni predsezónnych testov môžeme vyhodiť do koša teóriu, že Mercedes sa svojím novým predným krídlom snažil len zmiasť konkurenciu. Na monoposte sme totiž verziu s “drôtom” na vnútornej strane videli aj dnes. “Geniálne” riešenie však nie je pre každého, aj keď Newey poukazoval zrejme naň ako na novinku, ktorá ho veľmi zaujala.

“Newey na predstavení monopostu povedal, že na Mercedese našiel inováciu, ktorá mu prišla ‘zaujímavá’,” píše reportér BBC Andrew Benson. “Neodhalil však, čo tým myslel. Podozrenie padá na návrh predného krídla.”

Práve v súvislosti s riešením predného krídla Mercedesu sa skloňujú výrazy ako geniálny alebo šikovný. Inžinieri z Brackley totiž našli v pravidlách zaujímavú dieru, na ktorú FIA nepomyslela, keď ich spisovala a snažila sa ukončiť éru rôznych vírov, medzi inými aj víru Y250.

“Mercedes to tu spravil veľmi šikovne,” zhodnotil expert F1 TV na techniku Sam Collins počas prvého dňa testov. “Z najvyššej klapky predného krídla vzniká vonkajší prvok. Vedľa je v podstate drôt, ktorý je tu len pre to, aby boli splnené pravidlá. Všetky tieto klapky musia byť spojené po celej šírke predného krídla bez medzier či štrbín, ktoré sme zvykli vidieť.”

“Mercedes sa rozhodol, že chce mať staré predné krídlo,” pokračoval narážajúc na krídla, ktoré sme videli naposledy v roku 2021. Vtedy sa vnútorné “ostré” špičky nemuseli dotýkať nosa, a tak ich inžinieri využívali ako generátory vírenia.

V súčasných pravidlách však nikde nie je vyslovene uvedené, že všetky klapky predného krídla musia byť spojené od nosa až po koncovú lištu. A pri bližšom pohľade uvidíme, že “drôt” skutočne nie je spojený so zvyškom poslednej klapky.

Pravidlá sú koncipované inak. Medzi jednotlivými klapkami krídla musí byť 5-15 milimetrov a zároveň zadná hrana každej klapky (okrem tej poslednej) nesmie byť viditeľná pri kolmom pohľade zhora. Musí ju teda zakrývať klapka, ktorá je vyššie. Zjednodušene povedané: klapky predného krídla majú pripomínať schody.

Z tohto titulu Mercedes musel na predné krídlo pridať tenký “drôt”. Práve vďaka nemu pri pohľade zhora nie je vidieť zadnú hranu predposlednej klapky.

“Táto drobná čierna časť zabezpečuje, že je to legálne,” prikyvuje Sam Collins. “Je to niečo, s čím sa všetky tímy budú hnať do veterného tunela, aby to podrobne preskúmali a zistili, o čo tu ide. Skopírovať to však nie je len tak. Má to obrovský dopad na zvyšok monopostu.”

Mercedesu by ešte mohla klepnúť po prstoch FIA. Podľa talianskeho reportéra Pierguiseppa Donadoniho však už “insideri z dvoch tímov potvrdili, že existuje len málo dôkazov proti legálnosti predného krídla monopostu W15”, keďže tomuto krídlu už “dala zelenú aj FIA”.

Technický riaditeľ F1 Pat Symonds pre The Race uviedol, že interpretácia Mercedesu je “veľmi zaujímavá”, ale zároveň sa odkazuje aj na bájneho “ducha pravidiel”. Tento duch sa skloňuje pri každom pokuse o prinavrátenie vzdušných vírov, ktoré by odkláňali prúdenie od auta smerom do strán.

“Jedna otázka znie: Je to naozaj v duchu pravidiel?” spytuje sa Pat Symonds. “Podľa litery pravidiel to regule spĺňa, o tom niet pochýb. Je to však vec, ktorú tu chceme mať? Neviem, to je možno na debatu. Najskôr musíme zistiť, aký veľký efekt to bude mať.”

2. tréning - VC Bahrajnu 2024

George Russell
Lewis Hamilton
Fernando Alonso
PilotTímČasStrataKolá
1.
Lewis Hamilton
Mercedes1:30,37425
2.
George Russell
Mercedes1:30,580+0,20623
3.
Fernando Alonso
Aston Martin1:30,660+0,28622
4.
Carlos Sainz
Ferrari1:30,769+0,39525
5.
Oscar Piastri
McLaren1:30,784+0,41027
6.
Max Verstappen
Red Bull1:30,851+0,47725
7.
Nico Hülkenberg
Haas1:30,884+0,51023
8.
Lance Stroll
Aston Martin1:30,891+0,51726
9.
Charles Leclerc
Ferrari1:31,113+0,73926
10.
Sergio Pérez
Red Bull1:31,115+0,74126
11.
Alex Albon
Williams1:31,333+0,95926
12.
Daniel Ricciardo
RB1:31,516+1,14226
13.
Logan Sargeant
Williams1:31,715+1,34127
14.
Kevin Magnussen
Haas1:31,764+1,39027
15.
Júki Cunoda
RB1:31,881+1,50729
16.
Pierre Gasly
Alpine1:31,951+1,57725
17.
Valtteri Bottas
Stake1:32,001+1,62724
18.
Esteban Ocon
Alpine1:32,027+1,65325
19.
Kuan-jü Čou
Stake1:32,048+1,67428
20.
Lando Norris
McLaren1:32,608+2,23425

Súvisiace články