logo F1online.sk

Posledný Haas zrejme netreba motivovať: V Bahrajne budeme poslední, vyhlásil Komacu

Ajao Komacu
© X/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 2. 2024

Pre ľudí vo Formule 1 je vždy dôležitá motivácia, ambícia a smerovanie. Potrebujete mať plán a víziu, ktorú svojim ľuďom predáte, aby tí vedeli, že ich práca smeruje k lepším zajtrajškom. Každý, kto pracuje vo Formule 1, od pilotov po mechanikov, je súťaživý a chce vyhrávať. Viete si teda predstaviť, ako asi môže na Haas zapôsobiť, keď jeho nový šéf v jednom zo svojich prvých vyhlásení odsúdil svoj vlastný tím na posledné miesto.

Pripomína nám to trochu ázijskú mentalitu. Tamojší ľudia sú veľmi zdvorilí a často príliš úprimní. Podľa mnohých je aj toto dôvod, prečo Japonsko stále čaká na svojho prvého šampióna vo Formule 1. Potrebujete byť bezohľadní, ambiciózni a sebeckí, čo často nie je doména Aziatov.

Haas sa v zime rozlúčil s temperamentným – čo na srdci, to na jazyku – šéfom Güntherom Steinerom, aby za svojho nového šéfa vymenoval muža s technickým pozadím. Novým bossom sa stal dlhoročný inžinier Ajao Komacu. Samozrejme, nemôžeme ho súdiť pred úplne prvými pretekmi v kresle šéfa tímu, ale jeho komunikácia s verejnosťou má nemalé trhliny.

„Myslím si, že po štarte sezóny v Bahrajne sa budeme pohybovať na konci štartového poľa, ak nie úplne poslední,“ povedal Komacu. „Od môjho nástupu do kresla šéfa tímu som strávil veľa času rozhovormi s manažérmi – v Británii aj v Taliansku – a sú nadšení, pretože máme príležitosť na zlepšenie vo všetkých oblastiach.“

„Dôvod, prečo naša úvodná špecifikácia v Bahrajne nebude dostatočne rýchla, nespočíva v kvalite našich ľudí, ale je za tým neskorý začiatok vývoja nového auta, ktorý ešte pozdržali dvojmesačné prípravy vylepšení na preteky v Austine. Odklonilo to naše zdroje a stratili sme čas, ale tím nachádza dobré zlepšenia vo veternom tuneli. Zdá sa, že vlastnosti monopostu sa uberajú správnym smerom, čo je určite pozitívne,“ dodal Komacu.

Takto sa motivuje posledný tím? Jasné, aj my veľmi dobre vieme, ako na tom Haas je, ale svojim ľuďom musíte „predať“ niečo viac, musíte im dať nádej na lepšie zajtrajšky, musíte ich presvedčiť, že bude lepšie. Prehnaná úprimnosť vám v tomto „Klube piraní“ neosoží.

Slová nového šéfa pritom veštia Haasu ešte pochmúrnejšiu budúcnosť. Veď tento tím bol obvykle silný práve na začiatku roka, keď vložil dlhé mesiace do vývoja nového auta a potom dlho pripravoval jedno alebo dve vylepšenia v priebehu samotnej sezóny. Teraz však Komacu hlási pomalý začiatok roka, ale skvelý vývoj v jeho priebehu, čo, povedzme si pravdu, nikdy nebola silná stránka Haasu. Podľa nového bossa sa však práve na tejto slabine pracuje.

„Preto robíme zmeny v organizácii technického oddelenia, aby sme všetky zistenia na trati premietli do vývoja auta,“ vyhlásil Komacu. „Ak sa pozriete na predchádzajúcu organizačnú štruktúru, neexistovala jasná cesta, ako uzavrieť kruh. Všetky zistenia z trate teraz prichádzajú na aerodynamické oddelenie a k chlapcom pracujúcim vo veternom tuneli a na CFD. Aj keby došlo k nezhodám, každý má aspoň jasno v tom, prečo vyvíjame auto určitým spôsobom.“

„To je jeden z kľúčových dôvodov, prečo sme neboli schopní nasadiť na auto vylepšenia a prepadli sme sa v priebehu sezóny. Teraz pracujeme novým spôsobom a zaviedli sme oveľa väčšiu transparentnosť, otvorenosť a lepšiu komunikáciu. Preto verím, že tento rok máme oveľa väčšiu šancu auto správne vyvíjať,“ dodal Komacu.