Na zamestnancov sa pri rozširovaní kalendára vôbec nemyslí, hnevá sa Villeneuve
V pomerne nedávnej minulosti bolo takmer nepredstaviteľné, aby sa uskutočnili tri preteky za sebou. Dnes je to už bežná prax Formuly 1, ktorá sa opakuje hneď niekoľkokrát do roka. Nie je však správna, tvrdí Jacques Villeneuve.
Prvá trojica pretekov za sebou sa v roku 2024 uskutoční na prelome júna a júla a zvyšné dve po sebe v mesiacoch október – december. Azda tou najnáročnejšou bude práve posledná. Jednak z toho dôvodu, že posádky tímov a príslušníci médií budú na sklonku roka už poriadne unavení, a rovnako tak pre náročný medzikontinentálny let z Las Vegas do Kataru.
Čo si o tom všetkom myslí vždy zhovorčivý Jacques Villeneuve? „Bude to nesmierne náročné,“ povedal na margo posledného „triple-headeru“ majster sveta z roku 1997. „Obzvlášť náročné to bude pre médiá. Myslím si, že o tejto skupine sa v tomto kontexte málokedy hovorí. Náklady komplexne stúpajú – hotely, cestovanie –, a preto sa im tieto presuny nesmierne skomplikovali.“
„Tímy na rozdiel od médií nájdu spôsoby, ako cestovať. Taktiež stojí za to zvážiť rotáciu zamestnancov, aj keď by to pre nich mohlo byť zložité. Časové pásmo je v nesprávnom smere (pri presune z Las Vegas do Kataru, pozn. red.), takže presunom čas nezískavate, ale strácate. Je veľmi hektické pripraviť, zostaviť tímy, catering a tak ďalej. Všetko to chce čas. Mať tri podujatia za sebou, hoci Katar nie je od Abú Zabí ďaleko, bude veľmi únavné, obzvlášť na konci roka a sezóny, ktorá sa končí v decembri. Bude to náročné aj pre mechanikov, nielen jazdcov,“ zdôrazňuje víťaz jedenástich veľkých cien.
Kanaďan si myslí, že za jeho čias mali posádky tímov a tiež médiá úlohu jednoduchšiu. Podujatí bolo v kalendári omnoho menej a tri konajúce sa preteky za sebou bol de facto neznámy pojem.
„V časoch, keď sa testovalo, bolo menej pretekov, ale veľa testovania. Z pohľadu množstva najazdených kilometrov a dní strávených na trati to bolo pre jazdca zrejme náročnejšie, ale mali ste k dispozícii dva tímy – testovací a pretekársky. Mechanici, ktorým dnešná doba nepraje, tak mali čas otočiť sa domov.“
Villeneuva na jednej strane mrzí, že trávia mechanici všetok čas s tímom ďaleko od domova, no na strane druhej dodáva, že svoje zamestnanie si zvolili dobrovoľne – nikto im ho nenanútil.
„Toto zamestnanie ti bráni mať deti, ale je to tvoja voľba. Táto práca je zároveň tvojou vášňou. Uvedomíš si to, akonáhle s ňou začneš. Na následné sťažovanie sa je už neskoro, pretože keď sa tomu začneš venovať, si šťastný, že tu prácu robíš, že môžeš cestovať. Je to tvoja voľba, nič ti nebráni nájsť si prácu v okolí tvojho bydliska.“
„Noví chlapci, ktorí prídu do športu, vedia, do čoho idú. Je to tá istá súťaž, čo v minulosti, len zatiaľ čo v minulosti pozostávala zo sedemnástich pretekov, v súčasnosti je toto číslo vyššie. To im trocha sťažuje výber. Formula 1 sa však teší rovnakej obľube, ako kedysi, takže sa nemôžete sťažovať. Nikto sa nechce vrátiť do nižšej kategórie,“ uzavrel Villeneuve.