logo F1online.sk

Nekopírujte, ak tomu nerozumiete, radí Waché

Pierre Waché
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 1. 2024

Stane sa Formula 1 šampionátom v kopírovaní? Nuž, v tomto biznise rozhodne nevyhrá najlepšia kópia, ale najlepší nápad. Napodobovanie šampiónov bolo v minulosti typické hlavne pre tímy stredu poľa, ale po dvoch sezónach s novými technickými pravidlami sme sa dozvedeli, že v podstate len jeden to všetko poskladal správne, kým ostatní sa zmýlili. V roku 2024 teda očakávame úplnú konvergenciu konceptov, aj keď technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché pripomína, že nestačí len vidieť, ale treba aj chápať.

Jeho tím rozhodne vytvoril najúspešnejší koncept vo Formule 1 po roku 2022. Ten si teraz z veľkej časti osvoja aj hlavní konkurenti majstrov sveta. Treba však povedať, že nie všetky zaujímavé nápady stvoril Red Bull. Tiež je viac ako pravdepodobné, že veľa dobrých nápadov ešte zostalo neodhalených.

„Myslím si, že kopírovanie je možné, ale vo všetkých technických odvetviach na svete je ‚ako‘ len jeden z aspektov. Najdôležitejším aspektom je ‚prečo‘,“ povedal pre magazín Autosport technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché. „Ak neviete prečo, môžete kopírovať, koľko chcete, ale je lepšie zostať pri tom, čomu rozumiete.“

Nie je nijakým tajomstvom, že kopírovanie je vo Formule 1 bežné. Čím väčšia a bohatšia stajňa, tým väčšia armáda fotografov, ktorí zásobujú inžinierov tisíckami záberov konkurencie. Ani technický šéf Red Bullu túto skutočnosť nijak neskrýva. „Niektoré veci kopírujeme. Možno kopírujeme nesprávne veci, ale človek hľadá inšpiráciu aj u druhých,“ povedal Waché.

„Vidíte niečo u ostatných, pridáte k tomu ďalšiu myšlienku a rozvíjate svoj koncept, svoje silné stránky a svoje kapacity. Musíte tomu však aj rozumieť. Keď kopírujete, len aby ste kopírovali, tak to nefunguje. Potrebujete vedomosti a tiež musíte vedieť, čo chcete dosiahnuť. Ak necielite na určité charakteristiky, nič vám to neprinesie,“ povedal technický riaditeľ Red Bullu.

Ten zároveň povedal, že neuveriteľne dominantný monopost RB19 nepovažuje za dokonalý. Na dominancii Red Bullu sa totiž podieľali aj chyby a problémy ostatných. Výkonnosť v F1 je relatívna v porovnaní s ostatnými. „Môžete mať rovnaké auto a ostatní odvedú lepšiu prácu ako vy,“ povedal francúzsky inžinier.

„My sme dali všetko dokopy. Auto malo nejaké slabiny, ale nie veľké. Aerodynamicky bolo dosť účinné a takáto vlastnosť je jednoznačne kľúčová. Tiež bolo pomerne šetrné k pneumatikám v pretekovom tempe. To je podľa mňa jeden z kľúčových aspektov, pretože keď sa pozriete na kvalifikácie, tak sme neboli zakaždým na pole position, ale vyhrali sme všetky preteky okrem jediných,“ povedal Waché.