logo F1online.sk

Stella vysvetľuje tajomstvo tohtoročného úspechu. McLaren ho však ešte nevyužil naplno

Andrea Stella
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala18. 12. 2023

Skokanom roka 2023 je rozhodne McLaren. Britský tím v úvodných veľkých cenách pôsobil dojmom, akoby nevedel, kde je sever, no razom sa premenil na čierneho koňa a začal prehovárať do bojov o pódiá a párkrát dokonca aj o víťazstvo. Čo je však dôvodom úspechu? Šéf tímu Andrea Stella hovorí najmä o reštrukturalizácii oddelenia aerodynamiky.

Keď Mika Häkkinen na jar tohto roka predpovedal McLarenu svetlú budúcnosť, nikto mu neveril. Na nedeľnej EisKing TOUR v Bratislave tak vysvetľoval, ako vlastne vedel, že McLaren spraví taký obrovský skok vpred. Ako to však vidia v samotnom McLarene?

Šéf stajne Andrea Stella poukazuje na rošády na oddelení aerodynamiky, ale aj technického oddelenia ako takého. Tento domino efekt spustil ešte na začiatku sezóny odchod bývalého technického riaditeľa Jamesa Keya. Kocky však už boli rozložené dávnejšie.

V rozhovore pre motorsport.com Andrea Stella vysvetľoval, čo pomohlo McLarenu k výkonnostnej obrode. “Technická reštrukturalizácia bola tým podstatným prvkom, ktorý nám to umožnil. Samotná reštrukturalizácia však zahŕňa aj ľudí, ktorí u nás ešte ani nezačali pracovať. Bavíme sa o novej technickej konfigurácii, do ktorej patria traja technickí riaditelia. Dvaja z nich ešte u nás nezačali.”

“Peter Prodromou má pod palcom aerodynamiku, David Sanchez výkonnosť a koncepciu, Rob Marshal má zas na starosť inžinierov a konštrukciu,” pripomenul rozdelenie úloh v McLarene jeho šéf.

Vzápätí pokračoval: “Táto štruktúra sa postarala o jednoznačné prerozdelenie zodpovednosti. Umožnila nám tiež reštrukturalizáciu aerodynamického oddelenia, čo bolo z krátkodobého hľadiska kľúčové. Do vedúcej pozície sa dostal Peter Prodromou, ktorému asistoval Giuseppe Pesce. Títo chlapci boli absolútne kľúčoví pri určovaní nového vývojového smeru monopostu z hľadiska aerodynamiky.”

McLaren sa tak v januári môže tešiť na dve veľké posily. Bývalému šéfovi aerodynamiky vo Ferrari Davidovi Sanchezovi a niekdajšiemu šéfovi inžinierov Red Bullu Robovi Marshallovi totiž vypršia nútené dovolenky a konečne sa budú môcť pripojiť k technickému oddeleniu McLarenu. Bude to vyvrcholenie náboru, do ktorého patrí viac než desiatka mien.

Pre fanúšikov McLarenu je skvelou správou, že papájoví sa dostali na pódiá už pred ich príchodom. Navyše treba poznamenať, že aj so starým veterným tunelom. Ten nový bol spustený počas leta, a tak z neho bude profitovať až budúcoročný monopost. McLaren má tak v rukáve ďalšie tromfy, ktoré ešte nestihol využiť.

Budúcoročný monopost je už vyvíjaný v novom veternom tuneli. “Umožnilo nám to využiť talent, ktorý sme už mali k dispozícii v McLarene, pretože sú to tí istí ľudia, ktorí sa starajú o návrhy konštrukcií.”

“Podstatou nášho prístupu k ľuďom je odomknutie ich talentu tým, že určíme jasný smer a ciele. Takisto sa staráme o to, aby ľudia mali právomoci a aby sme pracovali s nadšením. Toto je kľúčové a s tým budeme pracovať aj v budúcnosti,” doplnil Stella.

Súvisiace články