logo F1online.sk

Famin: Pomer spaľovacieho a elektrického motora musí zostať 50 na 50

Esteban Ocon a Pierre Gasly
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 12. 2023

V roku 2026 čaká Formulu 1 veľká zmena pravidiel. Zmenia sa nielen monoposty, ale aj pohonné jednotky. S cieľom podporiť ekologické ciele tohto športu, držať krok s automobilovým trhom a zároveň prilákať ďalšie automobilky, padlo rozhodnutie radikálne zvýšiť podiel elektriny, čo však narazilo na problémy. Podľa šéfa Alpinu Bruna Famina je však už na nejaké radikálne zmeny neskoro.

Bol to hlavne Red Bull, ktorý v priebehu tejto sezóny vyjadril obavy, že v roku 2026 budú musieť piloti uberať plyn a dokonca podraďovať na konci dlhých roviniek, pretože bude nevyhnutné rekuperovať stratenú energiu. Aby sa to vyriešilo, navrhol Red Bull zmeniť pomer podielu spaľovacieho motora na 55 ku 45 alebo dokonca 60 ku 40, miesto plánovaných 50 na 50.

To však narazilo na tuhý odpor konkurencie a navrhovaná zmena sa nepáči ani dočasnému šéfovi Alpinu Brunovi Faminovi, ktorý predtým viedol motorové oddelenie stajne. „Myslím si, že všetci máme obavy a všetci pracujeme – Formula 1, FIA, tímy, dodávatelia pohonných jednotiek – s cieľom nájsť správne finálne pravidlá,“ povedal francúzsky inžinier pre Motorsport.com.

„Povedal by som, že v nasledujúcich mesiacoch stále môžeme pracovať s energiou a podľa mňa sa nie je kam ponáhľať. Keďže boli technické pravidlá schválené už dosť dávno, takmer pred rokom a pol, všetci dodávatelia pohonných jednotiek tvrdo pracujú. Všetci už urobili dôležité rozhodnutia a vybrali si smer, ktorým sa chcú vydať, a technológie, ktoré chcú vyvinúť,“ hovorí Famin.

„Nie je správne teraz meniť pravidlá. Niečo také je neprijateľné. Som však presvedčený, že spolu s technickými pravidlami pre šasi vymyslíme dobré autá, ktoré prinesú dobrý šport,“ uistil verejnosť dočasný šéf Alpinu.

Zástupcovia Formuly 1 na túto tému svojho času povedali, že tímy vychádzali z neaktuálnych údajov. Obavy vraj mohli vzniknúť aj tak, že pri simuláciách počítali s novými motormi, ale so starými autami, ktoré majú veľký odpor vzduchu. Aj podľa Famina sa pri práci na novej generácii monopostov kladie veľký dôraz na konštrukciu podvozku a aktívnu aerodynamiku, ktoré to majú vykompenzovať.