logo F1online.sk

Bude tohtoročný titul rovnako hodnotný ako iné? Hill má obavy…

Lewis Hamilton, Damon Hill, Martin Brundle
© Twitter/Damon Hill
Milan Kubala
Milan Kubala25. 5. 2020

Aby bol šampionát Formuly 1 z pohľadu pravidiel uznaný za právoplatný, je potrebné, aby sa skladal z aspoň ôsmich podujatí. Jedna vec je štatisticky uznaný titul majstra sveta, no niečo úplne iné môže naň hovoriť pohľad fanúšikov. Damon Hill si v tomto smere nie je tak celkom istý, že ročník 2020 bude považovaný za rovnocenný s ostatnými.

V poslednej dekáde sa ešte nestalo, že by počet veľkých cien klesol pod devätnásť. Sezóna býva okrem toho natiahnutá až na deväť mesiacov, čo kladie veľké nároky na udržanie si výkonnosti počas celého roka. Teraz bude kalendár poriadne nahustený, nuž do veľkej miery bude platiť, že kto vyštartuje dobre, ten bude jednou nohou na decembrovom galavečeri FIA — na tradičné nasadzovanie vylepšení totižto nebude čas, a teda ani na pokusy o zvrátenie nepriaznivého bodového stavu.

“Jednou z mojich najväčších obáv je, že tohtoročný šampionát bude vnímaný ako menejcenný,” uviedol Damon Hill pre Evening Standard. “Nechcete vyhrať a potom počúvať ľudí, ako vravia — veď to ani nebol poriadny ročník. Treba zdôrazňovať, že to bude rovnako náročné ako hocikedy inokedy. Aj keď nebude to pre vás až také zadosťučinenie, ako keď absolvujete kompletný ročník, pretože forma ľudí a tímov sa mení, a to je tá pravá výzva — či túto formu dokážete udržať počas celého ročníka.”

Na plánovaných 22 veľkých cien môžeme zabudnúť. Chase Carey je stále optimisticky naladený a verí, že v skrátenej sezóne budú chýbať len štyri súťažné víkendy, a teda, že na formulové prenosy sa budeme pozerať až osemnásť nedieľ roka 2020.

Hill je opatrnejší, no Careyho víziu nepovažuje za neuskutočniteľnú. “Celkom dobre si viem predstaviť, že by zvládli až osem európskych podujatí a potom štyri zámorské. Už to by bol obrovský úspech. Spolu by to činilo dvanásť pretekov, čo vnímam ako realistické. Musím však povedať aj to, že som vždy vyjavený z toho, čo Formula 1 dokáže aj napriek všetkým očakávaniam zmanažovať. Myslím si však, že dvanásť znie dobre.”

Väčšina — ak nie všetky — z týchto pretekov sa odohrá za zatvorenými dverami. Podľa Hilla by to mohla byť väčšia nevýhoda pre pilotov, ktorí čerpajú energiu od svojich fanúšikov. A ani domáce preteky nebudú tým, čo obyčajne.

“Nigel Mansell zvykol hovoriť, že domáce publikum vám pridá na rýchlosti sekundu na kolo,” pripomenul šampión z roku 1996. “Nie som si tým tak celkom istý, ale faktor domáceho prostredia určite existuje. Súčasťou toho je fakt, že ste nabudení. Len ťažko sa bude dať nejako nahradiť celá tá atmosféra.”

Ako prvý bude v domácom prostredí Red Bull. Na bývalom okruhu A1 Ring sa monoposty predstavia už na začiatku júla. Štart so sebou prinesie aj riziká, ale tie podľa Damona Hilla nebudú také veľké, aby sa oplatilo s otvorením sezóny ďalej vyčkávať.

“Formula 1 je veľmi čulý biznis, vedia, že nemôžu donekonečna len sedieť s prekríženými nohami,” konštatuje Hill a dopĺňa, že bezpečnostné štandardy budú postavené naozaj vysoko: “Okrem toho budú všetci pod takým dohľadom, že v paddocku F1 to bude možno bezpečnejšie než hocikde inde. Všetci budú testovaní. Ak sa niečo prihodí a niekto bude mať pozitívny test, dosť rýchlo bude izolovaný. Všetko to znie ako z Orwellovho románu, ale musíme ten vírus vyňuchať.”

Podstúpiť také intenzívne testovanie sa vyplatí: “Ľudia sú zúfalí a chcú vidieť, že sa niečo deje. Možnože bude Formulu 1 sledovať najviac divákov vôbec.”

Súvisiace články