Eddie Jordan: Na začiatku roka sme si mysleli, že Russell je svetová trieda
Štart kariéry Georgea Russella vo Formule 1 bol pozvoľný, no už vo Williamse ukazoval, že tu nebude len do počtu. Keď sa vlani ocitol zoči-voči Lewisovi Hamiltonovi, darilo sa mu tieto dojmy potvrdzovať. Čo však sezóna 2023? Eddie Jordan naznačuje, že on už na mladého Brita zmenil názor.
Posledné preteky sezóny vyšli viac Georgeovi Russellovi ako Lewisovi Hamiltonovi. Keďže vo Formule 1 je pilot vždy len taký dobrý, aké dobré boli jeho posledné preteky, Russell azda unikne podobne kritickým hodnoteniam, aké si pripravil Eddie Jordan ešte pred štartom víkendu v Abú Zabí.
V podcaste Formula For Success s bývalým pretekárom Martinom Donnellym, ktorého formulovú kariéru ukončila v roku 1990 vážna nehoda, rozoberali pilotov v súčasnom štartovom poli. Medzi rečou sa pristavili aj pri jazdcoch Mercedesu.
Bývalý pilot Lotusu Martin Donnelly sňal klobúk pred Lewisom Hamiltonom za to, že to vo Formule 1 stále ťahá a takto úspešne. “Lewis Hamilton toto robí už od roku 2007, celé to cestovanie a lietanie. Aj keď lietate v súkromnom tryskáči, aj tak potrebujete nájsť vnútornú motiváciu, aby ste to robili rok čo rok. Podáva skvelé výkony proti Landovi, Leclercovi, dokonca aj Max sa stále obzerá cez plece.”
“Predvádza to aj teraz a ak mám byť úprimný, George pri ňom vyzerá tak trochu ako z druhej ligy,” zapojil sa Eddie Jordan, bývalý šéf vlastného tímu. “Pritom na začiatku roka sme si o Georgeovi mysleli, že to je kaliber, že on je svetová trieda.”
Russell vysvetľuje svoju bodovú stratu
George Russell na tieto slová nevedomky zareagoval po kvalifikácii v Abú Zabí, keď si ho odchytili reportéri Sky Sports. Na jednej strane uznal, že v tejto sezóne príliš neoslnil, ale jedným dychom ponúkol aj dôvod, prečo sa to stalo.
“Toto je výsledkovo asi moja najhoršia sezóna, bola nanič,” pripustil George Russell. “Nebolo to spôsobené nedostatkom rýchlosti. Na mnohých pretekoch sme mali dobré tempo, ale v nedeľu sme sa nikdy nedopracovali k výsledku.”
“Na každých pretekoch sme na to mali dôvod. Buď nás natlačili do bariéry, alebo v Zandvoorte začalo pršať v nesprávnom kole, alebo v Melbourne sa pokazil motor…” vymenoval niekoľko “zásahov zhora”, ktoré scvrkli jeho bodové konto. “Sú to potom drobné veci, o ktorých si poviete, že je ich ľahké napraviť. Ak sa to stane raz alebo dvakrát, môžete to pripísať smole, no ak sa to stane deväť alebo desaťkrát za rok, už to nie je smola.”
“Celkovo naše auto nie je dostatočne rýchle,” zhodnotil Russell. “Naďalej pracujeme naplno, konkurencia je veľká. Stačí jedna drobná chyba a stratíte celý rad pozícií.”
Lewis Hamilton mal takisto párkrát smolu, v Austine dokonca prišiel o druhé miesto po tom, čo ho komisári diskvalifikovali. Tak či onak, interný súboj vyhral na body v pomere 234:175.
George Russell vysvetlil, že v súčasnej Formule 1 vás vie aj drobný rozdiel v nastaveniach katapultovať hore alebo úplne zraziť na kolená. Aj z tohto pramenia rozdiely medzi kolegami. “Zvládnuť prácu s pneumatikami je ťažké. A podľa mňa by sme to mali pripísať sebadôvere. Touto cestou viete ľahko nájsť desatiny sekundy.”
V iných sériách to takto nefungovalo. “Keď som jazdil na motokárach, vo Formule 4, Formule 3, tak by ste tam jazdili jedno kolo za druhým a časy by sa líšili o polovicu desatiny, možno jednu desatinku. Keď však vo Formule 1 nájdete ten ideálny bod pre pneumatiky, získate aj sekundu na kolo. Je to šialené, no zrazu sa dostanete na koňa a váš kolega sa začína trochu trápiť.”
Aspoň v kvalifikácii to bolo medzi jazdcami Mercedesu mimoriadne vyrovnané. Iba Hamilton s Russellom ťahali vyrovnanú partiu 11:11. “Nikdy sme však nemali rovnakú rýchlosť. Buď skončil on o štyri-päť desatín vpredu, alebo ja. Ťažko sa to chápe, pretože on nikdy nemá čistú stratu štyroch alebo piatich desatín. Je jasné, že dostať tento monopost do optimálneho okna je fuška.”