logo F1online.sk

Alpine čakajú ďalšie dva roky s najslabším motorom. Tím vzdal úsilie o dorovnanie výkonu

Pierre Gasly, Alpine zozadu
© Renault SAS
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 11. 2023

V polovici sezóny zaujala motoristickú verejnosť správa, že automobilka Renault sa pokúsi dosiahnuť vyrovnanie výkonu pohonných jednotiek naprieč štartovým poľom. Pravidlá niečo také skutočne umožňujú a tímy sa na tejto klauzule dohodli v čase prijatia zmrazenia vývoja motorov. Ako sa však ukázalo, na pomoc Alpinu chýbala dostatočná politická vôľa.

Keď sa tímy v roku 2021 dohodli na zmrazení vývoja pohonných jednotiek, nechali si otvorené zadné vrátka pre prípad, že by sa objavila veľká výkonnostná medzera medzi dodávateľmi. Využitie tejto klauzuly však bolo od počiatku problematické a podľa všetkého bolo závislé od „dobrej viery“ tímov. Zložité sa ukázalo aj samotné definovanie toho, akú stratu musí mať jeden z dodávateľov, aby mohla byť využitá táto možnosť. Inými slovami, rozhodnutie bolo výhradne v rukách konkurenčných tímov.

Ako sme sa dozvedeli už počas Veľkej ceny Las Vegas v prípade Ferrari, vo Formule 1 podáte súperom pomocnú ruku len výnimočne a takmer výhradne s prísľubom iného politického ústupku. Podobne ako snaha Scuderie vyhnúť sa penalizácii, aj úsilie vedenia Alpinu vykonať na svojej pohonnej jednotke niekoľko zlepšení narazilo na odpor konkurencie.

Tento prípad bol najhorúcejší uprostred leta. Presne v čase, keď Francúzi počas Veľkej ceny Belgicka vykonávali čistky v najvyššom vedení stajne, snažili sa pred Komisiou F1 pretlačiť navrhované vylepšenia svojej pohonnej jednotky. FIA v prvej polovici sezóny skúmala výkonnosť jednotlivých motorov a podľa portálu Motorsport.com dospela k záveru, že agregát Renaultu stráca približne 20 až 33 konských síl.

Federácia túto informáciu potvrdila. Aj keď neuviedla presné číslo, stratu Francúzov označila ako „výrazný výkonnostný rozdiel“. Riadiaci orgán tiež uviedol, že „Komisia diskutovala o spôsoboch nápravy tohto nesúladu“ a tímy jej udelili mandát na prehodnotenie situácie a predloženie návrhov riešenia. Bez podpory súčasných dodávateľov však nejde vlak a asi neprekvapí, že Alpine so svojím veľmi obmedzeným politickým vplyvom nakoniec nepochodil.

Motorsport.com uvádza, že dočasný šéf stajne Bruno Famin sa v čase Veľkej ceny Kataru vyslovil, že v rokovaniach o vyrovnaní výkonnosti pohonných jednotiek „nedošlo k žiadnemu progresu“ a pre jeho tím je teraz „prioritou číslo jeden kvalitná pohonná jednotka pre rok 2026“. V súčasnosti tak podľa britského portálu vyzerá situácia viac ako jednoznačne.

„Môžeme prezradiť, že Alpine požiadal, aby sa upustilo od akýchkoľvek budúcich zmien, ktoré by zabezpečili rovnosť vo výkonnosti pohonných jednotiek v rámci súčasného cyklu pravidiel. FIA túto žiadosť akceptovala,” uvádza Motorsport.com, podľa ktorého sa tak Alpine rozhodol, keď bolo bez všetkých pochybností jasné, že pre svoju snahu nezíska dostatočnú politickú podporu.

Inak povedané, tímy sa na svoje predchádzajúce slová z roku 2021 zvysoka vykašľali a našli si tisíc dôvodov, prečo sa Alpinu táto klauzula netýka. Dobrá či zlá vôľa, Francúzi sa nakoniec rozhodli, že bude lepšie investovať všetky zdroje do novej pohonnej jednotky pre rok 2026. Snaha inžinierov a jazdcov v nasledujúcich dvoch rokoch bude tak trochu ako ísť do prestrelky s nožom v ruke, ale Alpine nemá na výber.

Podľa Motorsport.com sa má formálna bodka za týmto prípadom urobiť na najbližšom zasadnutí Komisie F1 v Abú Zabí. Portálu sa podarilo získať aj oficiálne stanovisko stajne, ktorá potvrdila, že táto záležitosť je uzavretá. „Po diskusiách s FIA sme ako dodávateľ pohonných jednotiek aktívne rozhodli, že sa touto záležitosťou nebudeme ďalej zaoberať, pričom sme vzali na vedomie stanoviská FIA a ostatných dodávateľov,“ uviedol Alpine.

„Téma vyrovnania výkonnosti pohonných jednotiek bola pôvodne predložená FIA počas júlového zasadnutia Komisie F1, po ktorom sme prehodnotili, aké máme možnosti a aké vylepšenia výkonu by sme mohli vykonať v súlade s predpismi a džentlmenskou dohodou medzi dodávateľmi. Rýchlo sme dospeli k záveru, že to nestojí za náš čas a snahu. Navyše by tým došlo k rozptýleniu nášho úsilia pri vývoji na rok 2026, a to za cenu malého zlepšenia výkonnosti,“ uviedol francúzsky tím.