AMuS odhalil podobu novej generácie F1: Menšia, ľahšia a efektívnejšia (+FOTOGALÉRIA)
Formula 1 v spolupráci s FIA intenzívne pracuje na podobe nových technických pravidiel. V roku 2026 čaká náš šport vstup do novej éry. Nielenže sa dočkáme úplne nových pohonných jednotiek, ale zmení sa aj aerodynamika a vzhľad Formuly 1. Nemecký magazín Auto Motor und Sport prišiel s exkluzívnym článkom, ktorý ponúka pohľad na nové technické pravidlá. AMuS dokonca ukázal aj kresby, z ktorých získate dobrú predstavu, ako budú nové autá vyzerať.
Iste, nič z toho nie je oficiálne a my naďalej čakáme na definitívnu podobu technických pravidiel pre rok 2026 a nasledujúce. Myslíme si však, že Nemci majú veľmi dobrý prístup k zákulisným informáciám. Tie sa vznášajú na verejnosti už pár mesiacov a o niektorých zmenách hovorili zasvätení pomerne otvorene aj verejne. Samotný AMuS zhrnul zmeny, ktorých sa dočkáme, do troch slov: menšie, ľahšie a efektívnejšie.
Už aj Pirelli prostredníctvom svojho šéfa pre motoršport Maria Isolu avizuje, že v roku 2026 sa F1 vráti k menším, užším a ľahším pneumatikám. To je jasný dôkaz toho, akým smerom sa má náš šport vydať. Pri pohľade na nové pohonné jednotky máme všetky dôvody na skepticizmus. Ako môžu byť autá s týmito motormi a týmito batériami ľahšie a menšie?
„Popýtali sme sa po padoku a zhromaždili informácie o plánovaných zmenách. Z tých sme vytvorili 3D model monopostu, ktorý je odrazom súčasného stavu rokovaní a plánov,“ napísal Auto Motor und Sport, ktorý k článku pripojil bohatú galériu kresieb nového monopostu vo farbách Audi.
Mnohým z vás určite odľahne, keď vám povieme, že zmenšovanie áut a znižovanie hmotnosti sa stane skutočnosťou. Podľa informácií nemeckého magazínu predstavila FIA pred Veľkou cenou Mexika technickým riaditeľom jednotlivých tímov najnovšiu podobu plánov. Je nevyhnutné čo najviac znížiť odpor vzduchu na rovinkách aj hmotnosť, aby batéria zvládla dodávať výkon okolo 475 konských síl a rekuperačné systémy ju dokázali dobíjať.
„Šírka monopostu sa skráti z 200 na 190 centimetrov, osemnásťpalcové ráfiky nahradia šestnásťpalcové, čím sa priemer a šírka pneumatík zmenší o desať percent,“ oznamuje AMuS svetu prvé zásadné zmeny. To však nie je to najpodstatnejšie, pretože tým snaha o zníženie odporu len začína.
Auto Motor und Sport avizuje zníženie difúzora, zoštíhlenie štruktúr kokpitu a dokonca aj svätožiary, čo zmenší odpor vzduchu. Zmenia sa aj „blatníky“, ako zvykneme familiárne označovať deflektory na predných kolesách, ktoré sa mnohým fanúšikom nepáčia. Ich úlohou je však zredukovať množstvo turbulentného vzduchu od pneumatík, a tak sa v roku 2026 zväčšia, aby uľahčili prenasledovanie.
Privítajte novú generáciu aktívnej aerodynamiky
Nebudeme sa tváriť, že aktívna aerodynamika bude od roku 2026 novinkou. Aj keď sú takéto prvky v súčasnej Formule 1 zakázané, DRS predstavuje výnimku. Ide však o jednoduchú cestu, ako znížiť odpor vzduchu na rovinkách.
„O ďalšie zníženie odporu vzduchu na rovinkách sa postará aktívna aerodynamika,“ píše Auto Motor und Sport. „Minimálne DRS by sa nemalo týkať len zadného krídla, ale po novom aj predného. Zadné krídlo bude mať štyri prvky namiesto dvoch – hlavnú lištu a tri klapky. Na stole sú tiež plány, že pohybovať sa budú aj prvky priečneho krídla alebo difúzora.“
Znie to zaujímavo? Nuž, posúďte sami. Na prvý pohľad je zrejmé, že nový koncept vychádza z toho starého, aj keď prejde zásadnými zmenami. Snaha odľahčiť monoposty zrejme priniesla len obmedzené úspechy, keďže podľa nemeckého magazínu sa má minimálna hmotnosť znížiť asi o dvadsať kilogramov. Nejeden by si želal skôr dvesto, ale na to môžeme za daných okolností zabudnúť. „V súčasnosti sa hovorí aj o znížení až o 25 alebo aj 30 kilogramov,“ vlieva AMuS nádej do žíl fanúšikom. Pomôcť by malo skrátenie rázvoru z 360 na 340 centimetrov. Kratšie a užšie auto automaticky znamená úsporu váhy.
„K zníženiu hmotnosti môže prispieť aj jednoduchšie usporiadanie zavesenia. Diskutovalo sa o návrate k pneumatickému odpruženiu, ale FIA takémuto zjednodušeniu nie je naklonená. Obáva sa totiž, že tým pripraví pôdu pre novú vývojovú vojnu v tejto oblasti,“ uviedol AMuS.
Nová aerodynamika autá nespomalí
Zásadnými zmenami prejde aj aerodynamika. Nová generácia monopostov pomohla uľahčiť prenasledovanie. Aj keď autá generujú stále viac a viac turbulentného vzduchu, faktom zostáva, že v porovnaní s rokom 2021 ide stále o posun k lepšiemu. FIA sa znovu pokúša dotlačiť tímy k „inwash“ konceptu. Pohľad na nové predné krídlo je dobrým dôkazom toho, kam federácia smeruje.
„Koncové lišty predného krídla sú zalomené tak, aby viedli vzduch dovnútra za pneumatiky. Pred bočnicami a pred zadnými kolesami budú umiestnené vertikálne deflektory, ktoré majú nasmerovať vzduch dovnútra. Tie by mali pomôcť lepšie utesniť kritickú medzeru medzi zadnými pneumatikami a difúzorom,“ uviedol nemecký magazín.
Keď sa na tieto úpravy pozerá taký Adrian Newey, v hlave mu už naskakujú čísla. Koľko prítlaku takto stratíme? Nuž, odpoveď je veľa. Aj zníženie výšky difúzora, o ktorom sme písali vyššie, nepochybne pripraví tímy o nemálo prítlaku. To by však mohli vykompenzovať vyššie Venturiho kanály na vstupe pod podlahu. Tieto opatrenia majú, samozrejme, uľahčiť nasledovanie monopostov.
FIA však odmieta, že by došlo k výraznému spomaleniu áut. Aj AMuS považuje za „predčasné“ obavy Red Bullu, že monoposty budú na konci dlhých roviniek strácať výkon. „Najnovšie simulácie ukazujú len mierne spomalenie na jedno kolo. Záležať bude od okruhu, ale v priemere by to nemalo byť viac ako jedna sekunda,“ uviedol Auto Motor und Sport.