logo F1online.sk

„Supermozog“ Elliott za neúspech nemôže, zhodujú sa piloti Mercedesu

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 11. 2023

Je Mike Elliott zodpovedný za neúspešnú kapitolu v histórii Mercedesu po zavedení nových technických pravidiel? Tento tím zažíva v ére prísavného efektu nelichotivé obdobie a za necelé dva roky si pripísal len jedno víťazstvo. Dôsledkom negatívnych výsledkov boli aj personálne zmeny a tento týždeň opustila tím aj jedna z najväčších osobností technického oddelenia stajne z Brackley.

Mike Elliott zasadol v apríli 2021 na stoličku technického riaditeľa Mercedesu. Nahradil mimoriadne úspešného Jamesa Allisona, ktorý aj keď sa posunul vyššie a stal sa hlavným technickým riaditeľom, v skutočnosti výrazne zredukoval svoj vplyv na každodenný vývoj monopostu. Pod Elliottovým vedením sa tak zrodil aj neslávne známy koncept bez bočníc, ktorý bol veľmi ambiciózny a veľmi neúspešný.

V apríli tohto roku Mercedes oznámil, že Elliott a Allison si svoje miesta vymenia. James sa vrátil k svojim každodenným povinnostiam v pretekárskom tíme a Mike sa naoko posunul vyššie. O povýšenie sa však jednalo len formálne. V skutočnosti bol Elliott degradovaný a zbavený väčšiny kompetencií. Málokoho preto prekvapilo, že tento týždeň bol oznámený jeho definitívny odchod z tímu.

Ešte nevieme, aké budú jeho ďalšie kroky, ale nateraz mu na verejnosti zostáva nelichotivá nálepka stvoriteľa neúspešného konceptu. Pilot stajne George Russell to však odmieta. „Nie, nikdy to nie je jeden človek, ktorý vytvára alebo ničí úspechy. Vždy ide o kolektívne rozhodnutie.“

„Zakaždým máte lídra, ktorý stojí pri kormidle a riadi loď. Máme päť mimoriadne talentovaných dizajnérov a inžinierov, ktorí sú na vrchole konštrukčnej skupiny, potom tu máme úžasnú konštrukčnú kanceláriu, aerodynamické oddelenie a pretekárske oddelenie pod nimi, ktorí ich tak trochu nasledujú. Ako som povedal, nikdy to nie je o jednotlivcovi, ale vždy je to o kolektíve. Nie nadarmo sa hovorí, že vyhrávame a prehrávame ako tím,” odkázal Russell.

Nielen Formula 1, ale vlastne každý šport je známy tým, že vaše úspechy rýchlo zatieni jeden neúspech. Rovnako tak Elliott, ktorý bol od roku 2012 hlavným aerodynamikom Mercedesu a mal kľúčový podiel na vzniku dynastie po roku 2014, je dnes známy hlavne pre „svoj“ koncept bez bočníc. „Mike bol veľmi dôležitou súčasťou tímu a musíme si pamätať, že bol hlavným aerodynamikom počas všetkých rokov slávy, pritom ide o tú asi najdôležitejšiu pozíciu v tíme Formuly 1 po technickom riaditeľovi. Mike mal teda obrovskú zásluhu na všetkých úspechoch. Želám mu všetko dobré,“ povedal Russell.

„Supermozgu“ Mercedesu poďakoval aj Hamilton

Pridal sa aj Lewis Hamilton, ktorý dal už v roku 2022 na známosť, že sa mu zvolený koncept nepozdáva. Ťažko si predstaviť, že by takéto rozhodnutie urobil jeden človek, ale Elliott zaň ako technický riaditeľ rozhodne zodpovedal. Z Mercedesu na jeho adresu nezaznela žiadna verejná kritika, aj keď jeho odchod je pomerne jasným dôkazom toho, ako sa veci majú.

„Musíme si pamätať, že to nepadá na plecia jednej osoby. Všetko robíme ako tím. V továrni sa točí obrovské množstvo ozubených koliesok, takže za naše súčasné postavenie nesie zodpovednosť kolektív, nie jeden človek,“ prehlásil vo štvrtok pred novinármi v Brazílii Lewis Hamilton.

„Rozhodne som smutný, že Mike odchádza. Poznám ho ešte z čias môjho pôsobenia v McLarene, kam prišiel ešte pred mojím príchodom do F1. Mali sme skvelý vzťah a miloval som prácu s ním v tomto tíme. Je to nesmierne inteligentný človek. Vždy som o aerodynamike hovoril s ním. Dokázal mi všetko fantasticky vysvetliť a veľa som sa od neho naučil. On sa však rozhodol posunúť ďalej a robiť v živote niečo iné. Prajem mu len to najlepšie a som strašne vďačný za jeho prínos počas tých rokov. Nech sa rozhodne v živote robiť čokoľvek, bude skvelý, pretože je to skutočný supermozog,“ odkázal Lewis.

Súvisiace články