logo F1online.sk

Sargeant príde na štarte o desať miest. K ostatným boli komisári milosrdní

Logan Sargeant
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubala29. 10. 2023

Určite ste už na sociálnych sieťach videli obrázok, na ktorom sa hráč vodného póla ovlažuje vodou z fľaše. Tak nejak sa dá po sobote pozerať na Logana Sargeanta, ktorý v kvalifikácii obsadil len posledné dvadsiate miesto a komisári ho k tomu “odmenili” stratou desiatich pozícií na rošte. Ako dopadli na koberčeku ostatní? Všetci vyviazli bez trestu.

Logan Sargeant v prvej časti kvalifikácie nedokázal zajazdiť čas, ktorý by mu komisári neškrtli. Američan tak skončil úplne posledný, a to si ešte “zavaril” vo chvíli, keď pod žltými vlajkami predbiehal Júkiho Cunodu v tretej zákrute, kde sa roztočil Fernando Alonso.

Pilot Williamsu sa u komisárov bránil, že Cunoda šiel veľmi pomaly, a tak si myslel, že má nejaký problém. Navyše pred sebou zbadal zelený panel, ktorý podľa neho signalizoval, že môže ísť.

Podľa FIA však Sargeant porušil pravidlá. Toto zdôvodnenie sa oplatí zapamätať si aj do budúcna, keď sa vyskytne podobný prípad: Ak pilot pred sebou zbadá zelené svetlo či zelenú vlajku, neznamená to, že okamžite môže začať pridávať alebo predbiehať. Komisári zdôrazňujú, že tak môže učiniť až za prvou zelenou vlajkou či svetelným panelom.

Formuloví arbitri napokon skonštatovali, že Sargeant okrem toho pod žltou vlajkou vlastne ani nespomalil, a tak mu pripísali trest v podobe straty desiatich miest. Keďže štartuje posledný, viac ho budú mrzieť už aj dva trestné body, ktoré si pripísal na svoje konto. Momentálne ich má šesť.

Stáť v boxoch je povolené

Max Verstappen, George Russell a Fernando Alonso boli prešetrovaní za rovnaký priestupok, alebo aspoň sa zdalo, že by to FIA mohla za priestupok považovať. Táto trojica totiž v boxovej uličke doslova zastavila, čím bránila ostatným opustiť pit lane.

FIA vo svojom zdôvodnení očistila mená všetkých troch. Komisári totiž uznali, že nie je v silách pilotov splniť toľko protichodných požiadaviek. Na jednej strane od nich riaditeľ pretekov žiada, aby medzi čiarami SC2 a SC1 išli dostatočne rýchlo, na druhej strane si potrebujú vytvoriť odstup od monopostu pred sebou, a navyše nesmú zbytočne spomaľovať či zastavovať v boxoch.

Sám riaditeľ pretekov podľa komisárov uznal, že takéto protichodné požiadavky skutočne existujú. “Všetky strany vrátane komisárov sú toho názoru, že je lepšie, ak budú monoposty spomaľovať v boxovej uličke či na výjazde z nej, ako keby malo na trati dochádzať k potenciálne nebezpečným situáciám v dôsledku rozdielnych rýchlostí.”

Rozhodcovia F1 uvádzajú, že všetci piloti konali s dobrým úmyslom a s dôrazom na bezpečnosť. “Zároveň akceptujeme, že krok riaditeľa pretekov stanoviť minimálny čas je správny. Je žiadúce nájsť lepšie riešenie na výjazdy z boxov, ale čo by mohlo byť tým riešením, momentálne nie je známe.”

Stáť v boxoch je tým pádom povolené, aspoň zatiaľ.

Hamilton pod žltými vlajkami ubral

Lewis Hamilton mal zas ísť vysvetľovať, prečo pod žltými vlajkami vôbec nespomalil. Ako sa ukázalo v kancelárii komisárov, keď si prezreli palubné zábery z Britovho monopostu, žiaden žltý panel a ani žiadna žltá vlajka sa neobjavili až po druhú zákrutu. V tejto sekcii si sedemnásobný šampión mohol všimnúť dve žlté prebliknutia panelu.

Ten však vzápätí zhasol. Komisári tak skúmali len kratučký úsek a zistili, že Hamilton bol v tomto minisektore pomalší ako v predchádzajúcom ostrom kole.