logo F1online.sk

F1 nie je žiadny pokusný králik zmien na okruhoch, varuje Verstappen

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 10. 2023

Katarské podujatie sa stalo akýmsi stelesnením toho, čo sa fanúšikom nepáči na súčasnej Formule 1. Organizátori svoju úlohu do veľkej miery nezvládli a FIA s Liberty Media sú spoluzodpovední za víkendové fiasko, pretože umožnili organizáciu a uskutočnenie pretekov za daných podmienok. Na okruhu Losail toho bolo skrátka priveľa nového a ani takému Maxovi Verstappenovi sa nepáči, že F1 poslúžila ako „pokusný králik“ na otestovanie zmien.

Katar je jedným z najštedrejších prispievateľov do spoločnej kasy. Vďaka ohromným ropným peniazom podpísal okruh dlhodobý kontrakt s F1 aj napriek tomu, že pri kapacite a návštevnosti nebude podujatie nikdy rentabilné.

Pre jednu z najbohatších krajín sveta sa Formula 1 stala nákladnou reklamou. Peniaze sú síce pekné, ale v Katare boli zanedbané aj základné služby. Kým jazdci sa potili na trati v neznesiteľnej horúčave, novinári sa v mediálnom stredisku triasli zimou zabalení do diek, pretože klimatizácia mala len dva režimy: zapnutá a vypnutá.

Víťaz nedeľných pretekov Max Verstappen dostal otázku, aký bol nový asfalt na okruhu Losail. „Myslím si, že priľnavosť sa postupne trochu zlepšila. Predpokladám, že keď sa sem o rok vrátime, bude to opäť o niečo lepšie, ale záleží len na tom, koľko sa tu toho odjazdí,“ odpovedal holandský pretekár.

„Podľa mňa je dôležité, aby sem zavítali aj ďalšie kategórie a pretekali na tomto okruhu, pretože z nového asfaltu je potrebné vysať trochu oleja a taktiež rozšíriť ideálnu stopu. Aj keď sa zdá, že okruh sa skutočne zlepšoval, pogumovaná bola len veľmi úzka stopa,“ vysvetlil Verstappen.

Iste, zo všetkého nemôžeme viniť len katarských organizátorov, veď asfalt, okruh i obrubníky splnili štandardy FIA a trať prešla povinnou kontrolou. Všetky potrebné potvrdenia tak dostala a napriek tomu sa víkend niesol v znamení ťažkostí a kontroverzií.

„Keď sa nabudúce dostaneme do podobnej situácie, Formula 1 by podľa mňa nemala byť prvá, ktorá bude jazdiť, keďže je to trochu hlúpe,“ myslí si Verstappen.

„V prvom tréningu sa všetci šmýkali a nemali žiadnu priľnavosť. Podľa mňa je dôležité, aby sa po novom asfalte aspoň trochu jazdilo ešte pred príchodom Formuly 1. To by veľmi pomohlo. Je to dôležité aj z hľadiska pochopenia pneumatík, preto sme tu mali vynútené zastávky a obmedzený počet kôl. Myslím si teda, že sme sa tento víkend naučili pár vecí,“ dodal s nádejou Verstappen.